گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران مطرح شد؛

«اولویت های دهه پنجم انقلاب» از نظر شماری از مسئولین و شخصیت های سیاسی

برخی از جمله علی مطهری معتقدند که باید همه آرمان ها را با هم پیش برد و برای دهه پنجم انقلاب اسلامی آرمان خاصی نداریم. اما اکثر مسئولینی که ما با آنها گفت و گو داشتیم حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم و پیشرفت و شکوفایی اقتصادی را اولویت اصلی کشور می دانند. بقیه افراد نیز مسائل مختلف و متنوعی را مطرح کردند.

پایگاه خبری جماران، سجاد انتظاری: 22 بهمن امسال چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی را جشن گرفتیم و  حالا با پشت سر گذاشتن چهل سال تجربه و فراز و نشیب هایی که در طول این چهار دهه طی کردیم، وارد پنجمین دهه از جمهوری اسلامی شدیم. شاید یکی از نکاتی که مورد توجه مردم باشد این است که مسئولین کشور برای آینده چه برنامه هایی در نظر دارند.  برای  اینکه این برنامه ها را جویا شویم در  گفت و گوهای کوتاهی با برخی از مسئولین دستگاه های مختلف نظر آنها را در مورد اولویت اصلی کشور در دهه پنجم انقلاب اسلامی پرسیدیم که این نظرات را در ادامه می خوانید:

علی مطهری: در دهه پنجم انقلاب اسلامی اولویت خاصی نداریم. من این را قبول ندارم که اولویت دهه پنجم حل مشکلات اقتصادی است. باید همه آرمان ها از جمله عدالت، آزادی و استقلال فرهنگی را با هم جلو ببریم. اما امروز فشارهای مالی و بانکی بر مردم خیلی زیاد است و طبیعتا باید تلاش بیشتری داشته باشیم؛ ولی بقیه آرمان ها را هم نباید فراموش کنیم.

محمود واعظی: امروز ما شاهد هستیم که مردم پای انقلاب، نظام و رهبری ایستاده اند. ما باید بیشتر کار کنیم و برای قدردانی از این مردم مشکلات آنها را حل کنیم.

عادل آذر(رئیس دیوان محاسبات کشور): در دهه پنجم انقلاب اسلامی ضمن  ایجاد رونق اقتصادی، باید استاندارد زندگی و رفاه جامعه را بالا ببریم. ما در ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برای دنیا پیام داشته ایم؛ اما به نظر من در بُعد اقتصادی لنگ می زنیم و باید به طور جدی برنامه ریزی کنیم که مردم به جایگاه واقعی خود از نظر استاندارد زندگی و رفاه برسند. راه آن هم این است که «رونق اقتصادی» ایجاد کنیم؛ تا از ظرفیت نیروی انسانی و ظرفیت دانشی که در کشور ایجاد شده به نحو مطلوب استفاده کنیم. ما الآن نزدیک به 12 میلیون نفر تحصیل کرده دانشگاه داریم و جالب است که 52 درصد آنها بانوان هستند. باید از این ظرفیت به نفع اقتصاد و تولید ثروت استفاده کنیم. فکر می کنم این اولویت دهه پنجم انقلاب خواهد بود.

محمدرضا عارف: اولویت دهه پنجم انقلاب «پیشرفت اقتصادی» است. در چهار دهه گذشته اقدامات خوبی انجام شده است. طبیعتا اگر پیشرفت را با شاخص های امروز در نظر بگیریم، امروز مهمترین موضوع مورد اهمیت در مسائل اقتصادی معیشت مردم و اشتغال جوانان است. فکر می کنم با انسجام و تدبیر بیشتر و داشتن یک برنامه مشخص، با توجه به اقدامات زیربنایی که شده، بتوانیم مسائل اقتصادی را سامان دهیم و به رشد اقتصادی هشت درصد که در سند چشم انداز پیش بینی شده برسیم.

آیت الله محمدعلی موحدی کرمانی: «باید برنامه مقاومت را ادامه دهند» و باید توفیق‌ ها، صبوری ‌ها و تبعیت از ولایت را در این دهه ادامه دهند.

احمد توکلی: «مبارزه با پدیده فساد» مهمترین کاری است که همه دلسوزان انقلاب باید در آن پیش ‌قدم شوند.

امیر حبیب‌ الله سیاری: ما باید با نگاهی دقیق به پیشرفت‌ها و دستاوردها، برای رفع نقص‌ها در حوزه‌های مختلف تلاش کرده و نگاه‌مان به ساختن آینده‌ای بهتر باشد.

علاء الدین بروجردی: من فکر می کنم «اقتصاد» و «حفظ ارزش های انقلاب» دو محور مهم دهه پنجم انقلاب است و باید ما با جدیت این مرحله سخت و گذرگاه را عبور کنیم و به مرحله شکوفایی اقتصادی برسیم.

طیبه سیاوشی: قاعدتا باید همه مسائل را به طور متعادل در نظر گرفت، اما امیدوارم مهمترین اولویت دهه پنجم انقلاب اسلامی «فسادزدایی» و «توجه ویژه به مسائل اقتصادی» باشد.

فاطمه سعیدی:  من فکر می کنم «بهبود وضعیت اقتصادی و معیشت مردم» باید اولویت دولت و مجلس در دهه پنجم انقلاب اسلامی باشد.

حجت الاسلام و المسلمین علی رازینی: اولویت دهه پنجم «استقامت» است؛ و «حفظ استقلال» و «پیشرفت در زمینه های علمی مختلف».

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.