بهروز اسودی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : کمبود آب در شهرکها و نواحی صنعتی این استان به دلیل خشکسالی های متناوب و افت سطح آب های زیرزمینی کمی نگران کننده است که باید با اتخاذ تدابیر راهبردی برطرف شود.
وی سهم آب بخش صنعتی از کل آب استان را حدود چهار درصد اعلام کرد و اظهارداشت: به ازای هر لیتر آب تخصیصی به صنعت، زمینه اشتغال برای 70 نفر فراهم می شود که در صورت تامین آب برای بخش صنعت حداقل به میزان یک تا 2 درصد، ایجاد اشتغال بسیار بالاتری را شاهد خواهیم بود.
وی خاطرنشان کرد : اکنون حفر چند حلقه چاه با آب دهی حدود 340 لیتر بر ثانیه برای تامین نیاز آب واحدهای صنعتی اقدام شده است.
اسودی ادامه داد : واحدهای صنعتی استان باید بدون دغدغه نسبت به سرمایه گذاری اقدام کنند اما مسوولان استانی مربوط هم در راستای تامین آب بخش صنعت باید بیشتر تلاش کنند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سمنان اضافه کرد : برای استفاده بهینه منابع آبی موجود برای شهرک های صنعتی شاهرود، دامغان، سمنان، گرمسار و ایوانکی پنج تصفیه خانه را با ظرفیت چهار هزار و 660 مترمکعب در شبانه روز احداث در سالهای گذشته احداث شده است.
اسودی در رابطه با استفاده از پساب صنعتی در استان بیان داشت : در زمان حاضر میزان دریافتی پساب حدود 20 لیتر در ثانیه است که این میزان پس از تصفیه، مستقیم در آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار می گیرد و در شهرک صنعتی سمنان که به عنوان بزرگترین شهرک صنعتی استان و یکی از بزرگترین شهرک های صنعتی در منطقه تلقی می شود، 2 تصفیه خانه وجود دارد.
به گفته وی در شهرک های صنعتی استان حدود 520 هکتار فضای سبز ایجاد شده است که این میزان به وسیله 320 کیلومتر شبکه آبیاری قطره ای آبرسانی می شود.
استان سمنان 2 هزار و 10 پروانه بهره برداری در بخش صنعت و معدن و بیش از 40 هزار بهره بردار در بخش های مختلف کشاورزی دارد، سهم اشتغال استان سمنان در بخش صنعت و معدن بیش از 38 درصد و در کشاورزی بیش از 14 درصد و تولید ناخالص استان سمنان در حدود 18.2 درصد مربوط به بخش کشاورزی و حدود 22 درصد مربوط به بخش صنعت و معدن است.
میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 لیتر است، در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود که هفت درصد از آن به مصارف خانگی اختصاص دارد.
استان سمنان بیش از 700 هزار نفر جمعیت دارد.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.