همه به طور اشتباه و خلاف قانون و دستور مقام معظم رهبری فکر می کنند ستاد امر به معروف و نهی از منکر ستاد امر و نهی مردم و حاکمین است؛ در حالی که اینجا ستاد امر و نهی مردم یا حاکمان و یا نوشتن دستور العمل در این زمینه نیست. این وظیفه دستگاه های حاکمیتی است. ستاد امر به معروف و نهی از منکر مسئول فرهنگ سازی این فریضه است و جز کار فرهنگی وظیفه دیگری ندارد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر با انتقاد از عملکرد جمهوری اسلامی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر گفت: امر به معروف و نهی از منکر به حوزه روابط بین مردم، آن هم در بخش خاصی، مثلا عفاف و حجاب و اموری مانند اینها خلاصه شده که موجب لطمه خوردن به این واژه قرآنی شده است.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت‌ الاسلام و المسلمین جلیل محبی، در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: امر به معروف و نهی از منکر در 40 سال گذشته همیشه در دستور کار بوده است. در سال 1372 ستاد امر به معروف و نهی از منکر با موافقت رهبری ایجاد شد و تا سال 1394 با همان موافقتنامه رهبری به کار خود ادامه داد و چهار سال است که قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر تصویب شده و ستاد امر به معروف و نهی از منکر از پشتوانه کامل قانونی برخوردار است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر افزود: به نظر عملکرد جمهوری اسلامی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر قابل دفاع نبوده است. به دلیل اینکه امر به معروف و نهی از منکر به حوزه روابط بین مردم، آن هم در بخش خاصی، مثلا عفاف و حجاب و اموری مانند اینها خلاصه شده که موجب لطمه خوردن به این واژه قرآنی شده است. به نظر می رسد در این زمینه باید فعالیتی انجام دهیم که نگرش مردم نسبت به این مسأله عوض شود. چیزی که از روایات امر به معروف در ذهن متبادر می شود، اولا امر به معروف و نهی از منکر مسئولین و در مرحله بعدی امر به معروف و نهی از منکر مردم نسبت به همدیگر است.

وی ادامه داد: امام کاظم(ع) فرمودند که اگر امر به معروف و نهی از منکر نکنید، اشرار بر شما حاکم می‌ شوند و هر چه خوبان شما دعا کنند مستجاب نمی شود. یعنی رویکرد اصلی امر به معروف و نهی از منکر رویکرد مردم به حاکمان است. همین روایت از لسان رهبری بیان شده و رهبر معظم انقلاب با ذکر این روایت این گونه بیان داشتند که مردم اولا باید حاکمانشان را امر به معروف کنند.

وی با اشاره به سخنی از آیت الله جوادی آملی، اظهار داشت: ظاهر مردم باطن مسئولین است. یعنی اگر ناهنجاری ‌هایی بین مردم وجود دارد، آینه مسئولان است. لذا اگر سیر پایین به بالا در جامعه راه بیفتد و مردم ما آموزش ببینند که مسئولین را امر به معروف و نهی از منکر کنند و ثانیا آموزش ببینند که درست حاکمانشان را امر و نهی کنند و ثالثا بیاموزند که امر و نهی متواتر توسط آحاد مردم حتما در میان حاکمان تأثیرگذار است، این فرهنگ در میان مردم جا می افتد که ما نسبت به حاکمانمان مسئولیت داریم. این یک مسئولیت عینی است و واجب کفایی نیست. یعنی همه مردم باید امر به معروف کنند تا زشتی های جامعه برطرف شود.

محبی افزود: در حوزه امر به معروف مردم به مردم هم فعالیت های اجتماعی خواهیم داشت و الآن برنامه هایی در قالب کلیپ و دوربین مخفی تولید شده و از این طریق می خواهیم به مردم یاد دهیم که چطور باید به دیگران تذکر داد و چطور باید تذکر را پذیرفت. در واقع باید به این سمت برویم که زشتی های خودمان را برطرف کنیم. البته یکی از وظایف حاکمیت برطرف کردن معضلات است اما قدرت حاکمیت این ظرفیت را ندارد که جامعه ای با این همه وسعت و گوناگونی رفتارها را اصلاح کند.

وی یادآور شد: همه به طور اشتباه و خلاف قانون و دستور مقام معظم رهبری فکر می کنند ستاد امر به معروف و نهی از منکر ستاد امر و نهی مردم و حاکمین است؛ در حالی که اینجا ستاد امر و نهی مردم یا حاکمان و یا نوشتن دستور العمل در این زمینه نیست. این وظیفه دستگاه های حاکمیتی است. ستاد امر به معروف و نهی از منکر مسئول فرهنگ سازی این فریضه است و جز کار فرهنگی وظیفه دیگری ندارد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خطاب به خبرنگاران تأکید کرد: این رویکرد را به گوش مردم برسانید که ستاد امر به معروف و نهی از منکر ستاد فرهنگ سازی است و ستاد امر و نهی نیست.

حجت‌ الاسلام و المسلمین روح الله میرزایی‌ نیز با اشاره به رویکردهای ‌جدید این ستاد گفت: اولین رویکرد ستاد این است که جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در میان مردم ارتقاء پیدا کند. مردم وقتی نام امر به معروف و نهی از منکر را می شنوند به صورت خاص ذهنشان فقط به منکر متبادر نشود. مردم فکر نکنند ستاد امر به معروف و نهی از منکر گشت ارشاد است و یا کارهای این چنینی دارد.

معاون مطالبه گری ستاد امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به حوادث دی ماه سال 96، افزود: دی ماه سال 96 بعضی از شهرها گرفتار آشوب شده بود و کارشناسان اذعان داشتند که در 95 درصد تجمعات مردم مطالبه حقشان را داشتند؛ اما در نتیجه 5 درصدی که دشمن نفوذ کرده بود، مردم به حقشان نرسیدند و کام نظام و مردم هم تلخ بود. چرا که مسأله کاملا امنیتی شد؛ در حالی که مردم مطالبه ای داشتند. ما کاری را به عنوان مطالبه گری شروع کردیم که مانیفست آن از بیانات مقام معظم رهبری است. ایشان بعد از حوادث دی ماه 96 فرمودند که جوانان آتش به اختیار برای حل مسائل مردم اقدام کنند.

وی ادامه داد: در نظر سنجی‌ ها و بررسی ‌های انجام شده؛ ۷۴درصد مردم معتقدند که باید مسئولان امر به معروف و نهی از منکر شود و تنها ۱۹ درصد موافق امر به معروف و نهی از منکر مردم هستند. جامعه ما باید به‌ آنجایی برسد که آمران آزادی کافی برای این امر داشته ‌باشند و برای عموم آزاد باشد؛ دین‌اسلام‌ بر‌ هر مسلمانی این امر را واجب دانسته ‌است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.