معاون اول رییس جمهورتاکید کرد: واگذاری بانک‌های نیرو‌های مسلح به دولت تصمیمی انقلابی و بزرگ بود /امروز دوست و دشمن، ایران را از کانون‌های ثبات منطقه می‌دانند/ ایران قطعاً بخشی از راهکار حل مشکلات در منطقه است/ ثبات کشور محصول دستاورد‌ها و فعالیت‌های نیرو‌های مسلح و وزارت دفاع است

به گزارش جماران، دکتر اسحاق جهانگیری در آیین بهره برداری از مجتمع صنعتی و معدنی سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به برگزاری بیش از سه سال جلسات مختلف با حضور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و وزرای سابق و فعلی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در خصوص تعیین تکلیف بانک های متعلق به این نیروها گفت: نیروهای مسلح علاقمند بودند تا مدیریت این بانک ها را در اختیار دولت قرار داده و از فعالیت بانکداری کنار بکشند. 
معاون اول رئیس جمهور با بیان این که پس از برگزاری جلسات، پیشنهاد واگذاری به رهبر معظم انقلاب ارائه شد و فرماندهی کل قوا نیز این موضوع را اعلام کردند، گفت: خوشبختانه بدون کمترین دغدغه و نگرانی این اتفاق انجام شد زیرا مردم متوجه بودند که این اتفاق بزرگ با محوریت بانک مرکزی در حال انجام است. نه سپرده گزاران و نه برخی بانک ها که سهامدارانی از بخش خصوصی داشتند نگران نشدند و حتی اتفاق قابل توجهی نیز در مسایل اقتصادی پیش نیامد. 
دکتر جهانگیری با اشاره به اینکه اکثر بانک های نیروهای مسلح در شرایط بهتری نسبت به برخی بانک های خصوصی قرار داشتند خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح برای این که باری بر دوش دولت تحمیل نشود پیشنهاد کمک هم داشتند، البته بسیاری از این بانک ها در بنگاه های اقتصادی سهام دار بودند و متعاقب این اتفاق سهام آنها نیز به بانک سپه واگذار شد.
معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش از وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به عنوان وزارتخانه ای موفق یاد کرد و با اشاره به وضعیت باثبات امنیتی کشور در منطقه آشوب زده خاورمیانه افزود: این ثبات محصول دستاوردها و فعالیت های نیروهای مسلح کشور و این وزارتخانه مهم است. 
دکتر جهانگیری افزود: امروز دوست و دشمن بر این که ایران از کانون های ثبات منطقه است معترفند و می دانند که ایران قطعاً بخشی از راهکار حل مشکلات در منطقه است. 
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به درخشش وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در موضوع موشکی و تهیه پیش نیازهای نیروهای مسلح تصریح کرد: امروز این توانمندی باعث شده که در حوزه فناوری های نوین و دانش بنیان سرآمد باشیم که باید از همه محققان و پژوهشگران کشور که دستاوردهای بزرگی را به مردم هدیه می دهند به ویژه سردار حاتمی وزیر توانمند و خوش فکر این وزارتخانه قدردانی کرد. 
دکتر جهانگیری با اشاره به اهداف محقق شده در اجرای کارخانه فجر دو گفت: یکی از اهداف دولت انتقال واحدهای صنعتی آلاینده از داخل کلانشهرها به ویژه پایتخت به منطقه ای در خارج از شهر بوده است تا از تمرکز صنایع در شهرهای بزرگ جلوگیری شود و مسایل زیست محیطی رعایت و نسبت به بهبود کیفیت هوا در این شهرها اقدام شود. 
معاون اول رئیس جمهور با بیان این که فناوری های قدیمی هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ زیست محیطی دارای مشکل هستند و باید نوسازی شوند، افزود: خوشبختانه اجرای این طرح با رعایت مسایل زیست محیطی و نوسازی فناوری های مرتبط با آن به انجام رسیده است. 
دکتر جهانگیری گفت: در این طرح از امکانات و فناوری های تولید داخل به خوبی استفاده شده است و این نشان دهنده توانمندی نیروی انسانی و ظرفیت های داخلی کشور است. 
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به این که هدف آمریکا از جنگ اقتصادی فروپاشی ایران بود، گفت: بسیاری از کشورها تصور می کردند آمریکایی ها می توانند اقتصاد ایران را از بین ببرند اما دلیل آنکه این اتفاق رخ نداد، این بود که کشور از توان لازم برای ساخت دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز و بهره برداری از معادن برخوردار شده است. 
دکتر جهانگیری ادامه داد: البته مردم کشور مشکلات بسیاری را تحمل می کنند، اما در هیچ کجای دنیا به این موضوع فروپاشی نمی گویند حتی خود آمریکا نیز در مقطعی دچار تحولات شدید اقتصادی شد و مجبور شدند بسیاری از واحدهای صنعتی را به دولت واگذار کردند. 
معاون اول رئیس جمهور گفت: کشوری که قادر به احداث نیروگاه و راه اندازی صنایع فولاد و کارخانه تولید سرب و روی است، می تواند اقتصاد خود را روی پا نگه دارد. یکی از پایه های اصلی تحریم، تحریم فلزات بود، هم فلزات گرانبها و هم افزایش قیمت مواد معدنی، اما به فضل الهی موفق نشدند خدشه ای به برنامه های واحدهای صنعتی ما وارد کنند.
دکتر جهانگیری با بیان این که یکی از اصلی ترین دغدغه ها در واحدهای تولید سرب مسایل زیست محیطی است، گفت: خوشبختانه آخرین روش های تأمین حفظ محیط زیست در این کارخانه رعایت شده است و مسائل زیست محیطی به درستی مورد توجه قرار گرفته است.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت های گسترده کشور در بخش معدن در مناطق مختلف کشور گفت: ما در بسیاری از فلزات نظیر مس و روی علاوه بر این که خودکفا هستیم به صادرات نیز فکر می کنیم. اقدام مهم دیگری که در حال وقوع است توسعه فلزات پیشرفته نظیر تیتانیوم است و اینها دستاوردهای خوبی است که باید توسعه پیدا کند. 
دکتر جهانگیری در ابتدای سخنانش ضمن تبریک حلول ماه رجب به مردم خوب استان سمنان به ویژه شهرستان های آرادان و گرمسار اظهار امیدواری کرد در نخستین فرصت، سفری به دیگر شهرها و مرکز این استان انجام شود تا ضمن اطلاع از مشکلات و محدودیت ها، تصمیمات لازم اتخاذ گردد.
وی استان سمنان را استانی پرظرفیت در بخش های فرهنگی، تاریخی، طبیعی، اقتصادی و سیاسی توصیف کرد و گفت: استان سمنان استان شخصیت پروری است و آقای دکتر روحانی رئیس جمهور کشورمان نیز از این استان برخاسته اند. امروز همه افتخار داریم تحت مدیریت یک سمنانی بزرگوار دکتر روحانی عزیز فعالیت و به مردم خدمت می کنیم. 
پیش از سخنان معاون اول رئیس جمهور امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به ارتباط توسعه پیشرفت و امنیت به مسأله انرژی و تلاش های انجام شده در حوزه دفاعی در این زمینه گفت: خود اتکایی و خودکفایی نیاز امروز کشور و شعار این وزارتخانه است.
وی با اشاره به اهمیت انتقال صنایع آلاینده از حاشیه پایتخت و ایجاد صنایع دوستدار محیط زیست و نیز اهمیت موضوع توسعه مراکز تحقیقاتی اظهار داشت: این طرح با اتکا به دانش و توان داخلی و تکیه بر ویژگی های دانش بنیان در کمترین زمان و بیشترین سطح همکاری های غیردستگاهی به بهره برداری رسیده است. 
استاندار سمنان نیز ضمن ارائه گزارشی از ظرفیت ها و محدودیت های استان در بخش های مختلف به موضوع انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی اشاره و از طراحی و اجرای واحدهای صنعتی و معدنی توسط وزارت دفاع در استان قدردانی کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.