رستم سعداللهی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : ابتدا باید بدانیم همه تولیدکنندگان نیاز به ارز ندارند و آن ها که دارند به سود آن هاست که به صورت آزاد آن را تهیه کنند.
وی با بیان این که چند نرخی بودن هر چیزی باعث ایجاد رانت و سوء استفاده می شود، خاطرنشان کرد : در هر شرایطی رانت خوارانی در کمین هستند که با چند نرخی شدن هر کالا یا منبعی، از آن مساله سودجویی کنند.
رئیس انجمن مدیران صنایع سمنان با اشاره به اعتقاد برخی مبنی بر این که آزاد شدن نرخ ارز ممکن است به برخی تولیدکنندگان آسیب بزند، بیان داشت : آزاد شدن نرخ ارز در ابتدا ممکن است تنش ایجاد کند، ولی پس ارز فروکش کردن تنش اولیه، ثباتی ایجاد می شود که در مجموع به سود روند تولید است.
وی با بیان این که تک نرخی شدن قیمت ارز باعث برچیده شدن زمینه هر گونه سوء استفاده در حوزه اقتصاد می شود، تاکید کرد : همان طور که در طرح جدید دولت هم مقرر شده است، فقط ارز کالاهای اساسی خوراکی و دارو باید از نرخ دولتی استفاده شود و بقیه باید ارز مورد نیازشان را از بازار آزاد بخرند.
سعداللهی با اشاره به این که همه واحدهای تولیدی در کشور نیاز به ارز ندارند و فقط برخی واحدها به آن نیاز دارند، اضافه کرد : مواد اولیه ای که در کشور تولید می شود، به جز کمتر از سه درصد برای هزینه های نگهداری و تعمیرات، ارزبری دیگری ندارند و مشخص نیست چرا این تولیدکنندگان مواد اولیه را به نرخ بورس انگلستان و زمان تحویل در خلیح فارس به تولیدکنندگان داخلی می فروشند.
رئیس انجمن مدیران صنایع استان سمنان، مهمترین تولیدکنندگان مواد اولیه که این روند را انجام می دهند شامل پتروشیمی ها ، صنایع مس و فلزات رنگی دانست و افزود : مواد اولیه و زیرساخت موردنیاز این واحدهای بزرگ از انواع سنگ معدن و گاز مصرفی از داخل تهیه می شود و باید این مواد اولیه با اندک سود مشخص در اختیار واحدهای تولیدی داخلی قرار گیرد.
وی تاکید کرد : واحدهای تولیدی کشور که شناسنامه دار هستند مشخص است و نهادها و دستگاه های نظارتی برای توزیع مواد اولیه می توانند ساز و کارهای تعریف شده خود را برای این واحدها اعمال کنند.
وی بزرگترین مزیت تک نرخی و آزاد شدن ارز و نظارت بر بازار مواد اولیه را ساماندهی نقدینگی واحدهای تولیدی ذکر کرد و گفت : به این ترتیب ، مدیران صنایع مجبور نمی شوند تا سه برابر نقدینگی خود برای مواد اولیه هزینه کنند.
به گفته وی تولیدکننده می تواند این نقدینگی را برای افرایش کیفیت کالای تولیدی خود هزینه کند که در نتیجه کالای داخلی با کیفیت تری به دست مردم می رسد و قاچاق برچیده می شود و همه این موارد به سود دولت و جامعه است.
در استان سمنان 2 هزار و 10 واحد تولیدی برای 51 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده اند و حدود 40 درصد سود ناخالص استان از فعالیت آن ها حاصل می شود.
متوسط ظرفیت فعالیت واحدهای تولیدی در استان حدود 45 درصد عنوان می شود.
6103/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.