گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفتگو با جماران؛

دفاع رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از مذاکره با طالبان

حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از مذاکرات ایران با طالبان دفاع کرد و گفت: هر وقت جمهوری اسلامی ایران به سوی مذاکره و به خصوص مذاکره با دشمنان خود حرکت کرده بلوغ سیاسی خود را نشان داده است.

پایگاه خبری جماران: حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از مذاکرات ایران با طالبان دفاع کرد.

فلاحت پیشه در گفت و گو با خبرنگار جماران در پاسخ به اینکه آیا کمیسیون متبوع وی در جریان مذاکرات ایران با طالبان قرار دارد یا خیر، گفت: قرار نیست همه افراد در جریان همه مسائل قرار بگیرند. اما کمیسیون این اصل که جمهوری اسلامی در دیپلماسی خود با افغانستان حدی ندارد را در جریان بوده است.  

 

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: «مذاکره» با «ارتباط داشتن» یا «دوست بودن» تفاوت دارد. مذاکره مهمترین ابزار برای ایجاد امنیت در دنیای امروز است. مذاکره جمهوری اسلامی با طالبان قابل دفاع است اما اینکه در لیست تروریستی قرار دارد بحث دیگری است. آمریکایی ها و برخی دیگر از کشورهای اروپایی با هدف حفظ شرایط بحرانی در منطقه ما با لیست های تروریستی بازی می کنند. ما خودمان تشخیص میدهیم با چه کشورها و گروه هایی مذاکره کنیم. جمهوری اسلامی ایران با اطلاع و البته ارتباط با دولت افغانستان با طالبان مذاکره کرده است.

 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: آمریکایی ها که با جنگ با طالبان دو دهه نکبت و بدبختی را در منطقه تحمیل کردند اولین کشوری بودند با طالبان در قطر مذاکره کردند و در عین حال نام این گروه را در لیست گروه های تروریستی سازمان ملل متحد قرار دادند. اما ایران کشوری است که از مذاکره با هدف ایجاد امنیت در منطقه استفاده می کند.

 

فلاحت پیشه معتقد است: هر وقت جمهوری اسلامی ایران به سوی مذاکره و به خصوص مذاکره با دشمنان خود حرکت کرده بلوغ سیاسی خود را نشان داده است. قضایای سوریه، عراق و یمن نشان داد که دیپلماسی ایران ثبات ساز است و در واقع برخلاف  دیپلماسی بی ثبات کننده کشورهایی مثل آمریکا و عربستان دیپلماسی ایران ثبات ساز است.

 

او با بیان اینکه آمریکایی ها از اینکه در دیپلماسی ایرانی جایی ندارند نگران هستند گفت: اخیرا جمهوری خواهان آمریکا احیای مکانیسم 2001 افغانستان و 2003 عراق  را مطرح می کنند. آنها در سال‌های 2001 و 2003 موضوع کسب کمک از ایران را مطرح کرده بودند که اتفاقا برای آنها نتیجه بخش بود. ایالات متحده حالا هم خ و نگرانی آمریکا از این موضوع است.

 

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی معتقد است مذاکره لایه های مختلفی دارد که در یکی از لایه های آن می توان برای جلوگیری از تصاعد بحران و ایجاد امنیت در منطقه با دشمنان خود مذاکره کرد. حالا هم مورد مطالعه ما افغانستان است.

 

وی یادآور شد: آمریکایی ها در چهار دهه اخیر به دنبال آشفتگی و بحران در مرزهای ایران با استفاده از سلفی گری اسلامی بوده اند و در این مسیر ابتدا القاعده با عنوان مقابله با اشغال افغانستان تشکیل شد؛ سپس دو افسر امنیتی سازمان سیا با همکاری افسران امنیتی پاکستان و حمایت عربستان طالبان را شکل دادند. آمریکا اکنون هم به دنبال انتقال حوزه جغرافیایی داعش به افغانستان است. آنها دنبال این هستند داعش که دیگر در عراق و سوریه جایگاهی ندارد را به افغانستان منتقل کنند.

 

فلاحت پیشه افزود: جمهوری اسلامی ایران نسبت به توسعه بحران در افغانستان نگران است و به همین دلیل است که دیپلماسی فعالی را به کار گرفته تا تحولات افغانستان غیرافغانی نشود و تروریست هایی که مرام و عقیده سعودی و راهبرد آمریکایی دارند در مرزهای ایران لانه نکنند. مضاف بر این‌ها ایران رابطه رو به رشدی با افغانستان دارد که در این راستا و  در شرایط مناسب، مراودات ایران با افغانستان به پنج میلیارد دلار می‌رسد. این در حالی است که مجموع صادرات غیرنفتی ایران به 28 کشور اروپایی نصف مبادلات ایران با افغانستان هم نیست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.