به گزارش ایرنا ، آلیش در زبان ترکی به معنای شروع کردن و گرفتن است که کشتی با شال هم به آن می‌گویند.
این ورزش کشتی سنتی بسیاری از کشورهای آسیای میانه مانند قرقیزستان، ازبکستان، قزاقستان و لیتوانی است ، در برخی استان های ایران نیز از جمله استان خراسان، گلستان، مازندران ، سمنان و چند نقطه دیگر از قدمت زیادی برخوردار می باشد.
کشتی آلیش از سال 1990 شکل بین المللی به خود گرفت ، هنگامی که قوانین مسابقات آن توسط آقایان بای آمان آرکین از قرقیزستان، عبدالکریم سودی از ایران، ناصر عزیزوف از ازبکستان و ویلتا کنتا تاس از لیتوانی تنظیم شد.
سال 1995 نخستین دوره مسابقات بین‌المللی آلیش با قانون یکسان در کشور قرقیزستان در 2 بخش آقایان و بانوان برگزار شد. از آن پس تیم ملی ایران در مسابقه های گوناگون این رشته حاضر شده و موفقیت های بسیاری نیز به دست آورده است، این تیم اکنون در مجموعه ورزشی انقلاب میامی استان سمنان خود را برای شرکت در مسابقات جهانی قرقیزستان که در هشتم شهریور برگزار می شود، آماده می کند.
مربی تیم ملی کشتی آلیش گفت : در این اردو 25 ورزشکار حضور دارد و به مدت 10 روز روند آماده سازی را طی می کنند.
حسن نبی زاده روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : در مجموع 13 آلیش کار و 12 ورزشکار رشته کشتی پهلوانی هستند و تا 27 مرداد ادامه خواهد داشت.
وی امکانات شهرستان میامی برای برگزاری اردو را مناسب دانست و ادامه داد : این تیم از آمادگی لازم برای اعزام به رقابت‌ های جهانی برخوردار می باشد.
مربی تیم ملی آلیش باتوجه به برنامه های تنظیم شده امسال اظهارداشت : پس از مسابقات قرقیزستان تیم ملی به رقابت‌های آلمان اعزام می شود.
نبی زاده ازحضور سه کشتی گیرشهرستان میامی در تیم ملی خبر داد و افزود : در روستای حسین آباد کالپوش و دیگر روستاهای شهرستان میامی استعدادهای فراوانی وجود دارد که در صورت حمایت می توان نفرات بیشتری راهی تیم ملی کشتی آلیش کرد.
مربی تیم ملی کشتی آلیش به ضرورت حمایت این ورزشکاران اشاره و تصریح کرد : حمایت های قابل توجهی از سوی فدراسیون و اداره ورزش و جوانان شده است ، اما آنچه ضرورت دارد کمک به فراهم نمودن امکانات در سطح کشور برای درخشیدن استعدادهای جوانان می باشد.
هم‌ اکنون 39 کشور دارای فدراسیون و انجمن رسمی بوده و 58 کشور به صورت غیررسمی در این رشته فعالیت دارند.
شهرستان میان با 40 هزار نفر جمعیت در شرق استان سمنان و در همسایگی استان های گلستان ، خراسان شمالی و خراسان رضوی واقع است.
7357/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.