گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

انتقادات صریح یک عضو مجلس خبرگان رهبری از وضعیت عمومی کشور

حل شدن این مشکلات از پایین به بالا خیلی هزینه دارد. هزینه آن نابودی اسلام، انقلاب، روحانیت و ایران است. اما اگر از بالا به پایین اصلاح کنیم و تغییرات گفتمانی، عملی و مدیریتی سیاستی را از بالا شروع کنیم مردم سراغمان می آیند. مردم انقلاب شان را دوست دارند. نظام اسلامی چه بدی دارد که مردم از آن بدشان بیاید؟ مردم از ما بدشان می آید و از ما ناراضی هستند.

پایگاه خبری جماران: یک عضو مجلس خبرگان رهبری معتقد است که گفتمان امام فراموش شده است. به اعتقاد وی وقتی برای مردم و نسل جوان از گفتمان امام صحبت می شود آنها خیال می کنند گفتمان امام تکفیر دیگری است. این در حالی است که گفتمان امام در رسانه ها، مسئولان و جناح ها به صورت گزینشی مطرح می شود.

شنبه نیز حسن روحانی رئیس جمهور در مراسم تجدید میثاق اعضای دولت دوازدهم با آرمان‌های امام راحل در مرقد رهبر کبیر انقلاب اسلامی گفته بود: گفتمان انقلاب اسلامی که امام بزرگوار برای ما بوجود آورد گفتمانی توأم با سعه صدر بود و همه اعتقادات، اندیشه‌ها و سلیقه‌ها را در خود جای می‌داد و در آن ، فضا برای هیچ‌کس تنگ نبود و باید این گفتمان را با همه قدرت ادامه دهیم.

گفتمان امام را فراموش کرده ایم

آیت الله هاشم زاده هریسی عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت و گو با خبرنگار جماران، در همین خصوص گفت: گفتمانی که امام به ما سفارش، توصیه و تاکید کرده است بر منابع اسلامی و قرآنی تکیه دارد. امام این گفتمان را برای ما سفارش کرده و از بین ما رفته است، اما ما این گفتمان را فراموش کرده ایم. امام به صورت های مختلف بر این گفتمان تاکید و آن را با تعابیر، عناوین و شان نزول های مختلف تکرار می کرد. همه سخنان امام به گفتمان اسلامی، انسانی و اخلاق برمی گشت.

وی با بیان اینکه گفتمان امام اکنون در صحیفه امام خاک می خورد، تصریح کرد: باید در صحیفه امام سیر کنیم، بر روی این تعابیر فکر بیندیشیم و آنها را نهادینه و به فرهنگ تبدیل کنیم. اینکه به صورت کلی از گفتمان امام حرف بزنیم برای نسل جوانی که با آن آشنا نیست فایده ندارد.

وقتی از گفتمان امام حرف می زنیم جوان خیال می کنند گفتمان امام تکفیر و تاختن به همدیگر است

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه متاسفانه سخنان امام به صورت گزینشی مطرح می شود افزود: در رسانه ها، زبان مسئولین و جناح های سیاسی این گفتمان به صورت گزینشی بیان می شود. وقتی این گفتمان گزینشی طرح شود از خلوص و انگیزه خیرخواهی و حسن نیت که خارج می شود و اثر نمی گذارد. هرکسی چیزی که به نفع اوست و می خواهد شاهد عملش باشد را به امام مستند می کند. در صورتی که همه سخنان امام شأن نزول داشتند.

آیت الله هاشم زاده هریسی با انتقاد از شرایط امروز جامعه گفت: اگر امروز از «گفتمان امام» سخن بگوییم، بسیاری از مردم و جوان ها نمی دانند از چه چیزی صحبت می کنیم. خیال می کنند گفتمان امام این است که همدیگر را تکفیر کنیم، تندی کنیم، به دنیای بین الملل حمله کنیم و در داخل به همدیگر بتازیم و بتازیم و بتازیم. این تاختن الان نهادینه شده است. در صورتی که امام در فقه یک مبنای بسیار بزرگ داشتند که بسیاری از مشکلات را حل می کرد؛ ایشان توصیه می کرد که شرایط زمان و مکان در فقه اثرگذار است و رای مجتهد را عوض می کند.

دیروز حرفی می زدیم که به انقلاب شور می داد اما با بیان همان حرف امروز مردم به فشار می افتند

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: در دوران حضرت امام شرایط چه بود و الان چه شرایطی داریم؟ مردم چه می خواهند؟ و شرایط بین المللی ما چیست؟ وقتی این ها تغییر پیدا کند حکم فقهی هم تغییر پیدا می کند. البته این به معنای سیّال بودن احکام اسلام نیست؛ احکام اسلام تغییر نمی کند، بلکه موضوعات و قیودات با شرایط خاصی که پیش می آید عوض می شود. وقتی موضوعات، شرایط و قیودات عوض شود، حکم عوض می شود. دیروز حرفی می زدیم که به انقلاب شور می داد اما با بیان همان حرف امروز مردم به فشار می افتد و در دارو و درمان با مشکل رو به رو می شوند. در این صورت انقلاب از سرعت می افتد.

اگر امام بودند خیلی چیزها عوض می شد

آیت الله هاشم زاده هریسی معتقد است: امام یک سری اصول ثابت داشتند که اگر آسمان به زمین فرود می آمد این اصول تغییر پیدا نمی کرد. اصول امام متن اسلام است. امام بر آن گونه مسائل تسلط و تعصب داشت؛ این ها تغییر پیدا نمی کرد. اما ایشان اصول دیگری داشت که بر اساس سیاست ها و نیاز زمان بود. اگر امام امروز بودند خیلی چیزها عوض می شد.

این عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: قانون اساسی ما خوب و قوی است اما جز چهار مورد می توان بقیه آن را تغییر داد. امام می گوید که در نظام اسلامی چهار چیز اصل اسلامیت نظام، جمهوریت نظام، ولایت حکومت اسلامی و مذهب رسمی که در قانون اساسی ذکر شده است همه چیز قابل تغییر است. گاهی کسانی که مشکلاتی دارند با من تماس می گیرند و پیش من می آیند. وقتی مشکل آنها را پیگیری می کنم به قانونی می رسم که خلاف شرع است. پرونده یک نفر چندین سال است که در دادگاه و معاونت قضایی گیر کرده است و ریشه آن یک قانون خلاف شرع است. خصوصا در مسائل بانکی اسلام را دور زده اند.

زندگی، دنیای و آخرت مردم در خطر است

هاشم زاده هریسی بابیان اینکه قانون، مدیریت و سیاست ما قابل تغییر است گفت: با حفظ شکل و قالب و اصل اسلام همه چیز دیگر قابل تغییر است. امروز مردم ناراضی هستند. زندگی، دنیای و آخرت آنها در خطر است. وقتی مردم فریاد بر می آورند ممکن است گاهی علیه اسلام و نظام اسلامی هم حرفی بزنند که به گناه می افتند. اما ما سرمان را پایین انداخته ایم. نه تنها گفتمان ما بلکه همه چیزمان باید تغییر کند.

وی افزود: فقط نظام اسلامی است که محورش عدالت است. نظام اسلامی تنها نظامی است که شرط مشروعیت آن عدالت است و وقتی عدالت برود مشروعیت نظام می رود. کدام نظامی چنین است؟ اما متاسفانه الان هم اسلامیت نظام ما از بین رفته است. مردم را رها کرده و دنبال شعارهای کاذب یا شعارهایی می رویم که در برابر آنها هیچ تکلیفی نداریم. در حالی که دنیا را به ما نسپرده اند. دنیا به امام زمان (عج) تعلق دارد. خلاف شرع است که دود این کارها به چشم مردم و مستضعفان برود.

این عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه انتقادات خود گفت: گفتمان امروز ما گفتمان تکفیری است. در گفتمان خود یک صف را خادمین نظام و یک صف را خائنین اسلام می دانیم. در صورتی که همه جناح ها مشکل، ضعف و کمبود دارند. هیچ صف آرایی نیست و در همه جناحها آدم های خوب و بد هست. در داخل و خارج به جان هم افتاده ایم. کسی هم امر به معروف و نهی از منکر نمی کند.

نهیب های امام به مسئولین به افراد، گروه یا قوم خاصی برنمی گشت

آیت الله هاشم زاده هریسی درمان این وضعیت را بازگشت به گفتمان امام دانست و گفت: در گفتارهای امام مطالبی هست که بر روی آنها بسیار مطالعه کرده ام. من اولین کسی هستم که کلام امام را موضوعی کردم. 

وی با بیان اینکه امام همیشه مردم را می ستود اما بر مسئولین نهیب می زد افزود: ایشان آنقدر به مسئولین نهیب می زد که گویا با ضدانقلاب یا رضاخان می جنگد. امام وقتی خطاب می کرد و نهیب می زد به هردو جناح  نهیب می زد. نهیب ایشان همگانی بود و به افراد، گروه یا قوه خاصی برنمی گشت.

امام می گوید بترسید از آن روزی که مردم بفهمند در باطن و ذات شما چیست

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه الان بیش از هر زمان دیگری به فرمان هشت ماده ای امام نیاز داریم گفت: امام می فرماید اختلافات را از قلب هایتان بیرون کنید و از آتش بترسید. این اختلافات، تکفیرها، تکذیب ها و برنتابیدن ها را آتش می داند؛ بترسید از اینکه انفجار حاصل شود و همه ما را به باد فنا بدهد؛ مغرور نشوید؛ از مردم بترسید و آنها را مرنجانید؛ مردم را اذیت نکنید و با اختلافات، زبانتان، و عملکرد بد خود و تحت فشار قرار دادن مردم انفجار ایجاد نکنید. این ها فریاد های امام است. ایشان می فرماید بترسید از زمانی که فاتحه همه ما را بخوانند.

هاشم زاده هریسی افزود: امام آنقدر شجاع بود که از هیچ چیز نمی ترسید. اما از مردم و نارضایتی های مردم و زمانی که فاتحه همه ما را بخوانند می ترسید. امام می گوید بترسید از آن روزی که مردم بفهمند در باطن و ذات شما چیست.

یک نفر حرف می زند دیگری برنمی تابد و بیانیه صادر می کند

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اکنون اختلافات ما گسترده شده است گفت: دعواها بر سر مسائل ناچیز است. فردی حرفی می زند و دیگری آن را برنمی تابد و بیانیه صادر می کند؛ همه همدیگر را حذف و نظام را رسوا می کنند. طلبکار هستیم که کسی از من بهتر نیست و بهتر از کاری که من کردم نمی شد. در صورتی که قرآن می فرماید بعضی افراد دوست دارند به خاطر کارهایی که انجام نداده اند مردم از آنها تشکر کنند. در بعضی از آیات هست که زیان کارترین انسان ها کسی است که کار بد انجام می دهد و خیال می کند کار خوب انجام داده است.  

وی افزود: خیال می کنیم بهتر از این نمی شود و کشور را گلستان کرده ایم و مردم به به و چه چه می کنند که آنها را در دنیا عزت داده ایم. اما هیچ آسیب شناسی و بررسی نمی کنیم که ببینیم اینگونه هست یا نه؟! همینطور سرمان را می اندازیم و به پیش می رویم. به خدا، قرآن، این انقلاب و این نظام مقدس سوگند می دهم که به خودمان بیاییم. حل شدن این مشکلات از پایین به بالا خیلی هزینه دارد. هزینه آن نابودی اسلام، انقلاب، روحانیت و ایران است. اما اگر از بالا به پایین اصلاح کنیم و تغییرات گفتمانی، عملی و مدیریتی سیاستی را از بالا شروع کنیم مردم سراغمان می آیند. مردم انقلاب شان را دوست دارند. نظام اسلامی چه بدی دارد که مردم از آن بدشان بیاید؟ مردم از ما بدشان می آید و از ما ناراضی هستند.

مدیریت و سیاست خود را از اصل انقلاب تفکیک کنیم

هاشم زاده هریسی افزود: ما باید بین مدیریت و سیاست خود با اصل انقلاب تفکیک قائل شویم. این عملکرد ها و سیاست های ماست که اشکال دارد نه اصل انقلاب. مردم باید این ها را از همدیگر جدا کنند. اگر آنها یک مقدار احساس کنند می خواهیم مشکلات را حل کنیم و اصلاح کنیم به دنبال ما می آیند. آن موقع دنبال صداهای ترامپی نمی روند، اما اگر بگوییم بهتر از این نمی شود سراغ ترامپ ها می روند.

وی در پایان با لازم دانستن تغییر گفتمان به گفتمان اسلامی و انسانی افزود: باید سعه صدر داشته باشیم و همدیگر را بپذیریم. باید به همدیگر اعتماد کنیم. یکدیگر را ضدانقلاب، ضداسلام و ضدولایت و خائن ندانیم. البته افرادی استثنائاتی هم پیدا می شود اما تعدادشان آنقدر نیست که همه، مسئولین، ارگان ها و قوای دیگر را با این عناوین خطاب کنیم. حضرت امام ما را از این ها نهی کرده اند؛ بیاییم به گفتمان حضرت امام برگردیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
11 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.