پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

به بهانه 17 مرداد، روز خبرنگار

ستاره خبر

عبدالرسول وصال

اشاره: روز خبرنگار بهانه‌ای است برای آنکه به سراغ کهنه‌سواران عرصه قلم و رسانه برویم و از آنان بخواهیم تا از فضایی که در آن مو سپید کرده‌اند سخن بگویند و بی‌تردید در فهرستی که به این منظور می‌توان تهیه کرد، نام عبدالرسول وصال را نمی‌توان از قلم انداخت. وصال که زمانی مدیر مسئول روزنامه و مدیرعامل مؤسسه "ایران" بوده و پس از آن مدیریت روزنامه "آینده‌نو" را نیز در کارنامه مطبوعاتی خود داشته است، با نوشتن سطوری، خبرنگاران را ستارگانی دانسته که جامعه را نباید از درخشش‌شان محروم کرد که در این صورت بدبختی و عقب‌ماندگی نصیب خواهد شد.
متن زیر نوشتاری است از عبدالرسول وصال به مناسبت روز خبرنگار که به صورت اختصاصی در اختیار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران قرتر داده است:
«ستاره خبر»
گروهی در تعریف، خبر را به اهمیت و بزرگی یک رویداد نسبت می‌دهند؛ اما همه حقیقت در بزرگی و عظمت یک اتفاق قرار ندارد.
هنگامی که یک رویداد و اتفاق عرصه افکارعمومی را فتح می‌کند، تبدیل به یک موج می‌شود این موج همان خبری است که یک خبرنگار آن را روایت می‌کند. تا زمانی که قلم و زبان خبرنگار پذیرایی انتقال هر رویدادی را نداشته باشد آن اتفاق هرچه مهم باشد، نمی‌تواند به عنوان یک خبر تعریف شود و به همین سبب شاید بتوان به راحتی این تعریف را پذیرفت که «خبر» یعنی آنچه «خبرنگار» می‌نویسد و از اینجا حضور شخصیت‌ها و درجات خبرنگاران مختلف در ایران و جهان شکل می‌گیرد.
دیده شده بسیاری از حوادث مهم جهان هنگامی درجه اهمیت و حساسیت‌شان افزایش یافته که خبرنگاران بزرگ در آنجا ظاهر شده‌اند. بسیاری از سران دنیا بیشترین آرزوهای خویش را در رویارویی با خبرنگاران بزرگ به سر برده‌اند. هرچند بازی خطرناک از آب درآید. پادشاهان، رؤسای جمهور، رهبران بزرگ ملی سیاسی و دینی و گروه‌های مبارز و آزادی‌خواه هنرپیشگان و ستارگان بزرگ هنری، ورزشی و سینمایی دوست دارند یک روز روبه‌روی یک خبرنگار معتبر و بزرگ قرار بگیرند و با او به گفت‌وگو بنشینند و به سؤالات وی پاسخ گویند، چرا؟ از دو منظر مهم قابل فهم است:
1- اعتبار جهانی و ملی یک خبرنگار برای فرد روبه‌رو اعتبارآفرینی می‌کند.
2- خبر و گزارش این خبرنگار برای افکارعمومی یک شاخص است، یک سنگ محکی است برای قضاوت همگان، به عبارتی گوش و چشم مخاطبان زمانی حساس و بیدار می‌شود که امضای یک خبرنگار بزرگ پای یک خبر قرار گیرد. آن وقت است که اهمیت، دقت، فوریت درستی، زیبایی و تاثیرگذاری یک خبر تعریف می‌شود.
عقیده دارم که «خبر» یعنی «خبرنگار»؛ همه ارزش‌ها زمانی شکل می‌گیرد که پای انسان به میان آید و همه خطاها اینچنین است. خبر درست، تحلیل بی‌غرض و گزارش راست خواسته همه انسان‌های متعالی است و همه خبرنگاران بزرگ پروانه‌ای بر گرد همین چراغ‌اند.
ستارگان خبری امروز در جهان و ایران خود ما کم نیستند؛ اما ستارگان جهانی، قدرت و فرصت عرض اندام بیشتری دارند؛ امید که فضای بروز و ظهور این ستارگان در کشورمان فراهم شود. جامعه نباید از این فرصت محروم باشد. حرمت جامعه از این نعمت بزرگ و خدادادی باعث عقب‌ماندگی و بدبختی خواهد شد.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.