در مناظره قبلی تاجزاده مطالب خود را بر اساس ارجاع به مستنداتی بیان می کرد. در این جلسه هردو مناظره کننده نه تنها کتابهایی با خود آورده بودند بلکه سخنان خود را به برخی مصاحبه ها و مقالات مطبوعاتی نیز ارجاع می دادند. به گونه ای که زاکانی در انتهای مناظره اعترافات محمدعلی ابطحی در دادگاه سال 88 را پخش کرد.

پایگاه خبری جماران: دومین مناظره مصطفی تاج زاده و علیرضا زاکانی برگزار شد. موضوع این مناظره وقایع انتخابات سال 88 بود. این مناظره نیز مانند مناظره هفته گذشته این دو فعال سیاسی یکی از مهمترین مناظره های سیاسی در طی سالهای گذشته بوده است.

در مناظره قبلی تاجزاده مطالب خود را بر اساس ارجاع به مستنداتی بیان می کرد. در این جلسه هردو مناظره کننده نه تنها کتابهایی با خود آورده بودند بلکه سخنان خود را به برخی مصاحبه ها و مقالات مطبوعاتی نیز ارجاع می دادند. به گونه ای که زاکانی در انتهای مناظره اعترافات محمدعلی ابطحی در دادگاه سال 88 را پخش کرد.

 

تاجزاده: ما طرفدار گفتگو هستیم؛ از بازجوها در اوین گرفته تا رهبران کاخ سفید

بر اساس قرعه مصطفی تاجزاده شروع کننده مناظره بود.

تاجزاده 15 دقیقه خود را اینگونه آغاز کرد: از هفته گذشته تا کنون دو اتفاق مثبت و منفی رخ داد. یکی نفس مناظره قبلی بود که اتفاق مثبت بود. اتفاق منفی هم پخش اعترافات اسماعیل بخشی از صدا و سیما بود. ما انقلاب نکردیم که اعتراف گیری را در جامعه رواج دهیم. این نظام آنقدر قوی هست که نگران گروه های کمونیستی نباشد.

 

او ادامه داد: در ابتدای انقلاب دکتر بهشتی که دبیر کل حزب جمهوری اسلامی بود با آقای کیانوری از طرف حزب توده مناظره می کرد. ما این گونه اعتراف گیری ها را به رسمیت نمی شناسیم. ما انقلاب نکردیم که اعتراف گیری کنیم. ما طرفدار گفتگو هستیم؛ از بازجوها در اوین گرفته تا رهبران کاخ سفید.

 

به گزارش خبرنگار جماران، تاجزاده به برگزاری انتخابات مجلس ششم اشاره کرد و گفت: اگر زمانی که من از آقای جنتی به خاطر انتخابات مجلس ششم شکایت کردم به شکایتم رسیدگی می شد هیچ وقت شاهد اتفاقات 88 نبودیم.

 

او با اشاره به پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات تهران ادامه داد: بعد از انتخابات آقای حداد عادل اطلاعیه داد و گفت تعداد آرای من صفر بود و این تخلف آشکار بود. من بلافاصله از ستاد انتخابات کشور خواستم پیگیری کند. ستاد انتخابات اطلاعیه داد این دروغ محض است و آرای آقای حداد همانگونه که بود ثبت شد. ما بررسی کردیم دیدیم تعداد آرای آقای حداد در سامانه کاپیوتری شئورای نگهبان صفر ثبت شده است. آقای حداد به این اطلاعات دسترسی داشت. بعد از بررسی متوجه شدیم تعداد آرای او در یکی از صندوق های سیار صفر بوده است و ایشان می گویند رای من صفر است. از ایشان خواستیم این را اطلاع دهد اما الان 20 سال است که این دروغ را بیان می کند. هدفم از بیان این مطلب این بود که بگویم اولین نفر چه کسی ادعای تقلب در انتخابات را مطرح کرده است.

 

معاون سیاسی وزارت کشور در دوران اصلاحات گفت: شورای نگهبان خواست هزار صندوق باطل شود. در حالی که اصل بر این است که ابتدا باید صندوق ها با حضور ناظران بازشماری می شد. زمانی که خواستیم صندوق ها را بازشماری کنیم دیدیم اطلاعیه داده اند که کلیه آرایی که به نام علرضا رجایی ثبت شده باید به نام رجایی خراسانی ثبت شود که با اعتراض ما رو به رو شد و شورای نگهبان این اطلاعیه را لغو کرد.

 

تاجزاده با اشاره به ادعای زاکانی در جلسه قبلی مناظره که گفته بود اصلاح طلبان وقتی به زندان می روند لپ شان گل می اندازد گفت: آقای زاکانی علیرضا رجایی را می شناسد، او یکی از کسانی است که در زندان لپش واقعا گل انداخت!

 

تاجزاده سپس ادامه داد: شورای نگهبان گفت حضور علیرضا رجایی در مجلس خطرناک است اما ما گفتیم باید از رای مردم پاسداری کنیم. در بازشماری آرای انتخابات به تعداد آرا بین یک تا 1.5 درصد آرا افزوده شد. من به آقای جنتی گفتم چون انتخابات حساس است مکاتباتمان را علنی کنیم. آقای استادی این را پذیرفت. اما آقای جنتی بعد مخالفت کرد. در کتاب «رای ملت» انتشارات روزنه این مسائل را بیان کرده ام. در بازشماری ها مشخص شد که تقلبی در کار نبود. اما آقای جنتی به سفر حج رفتند و وفتی برگشتند گفتند انتخابات باید باطل شود.

 

تاجزاده با ارجاع به سرمقاله محمدجواد لاریجانی در روزنامه رسالت گفت: آقای لاریجانی در این سرمقاله انتخابات تهران را افتضاحی برای وزارت کشور و تا حدی برای شورای نگهبان عنوان کرده و گفته بود: این انتخابات با بازشماری همه آراء هم درست نمی شود فقط باید انتخابات را باطل کرد. در صورتی که من با آقای لاریجانی در آمریکا آشنا شده بودم. ایشان روز انتخابات با من تماس گرفتند و پرسیدند چه خبر؟ گفتم تا جایی که می دانم اوضاع شما خیلی خوب نیست. گفت خودم می دانم. چون روزی که وارد حوزه رای گیری شدم یک نفر آمد و به من گفت که در انتخابات گذشته به شما رای دادم اما به خاطر عملکرد شما دیگر این بار به شما رای نمی دهم. آنجا بود که فهمیدم ما دیگر رای نمی آوریم.

 

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: شورای نگهبان700 هزار رای از 500 صندوق را باطل کرد اما از آن روز تا به امروز آمار صندوق های رای را اعلام نکرده است. یعنی یک چهارم آرای تهران باطل شد که علیرضا رجایی حذف شود و حداد عادل بالا برود. آقای جنتی سپس از من شکایت کرد. ما هم به استناد تخلفات ایشان از ایشان شکایت کردیم. آن سال از اتهام دخالت در انتخابات تبرئه شدم اما به دلایل دیگر باید از وزارت کشور می رفتم. با این حال هنوز که هنوز است بعد از 20 سال به شکایت من از جنتی رسیدگی نشده است.

 

 

او با اشاره به یکی از مصاحبه های محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس قبل گفت: از آقای باهنر پرسیدند چون می دانستید در سال 94 شکست می خورید کاندیدای مجلس نشدید؟ او هم پاسخ داد: ما در مجلس ششم یقین داشتیم که رای نمی آوردیم اما شرکت کردیم. اگر می دانستیم در این دوره اصلاح طلبان رای می آورند قطعا شرکت می کردیم.

 

تاجزاده با بیان اینکه در کشور برخوردهای دوگانه ای صورت می گیرد گفت: چطور وقتی حسین شریعتمداری از تقلب در انتخابات صحبت می کند ایرادی ندارد اما همین که محمدرضا خاتمی حرف بزند به دادسرا احضار می شود؟ یعنی عده ای کشور را برای خود می دانند و بقیه را شهروند درجه دو.

 

او سپس گفت: آقای زاکانی پاسخ دهد که نظرش درباره توقیف فله ای مطبوعات چیست؟ سپس درباره نظارت استصوابی بگوید که آیا طرفدار انتخابات آزاد هستند یا نه؟ سوم علت اینکه به وضعیت لباس شخصی ها رسیدگی نمی شود چیست؟ درباره قاتل عزت ابراهیم نژاد چرا شناسایی نشده اند؟ ایشان در جلسه قبل درباره حوادث کوی دانشگاه مدعی شد که سه نفر از اعضای نیروی انتظامی کشته شدند. لطفا اسم آنها را بگویند. همچنین نظرشان را درباره اعترافات اخیر اسماعیل بخشی بگویند.

 

 

در ادامه این مناظره، زاکانی سخنانش را آغاز کرد و گفت: در این ایام دو اتفاق شیرین و تلخ رخ داد. اتفاق شیرین مناظره ما برای امروز و فردا بود و ای کاش رسانه ملی امکانی فراهم می کرد تا سره از ناسره تشخیص داده شود. اتفاق دوم اشاره آقای تاجزاده به اعترافات اسماعیل بخشی بود. در صورتی که وی توسط وزارت اطلاعات دستگیر شد و به ادعاهایش مبنی بر شکنجه شدن او توسط دستگاه قضایی رسیدگی و معلوم شد که ادعایش دروغ بود. شما از یک کذاب دفاع می کنید. دستگاه امنیتی دوستان شما هستند. اگر دعوای درون گروهی دارید پشت تریبون اعلام نکنید. اما اتفاق زشت دستگیری خانم مرضیه هاشمی بود. با این دستگیری نمایش آرمانشهر غرب برملا و مشخص شد آمریکا چگونه مدافع حقوق زنان، سیاهان و مسلمانان است!

 

زاکانی ادامه داد: من در جلسه قبل اغتشاش گران، آتش زنندگان اموال عمومی و همچنین ورود نیروی انتظامی به کوی را محکوم کردم. مجموعه دوستان آقای تاجزاده بحران زیست هستند و نان شان را در بحران می بینند. دیکتاتور هستند که نام آزادی را بر زبان می آورند. به ما مجوز نمی دادید با این بهانه که اگر به شما مجوز دهیم باید به کس دیگر هم مجوز بدهیم. در حالی که تحکیم وحدت بدون نیاز به مجوز کف خیابان بود. آقای تاج زاده به طور حرفه ای دروغ می گوید.

 

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: آقای تاجزاده با استناد به گزارش کمیته تحقیق مواردی را ذکر می کنند در حالی که این گزارش مخدوش است. اولین دلیل برای مخدوش بودن آن حکم دادگاه است. 16جلسه دادگاه برگزار شده و حکم آن با گزارش کمیته تحقیق مغایر است. مورد دوم رسیدگی به شکایت آقای نظری در مجلس بود. در مجلس هم مخدوش بودن این گزارش مشخص شد. نامه آقای فاکر به شورای عالی امنیت ملی حاکی از مخدوش بودن گزارش کمیته است. یعنی آقای تاج زاده پایه خود را بر آب استوار کرد. آقای تاجزاده اصرار می کند که گزارش کمینه مورد تایید سه قوه است در حالی که آقای وحیدی از اعضای کمیته گفته اند من این گزارش را از رادیو و تلویزیون مطلع شدم و آن ناقص است.

 

این نماینده سابق مجلس گفت: در همین گزارش مورد تایید آقای تاجزاده  اعلام شده که وزارت اطلاعات هسته اصلی حوادث 78 را اعلام می کند. اما چرا دوستان شما در وزارت اطلاعات بعد از 20 سال هنوز این هسته را اعلام نمی کنند. در حالی که نام اعضای این هسته در دادگاه اعلام شد. آقای تاجزاده درباره فرماندهان نیروی انتظامی هم خلاف می گوید. یکی از آنها که به کوی تعرض کرده بود به حبس محکوم شد. آقای خاتمی هم از آقای نظری عذرخواهی کرده اند. او سپس با اشاره به کتاب «برای تاریخ»  گفت ضارب عزت ابراهیم نژاد محکوم شده است. درباره لباس شخصی ها باید بپرسم امیرفرشاد ابراهیمی کیست؟ پروژه نوارسازان چه بود؟ امیرفرشاد ابراهیمی الان کجاست؟ فرار کرده و از دوستان صمیمی کدام جریان است؟

 

 

او سپس به تاجزاده گفت: ادعای پرتاب دانشجو از طبقات بالا دروغ است. شما با امثال این ادعاها کشور را دچار بحران کردید. من در این جلسه به عنوان تحلیلگر متن و فرامتن می گویم کوی دانشجو کاملا سناریوی طراحی و سازماندهی شده بود که پروژه قتل های زنجیره ای به فراموشی سپرده شود. رادیو آمریکا در آن زمان گفت روزنامه هایی مثل خرداد نشاط، صبح امروز و جامعه حوادث را به بهترین نحو ممکن منعکس می کنند. رئیس سیا هم از قبل اعلام کرده بود که ما در ایران آشوب و بلوا خواهیم داشت.

 

وی با طرح دوباره این سوال که چرا به ما مجوز ندادید گفت: شما گفتید که در حوادث 78 دربی را با افتخار برگزار کردید. اما امنیت دربی را همان پلیسی برعهده گرفت که شما آنها را زیر سوال می برید. اما انقدر این تماشاگران بصیرت داشتند که با آشوبگران همراه نشدند. من جلسه قبل من لفظ خاصی را درباره بن سلمان بیان کردم شما و دوستان تان در فضای مجازی آن را درباره اعراب خوزستان برداشت کردید. اینکه گفتم در دانشگاه صحبت نکنیم برای این بود که بحث در هیاهو گم نشود.

در ادامه، مجری مناظره به طرفین تذکر داد که در این جلسه فقط درباره اتفاقات 88 گفتگو شود.

 

با این حال تاجزاده گفت: در حوادث کوی دانشگاه سه جریان وجود داشت: نیروی انتظامی، لباس شخصی ها و دانشجویان که من و زاکانی نیروی انتظامی و لباس شخصی ها را محکوم کردیم. اما اختلاف مان در این است که ایشان می گویند دانشجویان حوادث تیر 78 را سازماندهی کرده اند تا قتل های زنجیره ای تحت الشعاع قرار بگیرد. در حالی که در این 20 سال نه سپاه نه وزارت اطلاعات هیچ سندی دال بر مقصر بودن دانشحویان ارائه نکرده اند.

 

او سپس به مصاحبه ای از سردار نظری اشاره کرد و گفت:  سردار نظری می گوید در حادثه به محل کوی رفته است اما اصلا نگفته که به دستور چه کسی رفته است. او در همین مصاحبه می گوید: شنیدم کسی روی بی سیم می گوید «از هادی به همه واحدها در صورت آشوب از سلاح گرم استفاده کنید.» در حالی که هادی من بودم و گفتم از سلاح گرم استفاده نکنید. سوال این است که چه کسی می تواند برود پشت بیسیم و بگوید از سلاح استفاده کنید؟

 

تاجزاده گفت: من معتقدم کسانی که در سرقت مسلحانه شرکت داشتند، کسانی که عزت ابراهیم نژاد را ترور کردند، کسانی که در نماز جمعه به مهاجرانی حمله کردند، کسانی که حجاریان را ترور کردند و روز عاشورا خواهرزاده مهندس موسوی را ترور کردند همه از یک جا هستند. اشکال این دوستان این است که اصلاح طلب و اصولگرا را مطرح می کنند یادشان می رود اگر اتفاقی بیفتد فاجعه ملی رخ می دهد.

 

این فعال سیاسی اصلاح طلب سپس ادامه داد: درباره قتل زنجیره ای چه کسی ایستاد که باید رسیدگی شود؟ آقای خاتمی گفتند اگر مساله قرار است حل شود باید وزارت اطلاعات مسئولیت آن را بپذیرد. از آن زمان به بعد هم قتل های زنجیره ای به پایان رسید. کسی که گفت 18تیر تاوان قتل های زنجیره ای بود آقای خاتمی است.

 

او گفت: از آقای زاکانی ممنونم که می گویند اعتراف گیری را بد نمی دانند؛ اما انگار صدا و سیما هم دوست من است که اعتراف را پخش می کند. ما باید محکم بایستیم که اعتراف گیری با شیوه های خاص به پایان برسد.

 

زاکانی هم در وقت خود پرسید: نگفتید «قتل های زنجیره ای چه شد؟» جنایتی اتفاق افتاد و رهبری گفتند تا انتها باید پیش بروید و وزارت اطلاعات هم دست شماست.

 

او سپس گفت: این بی اخلافی است که وقتی آقای حداد در جلسه نیست او را متهم کنید. اما مجلس ششمی که انتخاباتش را برگزار کردید فاجعه بود.

 

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: حکم حکومتی بیشترین فرصت را برای شما اصلاح طلبان به وجود آورد. در همان مجلس ششم آقای بهزاد نبوی با حکم حکومتی تایید صلاحیت شد. آقای معین هم در انتخابات ریاست جمهوری سال 84 با حکم حکومتی تایید صلاحیتش را گرفت. اما اگر آقای شریعتمداری گفته تقلب آقای رضا خاتمی می گوید هشت میلیون. رای تقلب یعنی کل نظام را زیر سوال می برد. آقای تاجزاده شریعتمداری و رضاخاتمی را یکی می گیرید؟

 

او درباره نظارت استصوابی از تاج زاده پرسید: نظارت استصوابی از ابتدای انقلاب وجود داشته است. رک بگویید امام را قبول دارید یا نه؟ آقای سعید عسگر که آقای حجاریان را ترور کرد خودش و پدرش در سال 88 در ستاد انتخاباتی آقای موسوی بود.

 

 

تاجزاده هم گفت: از پیشنهاد زاکانی استقبال می کنم. آقای حداد عادل در یک مناظره حضور داشته باشند. من به ایشان اتهام دروغ گویی می زنم. آقای زاکانی که مسئول ستاد آقای حداد بوده از ایشان درخواست کند بیاید.  از این پیشنهاد هم که سخنگوی شورای نگهبان باشد استقبال می کنم. پیشنهاد می دهم آقای کدخدایی هم باشد که معلوم شود نظارت استصوابی با کشور چه کرده است. اگر در این کشور یکی بگوید مجلس ششم انتخاباتش مخدوش بوده آقای زاکانی می گوید با حکم حکومتی مشکلش حل شد. اما اگر یکی بگوید انتخابات 88 مشکل داشت مورد بازخواست قرار می گیرد. چرا دوگانگی دارید و خودی و غیرخودی می کنید؟ چرا فکر می کنید شما نظام هستید و به هرکسی بخواهید تهمت می زنید؟ ما اگر بخواهیم می توانیم ثابت کنیم که خدمات ما برای نظام بیشتر از شما بوده است اما انقدر به بلوغ رسیده ایم که خودمان را با شما برابر می دانیم. وقتی به آقای جنتی حرفی بزنیم شما می گویید به نظام حرف زده اید اما همان موقع که آقای خاتمی رئیس جمهور بود به او بد و بیراه می گفتید.

 

تاج زاده ادامه داد: من در وزارت کشور جلوی دو تظاهرات را گرفتم. یک دفعه آن همین است که آقای زاکانی می گوید به او مجوز ندادم. مصوبه شورای امنیت بود. اگر به آنها مجوز می دادیم آن سوی ماجرا هم درخواست تجمع می کرد در حالی که ما می خواستیم ماجرای خیابان حل شود.

 

یک دفعه دیگر در ماجرا دادگاه آقای کرباسچی بود. طرفداران آقای کرباسچی می خواستند تظاهرات کنند. آقای الله کرم آمد و نامه ای به من داد و گفت طرفداران کرباسچی اگر تظاهرات کنند آن را به هم می زنیم. به او گفتم به تو مجوز نمی دهیم. این نامه را هم به من نده چون سند است و اگر تظاهرات را به هم بزنید دستگیرتان می کنیم. اگر مجوز می خواهید برای یک روز دیگر صادر می کنیم. گفت ما به قانون کار نداریم. گفتم به دفتر رهبری زنگ می زنم با آقای حجازی صحبت می کنم گفت اگر زنگ بزنی که می گویند این کار را نکنیم. گفتم پس اگر بخواهید تظاهرات را بر هم بزنید هم قانون را زیر پا گذاشته اید و هم حرف رهبری را.

 

او سپس ادامه داد: ما برای 88 درخواست تجمع دادیم. گفتند نمی دهیم چون اگر یک سوت بزنید کلی آدم می آید. از آن موقع که مجوز ندادید ماجرا شد اردوکشی خیابانی. این نگاه دو گانه به کشور آسیب می زند.

 

زاکانی در ادامه مناظره گفت: اولین بار آقای حداد نگفت تقلب. بلکه آقای هاشمی در نماز جمعه 76 این موضوع را مطرح کرد. شما خودتان را برتر از قانون می دانید و مستبد هستید. هر وقت در حکومت بودید بر اسلامیت آن تاخید و هر وقت بیرون بودید بر جمهوریت تاختید. مگر دوستان تان نمی گفتند می شود علیه خدا هم تظاهرات کرد؟ بسیج دانشجویی همانی است که در سال آخر وقتی طرفدارانتان به خاتمی حمله کردند از خاتمی دفاع کرد.

 

تاجزاده ادامه داد: شما مثل بازجوها می گویید تکلیفتان را با امام مشخص کنید. ما در 78 به نیروی انتظامی اعتماد به نفس می دادیم و می گفتیم شما  می توانید امنیت را تامین کنید. اما آقای لطفیان با آن غرورش در جلسه گفت نمی توانیم.

 

او گفت: اگر ما یک بار به شما مجوز ندادیم دیکتاتور می شویم. شما که 100 بار مجوز نداده اید چه هستید؟ در 88 هیچ یک از دادگاه های کشور حکم ما را اعلام نکردند. چون چیزی نداشتند آقای نبوی را به خاطر اخلال در ترافیک محکوم کردند. من به خاطر اینکه دو روز بعد از دستگیری ام مشارکت بیانیه داد محکوم شدم. اخیرا هم دادگاه به آقای شکوری راد و محمدرضا خاتمی گفته شما که پزشکید چرا در سیاست دخالت می کنید؟ اگر پزشک نباید در سیاست دخالت کند پس چرا نظامیان دخالت می کنند؟

 

تاج زاده ادامه داد: ما از سردار مشفق شکایت به خاطر سندی که درباره قرارگاه ثارالله داده شکایت کرده ایم. اما به آن رسیدگی نشده است؛ آیا این حاکمیت قانون است که شما می گویید؟

 

 

زاکانی در وقت خود خطاب به تاج زاده که از او خواسته بود اسم سه نفری که از نیروی انتظامی کشته شدند را بیان کند گفت: الان بررسی کردم. آن سه نفر تیر خوردند اما کشته نشدند.

 

تاجزاده هم گفت: عذرخواهی کن و این خیلی خوب است که آقای زاکانی درباره یک اشتباه خود عذرخواهی کند.

 

زاکانی هم گفت: اشتباه کردم. این فعال سیاسی اصولگرا سپس ادامه داد: پاسخ ندادید امام را قبول دارید یا نه؟ خاطره تعریف نکن صریح پاسخ بده. لحن من دوستانه است نه بازجویانه. تکلیفتان را درباره دشمنی با آمریکا هم روشن کنید. شما در سال 86 جزوه ای با عنوان تاملات راهبردی سیاسی منتشر کردید که در کنگره حزب مشارکت در سال 87 مورد بررسی قرار گرفت. باید گفت که آن جزوه یک مانیفست براندازانه بود.

 

او ادامه داد: اگر می گویید 23 خرداد دستگیر شده اید برای مجموعه های امنیتی یک مقدار عقل قائل باشید که می توانند سر پنجه های دشمن را ببینند و تحلیل کنند. شما اعلام  نکردید که در انتخابات 88 تقلب شده و حاضر نشدید به مردم راست بگویید. رنگ شما از 4 سال قبل مشخص بود. در کتاب سایه عقاب ها مک کین رنگ سبز شما را هم اعلام می کند.

 

 

تاج زاده گفت: دین من به من گفته دو پیغمبر داری؛ یکی پیغمبر ظاهری و یکی پیغمبر باطنی که عقلمان است. ما درباره شخصیت ها یک چیزهایی را می پذیریم یک چیزهایی را نه. ما مشکلی با این نداریم که بگوییم یک سری از حرفهای امام را قبول نداریم بلکه مشکل ما با نفاق است. با این حال ایشان  در وصیت نامه خود  دوری نظامی ها از سیاست را خواسته اند... .

 

زاکانی هم گفت: برای مردم مشخص بوده که دنبال کودتا بوده و هستید. این را می شود به صحبت های آمریکایی ها ارجاع داد. آمریکا هر وقت دچار مشکل می شود شما به داد آمریکا می رسید. شما چقدر غیر از سیاست وقتتان را صرف عدالت می کنید؟ با مفسدینی که فساد می کننند چقدر نسبت دارید؟ جلسه قبل گفتید توئیت زدم برادر رئیس جمهور، برادر اسحاق جهانگیری، محمدرضا رحیمی و ... محاکمه عادلانه شوند. سهم شما از مبارزه با فساد فقط یک توئیت است.

 

او سپس با نشان دادن عکس برادر رئیس جمهور با تاجزاده گفت: شما چقدر در برابر رئیس جمهور ایستادید که برادر رئیس جمهور خواست ملک شخصی مردم را به قیمت پایین بگیرد ایستادید. صحبت از عدالت نکنید چون ممکن است گریبانگیر خودتان شود.

 

زاکانی گفت: قبل از انتخابات 88 سه موسسه آمریکایی پیش بینی کردند که رقیب شما پیروز است. چطور شما که دستورالعمل های جین شارپ و هانتیتنگون را پیاده می کنید به این نکات توجه نمی کنید. به ملت بگویید اشتباه کردیم. در 88 به شما پیشنهاد بازشماری آراء شد آقای خاتمی قرار بود دو نفر را راضی کند.

وی سپس ادعا کرد: چرا آقای خاتمی که در محافل خصوصی می گوید در انتخابات تقلب نشده بود این موضوع را علنی بیان نمی کند؟

 

 

در بخش دوم این مناظره مصطفی تاجزاده گفت: قرار شد درباره فساد مناظره ای برگزار کنیم. 

وی در ادامه افزود: تا وقتی که در این جامعه رسانه های آزاد شکل نگیرد و از افشاکننده فساد حمایت نشود فساد حل نمی شود. یاشار سلطانی افشاگری می کند اما به زندان می رود. تا زمانی که بگوییم اسم عده ای در مشهد گفته نشود فساد اصلاح نمی شود.

 

تاجزاده با اشاره به یکی از مصاحبه های زاکانی در انتخابات 88 گفت: دو نظرسنجی از وزارت کشور و وزارت اطلاعات برگزار شد که می گفت انتخابات به دور دوم کشیده می شود. نظرسنجی ستاد ما هم این بود که آخرین روز در تهران 53 درصد رای داشت. در تمام انتخابات ها در نتیجه تهران در ایران اتفاق می افتد اما 88 عکس این موضوع است. این حرفهای سخیف که آمریکا گفته سبز را کنار بگذارید. اتفاقا برخی می گفتند اگر موسوی سر کار بیاید ما مشکل مان با آمریکا حل نمی شود اما با احمدی نژاد و کروبی می شود. آمریکا را به مهندس موسوی نچسبانید.

 

او درباره گفتگو با میرحسین موسوی نیز گفت: فقط یکبار آقای شاهرودی به ایشان گفت بیا در جلسه خصوصی و از خودت دفاع کن. آقای موسوی قبول کرد اما آقای شاهرودی گفت که با جلسه موافقت نشد.

 

زاکانی هم در وقت خود گفت: آقای ضرغامی گفته به مهندس موسوی 20 پیشنهاد کرده اند که هیچ کدام را قبول نکرد. آقای موسوی گفت می خواهم یک طرفه صحبت کنم.

 

زاکانی در ارتباط با پیشنهادهای مناظره ادامه داد: آقای نظری بارها گفته اند که می خواهم با خاتمی مناظره کنم.

وی سپس با طرح این ادعا که سیدحسن خمینی در مسیر مکتب امام فعالیت نمی کند گفت: یک مناظره هم با سیدحسن خمینی برگزار کنیم تا ببینیم این رویه ای که ایشان دنبال می کند به مکتب امام می خورد یا نه؟

 

او ادامه داد: حوادث سال 88 کودتای از پیش تعیین شده بود که ناکام بود. مثل 78 که مقدماتش از قبل فراهم شده بود. نتایج این اتفاق فلج شدن اقتصاد کشور در هشت ماه بود که زمینه ساز تحریم بزرگ آمریکا شد. زاکانی با اشاره به کتاب «شوررش اشرافیت علیه جمهوریت» گفت: اوباما که قبل از انتخابات به مقام رهبری نامه می دهد و کرنش کرد بعد انتخابات گفت درباره انتخابات ایران نمی تواند سکوت کند. ظریف هم در سال 87 در مصاحبه با پرس تی وی رسما اعلام کرد آمریکا روند انقلاب مخملی را پیش می برد. من از منطق خود شما استفاده می کنم. در یک کشور آشوب زده چه کسی سرمایه گذاری می کند؟ هر وقت چنین اتفاقاتی در کشور رخ می دهد غارت های بزرگی در کشور رخ می دهد. سال 79 قرارداد کرسنت بسته شد که سردمدارش آقای زنگنه و مهدی هاشمی بودند. اسنادش هم موجود است. گزارش های آن هم وجود دارد. بارها در مجلس گفتم به داد کشور برسید. در 88 هم موارد زیادی وجود دارد که یکی از آنها پتروشیمی باختر است. کل پولی که خریدار در دو سال داده است 380 میلیارد آن هم به صورت قسطی بود.

 

تاجزاده هم در زمان خود گفت: ما مفتخریم که پاک ترین دولت های بعد از انقلاب، دولت مهندس موسوی و دولت آقای خاتمی بود. اما در تنها دوره ای که قدرت در اختیار اصولگرایان قرار گرفت فساد گسترش یافت. این فرق دو مدیریت است. آن موقع شما نماینده مجلس بودید.

 

تاجزاده با انتقاد از نظارت استصوابی، گفت: چرا دروغ می گویید؟! تحریم چه ربطی به 88 دارد. اولین تحریم به سال 85 برمی گردد. سال 90 گفتیم تحریم های نفتی را مراقب باشید گوش ندادید اما انجام شد. هر وقت که کشور آرام است انصار حزب الله آرامش را بر هم زد. چه کسی سفارت انگلیس را گرفت و سفارت عربستان را آتش زد؟ اینها فامیل من بودند؟

 

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: در جامعه انتخاباتی برگزار شد و میلیون ها نفر به حق یا ناحق اعتراض داشتند. جمهوری اسلامی می توانست دو کار بکند اما نکرد. یکی اینکه همه را خودی بداند و مساله را حل کند. اگر مهندس موسوی وقت گفتگوی یک طرفه می خواست خب به او می دادید. یک ساعت حرف می زد و می رفت. مگر چه اتفاقی می افتاد؟ بعد از آن نیم ساعت ده ساعت نقدش می کردید. چرا می ترسید؟ مگر قبل از انتخابات به او وقت ندادید؟ همین الان می گویید چرا این مناظره در تلویزیون پخش نمی شود؟

 

تاج زاده سپس گفت: با مهندس موسوی دو بار صحبت شد. این را بعد از زندان فهمیدم. یکبار مرحوم عسگر اولادی با تعدادی از دوستانش با مهندس موسوی حرف زد که مهندس موسوی گفت بریم هیات حل اختلاف راه بیندازیم که طرفین اعضایش را قبول داشته باشند. عسگر اولادی با این پیشنهاد داشت بال در می آورد. اما بعدا به او گفتند نمی شود.

وی ادعا کرد: یک بار دیگر هم آقای هاشمی پیشنهاد کرد اما رهبری نپذیرفت.

 

این فعال سیاسی ادامه داد: مردم باید بدانند که مهندس موسوی آنقدر نجیب است که دوبار خواست نامزد ریاست جمهوری شود. هر بار هم که می آمد رئیس جمهور می شد. ما قبل از خاتمی سراغ موسوی رفته بودیم. اما از دفتر رهبری پیام آمد که مصلحت نیست. ایشان یک کلمه حرف نزد. در انتخابات 88 رهبری عملا از حضور ایشان استقبال کرد و ایشان آمد. حتی زاکانی جرات ندارد بگوید مهندس موسوی دزد بود. فرق موسوی با حداد این است که حداد می داند که در انتخابات 78 تقلب نشده و دروغ می گوید اما مهندس موسوی به تقلب باور دارد. می خواهید چه کارش کنید؟ اگر همین الان از آقای جنتی نظرش درباره انتخابات سوم و ششم مجلس را بپرسید می گوید تقلب شد. مگر ما چه کاره بودیم که روز 23 خرداد در حالی که هنوز بازداشت نشده بودیم  روزنامه ایران اعلام کرد من و محسن امین زاده بازداشت شدیم؟ من به بازجوها گفتم که مگر کودتا کرده بودید که در انتخابات اینگونه برخورد کردید؟

 

 

زاکانی با اشاره به یکی از ادعاهای مصطفی تاجزاده که در بخش هایی از مناظره گفت رهبری در جلسات خصوصی گفته اند شکست احمدی نژاد شکست من است گفت: این ادعای شما یک دروغ واضح است. سندتان کجاست؟ او سپس با اشاره به کتاب «فرمان براندازی» گفت: این قصه ها چیست؟ عاشورا همه به خیابان ریختند اما آقای موسوی گفت مردم خداجو به صحنه آمدند.

 

او سپس با اشاره به کتاب دادگاه 88 گفت: در این کتاب آمده که شما گفته بودید امکان تقلب وجود ندارد اما نسبت سه به یک را قبول ندارید. وی با اشاره به این روایت از بهزاد نبوی که من به مهندس موسوی خیانت نمی کنم نیز ادامه داد: شما به ملت خیانت می کنید.

 

زاکانی سپس گفت: ما با آقای موسوی در روز 27 خرداد جلسه داشتیم او هیچ استدلالی نداشت. آقای موسوی که بعد از انتخابات دستگیر نشد. 25 بهمن 89 وقتی که داشت پروژه سوریه سازی در ایران اجرا می کرد محصور شد.

 

او سپس ادعا کرد: دولت آقای خاتمی فاسدترین دولت بعد از انقلاب بود. البته دولت آقای روحانی روی آن را سفید کرد. قرارداد توتال و کرسنت را چه کسی بست؟ فساد از دولت آقای هاشمی شروغ شد روحانی روی همه را سفید کرد.

 

تاجزاده هم در ادعایی در خصوص انتخابات 88 گفت: آقای هاشمی نقل کرده اند بعد از انتخابات آقای رضایی آمد و گفت 8 میلیون رای اضافه است. آقای کدخدایی هم صبح 23 خرداد مصاحبه کرد و گفت 32 میلیون نفر رای دادند. من کاری به درستی یا غلطی آن نداریم. یک ابهامی که در همه کشورهای دموکراتیک هم به وجود می آید پیدا شد. چرا می خواهید با سرکوب برخورد کنید؟ وظیفه حکومت چیست؟ به مخالف بگو شلوغ نکن یا بهانه برای شلوغی را بگیرد.

 

او در پاسخ به زاکانی گفت: تحریم ها تا قبل از احمدی نژاد یک جانبه بود. آنها برای بقیه کشورها الزام آور نبودند.

 

 

زاکانی در ادامه گفت: محسن رضایی حرف خود را درباره وجود 8 میلیون رای اضافی پس گرفته است.

 

تاجزاده نیز گفت: جامعه ما دچار ضعف مدیریتی بوده و از فساد در رنج است. ما برای نجات کشور باید راهی پیدا کنیم. امام اصلاحات قانون اساسی را مطرح کرده بودند. من پیشنهاد می کنم این بحث بار دیگر مطرح شود. شنیدام در بررسی قانون اساسی، خود رهبری هم موافق دوره ای شدن رهبری بودند.

 

او با تأکید بر عدم دخالت نظامیان در سیاست گفت: امکان تحقیق و تفحص در همه نهادها اعم از انتخابی و انتصابی وجود داشته باشد. ما می توانیم برای شفافیت در جامعه راه را باز بگذارید. برای 88 هم می توانیم یک کمیته حقیقت یاب تشکیل دهیم و در هر سطحی که اشتباهی رخ داده باشد آن را اعلام کند. حتی اگر این کمیته بگوید بیشترین اشتباه را تاج زاده مرتکب شده من می پذیرم.

 

تاج زاده با تاکید بر لزوم تجدید نظر اساسی در سیاست خارجی گفت: یکی از مشکلات در 40 سال گذشته این بوده است که سیاست خارجی ما در خدمت توسعه اقتصادی ما نیست. تا قبل از انقلاب کشورهایی که جهش اقتصادی داشته باشند نداریم. بعد از انقلاب کشورهایی که جهش داشته اند تنش زدایی را در سیاست خارجی دنبال کردند. جهت گیری کوتاه مدت ما هم باید تحریم شکنی باشد. همان کاری که در برجام کردیم. اگر به نتیجه رسیدیم که هیچ اگر به نتیجه نرسیدیم جامعه می بیند ما تلاش می کنیم اما آمریکا زور می گوید.

 

زاکانی در پایان این مناظره گفت: مشکل ما تغییر قانون اساسی نیست بلکه اجرا نشدن آن است. ما عرضه نداریم قانون اساسی را اجرا کنیم بعد حرف بزرگ بزرگ می زنیم. به فکر آب و نان مردم باشید. تا کجا باید عقب نشینی کنیم؟

 

او سپس اعترافات محمدعلی ابطحی فعال سیاسی اصلاح طلب در دادگاه 88 را پخش کرد و در پایان به تاج زاده گفت: شما که قانون را قبول ندارید چطور می گویید کمیته حقیقت یاب را قبول دارید.

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.