گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

هاشم زاده هریسی: مدیریت سنتی در قوه قضاییه، امید را به جامعه باز نمی گرداند

وی با تاکید بر لزوم ایجاد تحول در قوه قضاییه گفت: معنای ایجاد تحول و تغییر این نیست که دیگران کار نکرده اند و این آقای رئیسی است که باید تاوان آن ها را بدهد. دیگران هم کار و خدمت کرده اند و قوه قضاییه را به اینجا رسانده اند. اما اکنون با عدالت قضایی و اینکه کسی از ترس قوه قضاییه تخلف نمی کند فاصله زیادی داریم. نمی خواهم بگویم وضعیت قوه قضاییه خراب است اما با قوه قضاییه مطلوب یا قوه قضاییه نزدیک به هدف فاصله زیادی داریم

پایگاه خبری جماران: یک عضو مجلس خبرگان رهبری معتقد است حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی برای ایجاد تحول در قوه قضاییه باید از مدیریت نوین استفاده کند.

 

آیت الله هاشم هاشم زاده هریسی در گفتگو با خبرنگار جماران گفت: آقای رئیسی تقریبا از اولین روزها در قوه قضاییه حضور دارد و  تا کنون که به ریاست قوه قضایه رسیده مراحل را پله پله طی کرده است.  او در این سالها با حضور در نقش هایی مثل ریاست بر سازمان بازرسی کل کشور یا معاونت قوه قضاییه تجاربی پیدا کرده است. او فردی سلیم النفس است که غرور و تکبر ندارد و اگر کسی بخواهد مطلبی بگوید به آن گوش می دهد. 

 

رئیسی به مدیریت سنتی اکتفا نکند

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: حضرت امام (ره) به کار آقای رئیسی اعتماد داشت. امام (ره) کارهایی را به ایشان سپرده است که آنها نیز حالت نظارتی دارد و از اعتماد امام (ره) به او حکایت دارد. وی باید با استفاده از تجربیات و اعتماد امام و رهبری استفاده کند و در قوه قضاییه کارهای جدید و شایسته ای انجام دهد.

 

به اعتقاد هاشم زاده هریسی، رئیسی نباید به مدیریت های معمولی و سنتی اکتفا کند بلکه باید مدیریت های نوین و علمی را به کار بگیرد تا با آمدن او این تغییر برای همه مردم محسوس شود؛ روش مدیریت سنتی به درد نمی خورد بلکه باید از روش های علمی، نوین، پرتلاش، جهادی و تحول گرا استفاده کرد.

 

آب که زیاد یک جا بماند رنگ و بویش تغییر پیدا می کند

عضو مجلس خبرگان رهبری در ارتباط با تغییر نیروها در قوه قضاییه نیز گفت: نگه داشتن افرادی که در قوه قضاییه هستند اشکالی ندارد اما واقعیت این است که در آنها هم باید تغییراتی ایجاد شود. نمی گویم عده ای عزل شوند اما هرچیزی بررسی می خواهد. در گلوگاه های قوه قضاییه نیروهایی بوده اند که باید به اندازه معقول جابه جا شوند؛ آب که زیاد یک جا بماند و رنگ و بویش تغییر پیدا می کند. 

 

رئیسی در اجرای اصول156 تا 174 قانون اساسی دقیق باشد

هاشم زاده هریسی با بیان اینکه قانون اساسی درباره قوه قضاییه 19 اصل دارد ادامه داد: آقای رئیسی باید در اجرای این اصول باید دقیق باشد. قانون اساسی نباید روی زمین بماند. متاسفانه قانون اساسی ما در همه جا مورد بی مهری قرار گرفته و فراموش شده است. آقای رئیسی باید در اجرای هر یک از اصول 156 تا 174 قانون اساسی که به قوه قضاییه مرتبط است دقت کند. اصل 156 قانون اساسی اصل بسیار مهمی است و بندهای خوبی دارد که باید در اجرای آن تلاش شود. بسیاری از اصول هستند که یا راکد یا نیمه راکد هستند. مثلا در اصل اگر حق کسی تضییغ شود باید از فرد اعاده حیثیت و عذرخواهی شود. گاهی قاضی و گاهی قوه قضاییه مقصر بوده است. نظام باید این موارد را جبران کند.

 

وی با تاکید بر لزوم ایجاد تحول در قوه قضاییه گفت: معنای ایجاد تحول و تغییر این نیست که دیگران کار نکرده اند و این آقای رئیسی است که باید تاوان آن ها را بدهد. دیگران هم کار و خدمت کرده اند و  قوه قضاییه را به اینجا رسانده اند. اما اکنون با عدالت قضایی و اینکه کسی از ترس قوه قضاییه تخلف نمی کند فاصله زیادی داریم. نمی خواهم بگویم وضعیت قوه قضاییه خراب است اما با قوه قضاییه مطلوب یا قوه قضاییه نزدیک به هدف فاصله زیادی داریم.

 

قوه قضاییه شروع جدیدی داشته باشد

عضو مجلس خبرگان با بیان اینکه مسئولیت آقای رئیسی بسیار سنگین است گفت: با مدیریت های سنتی و لنگان لنگان پیش رفتن امید به جامعه بازنمی گردد. تغییر و تحول، مصمم بودن در اجرای اصول قانون اساسی و مصمم بودن در اجرای عدالت باید در دستور کار آقای رئیسی قرار بگیرد. همه باید کمک کنند که انشاءالله قوه قضاییه شروع جدیدی داشته باشد. عدالت قوه قضاییه این نیست که عدالت را در درون خود یا پرونده هایی که به آن مراجعه شده اجرا کند. عدالت قضایی که اکنون به دست اقای رئیسی افتاده است در همه شئون عدالت کشور و نظام موثر و اثرگذار است.

 

هاشم زاده هریسی در پایان گفت: ما از آقای رئیسی انتظارات زیادی داریم. انشاءالله آقای رئیسی قوه قضاییه را میدان کار و تلاش ببیند، آستین هایش را بالا بزند و از همه هم  برای به کار گرفتن یک مدیریت نوین و تحول گرا و دانش بنیان در قوه قضاییه استفاده کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.