سخنگوی وزارت امور خارجه با رد و محکومیت بیانیه اخیر کاخ سفید، آن را فاقد هرگونه وجاهت، حیرت انگیز، تحریک آمیز و غیرمسئولانه خواند.

به گزارش جماران،  بهرام قاسمی در واکنش به بیانیه کاخ سفید درخصوص ناآرامی‌های چند روز اخیر در عراق و شهر بصره، صدور چنین بیانیه‌‌‌‌‌‌‌ای را فاقد هرگونه وجاهت، حیرت‌‌انگیز، تحریک آمیز و غیرمسئولانه دانست و به شدت آن را محکوم کرد.

وی سیاست‌های تنش‌‌زا و اقدامات مداخله‌جویانه و دخالت‌های تجاوزکارانه دولت آمریکا را عامل و علت اصلی بی‌‌ثباتی، ناآرامی و ایجاد تنش و تفرقه در منطقه دانست و اظهار داشت: سیاست‌‌‌‌های این کشور در عراق حاصل و ثمری جز ایجاد ناامنی و بی‌‌ثباتی به دنبال نداشته و شرایط و آشوب‌‌‌های اخیر در عراق از جمله حمله و آتش زدن ساختمان سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره نتیجه این سیاست‌ها و حمایت‌‌های آشکار و نهانِ نابخردانه و کوته‌‌بینانه آنها از گروه‌‌هایی است که خشونت و افراط‌گرایی را توسعه و ترویج داده و آن را به امری روزمره و عادی بدل کرده‌‌‌اند و دولت آمریکا باید پاسخگوی حمایت‌‌‌های چندین ساله خود از اینگونه گروه‌‌‌ها در منطقه باشد و صدور چنین بیانیه‌‌های فرافکنانه و مشکوک که به نوعی فرار به جلو قلمداد می‌‌شود هم نمی‌‌تواند از بار مسئولیت آنها در ایجاد تنش و حمله به اماکن دیپلماتیک و ساختمان‌‌‌‌های دولتی در آن کشور و دیگر مناطق جهان بکاهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: امروز بسیاری از دولتمردان، سیاست‌‌‌ورزان و روشنفکران در جای جای جهان به نقش فزاینده ایالات متحده در ایجاد بی‌‌‌ثباتی، ناامنی و زیاده‌خواهی‌‌های قلدرمابانه آن به خوبی آگاه‌‌اند.

قاسمی افزود: آمریکا باید بداند با این گونه فرافکنی‌‌‌‌های ناشیانه قادر به سرپوش نهادن به نتایج سیاست‌‌های غلط، بی‌حاصل و ثبات‌زدای خود در منطقه نیست.

وی ضمن تأکید بر سیاست اصولی و همیشگی جمهوری اسلامی ایران در حفظ صلح و ثبات و امنیت در کشورهای منطقه، تصریح کرد: عراقِ امن و توسعه‌‌یافته همواره از خواسته‌‌ها و اولویت‌‌های جمهوری اسلامی ایران است و توطئه‌‌های طرف‌های ثالث نمی‌‌تواند مانع توسعه و ارتقای این روابط دیرینه و مستحکم شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.