به گزارش ایرنا، محمد کرم محمدی پنجشنبه در نشست شورای مدیریت بحران شهرستان شاهرود، از برگزاری مانور زلزله برای ارزیابی توانمندی و آمادگی دستگاه های اجرایی این شهرستان خبر داد و افزود: شهرداری بوستانی را در ورودی و یا خروجی شهر و با امکانات اسکان اضطراری برای مواقع بحران در نظر بگیرد.
وی با بیان اینکه باید سالن های ورزشی، مساجد و ساختمان های اداری مستحکم شهرستان برای زمان بحران شناسایی شود، تصریح کرد: هلال احمر باید 10 درصد موارد مورد نیاز برای اسکان اضطراری با توجه به جمعیت شهرستان را تهیه کند.
معاون استاندار سمنان با تأکید بر ضرورت آموزش به مردم و آمادگی آنان برای رویارویی با بلایا، یادآور شد: باید شهر را به لایه ها و نقاط مختلف تقسیم کرده و در برخی محله ها که دارای تراکم جمعیت بیشتری هستند، این آموزش ها جدی تر پیگیری شود تا بتوان تلفات احتمالی را کاهش داد.
محمدی همچنین بر لزوم شناسایی جایگاه های عرضه سوخت و ظرفیت آنها تاکید کرد و گفت: با توجه به کمبود بارش، تغییر جنس خاک و تبدیل کانون های آبساز به سیل خیز برای جلوگیری از بروز سیلاب در داخل شهر، باید تمام آبراه ها بازبینی شوند چون برخی از آنها توان پاسخگویی به شرایط اضطراری را ندارند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شاهرود هم در این نشست ایجاد هماهنگی بیشتر بین اعضای ستاد مدیریت بحران را خواستار شد و گفت: متأسفانه در زمان بروز آتش سوزی در مراتع و جنگل ها به ما اطلاع رسانی نمی شود در صورتی که جنگل ابر منطقه حفاظت شده بوده و با توجه به در اختیار داشتن تجهیزات و نیروی انسانی ماهر، وظیفه داریم در این زمینه کمک رسانی کنیم.
مدیر جهاد کشاورزی شاهرود هم میزان خسارت سرمازدگی در سال زراعی جاری به باغ های شهرستان را بیش از یکهزار و 650 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: با افزودن خسارت های ناشی از دیگر بلایا همچون سیل و تگرگ، این رقم به یکهزار و 700 میلیارد ریال افزایش می یابد.
رئیس اداره هواشناسی نیز با بیان اینکه میزان بارندگی در شاهرود به نسبت میانگین بلند مدت 25.7 کاهش یافته، افزود: شدت تبخیر در این منطقه افزایش یافته به گونه ای که بیشتر آب های برداشت شده از چاه های کشاورزی که در استخرها ذخیره می شود، تبخیر می گردد .
محمد حسن محمدی اضافه کرد: پیش بینی می شود در سال آبی آینده بارش ها در قسمت های شمالی استان سمنان وضعیت مطلوب تری داشته باشد به گونه ای که در بخش های شمالی شهرستان شاهرود پنج تا 10 میلی متر افزایش بارش داشته و در بخش های جنوبی هم میزان بارش کمتر از پارسال نخواهد بود .
به گزارش ایرنا، میانگین بلند مدت بارندگی سالیانه در شهر شاهرود 155 میلی متر است، در سال زراعی جاری تاکنون حدود 30 میلی متر به نسبت دوره بلند مدت مشابه آن کمبود وجود دارد.
از شهر شاهرود که به سمت شمال پیش رویم، بارندگی به نسبت سال های قبل تفاوت زیادی نکرده اما در قسمت های جنوبی حتی به نسبت پارسال کاهش داشته است. بیارجمند بیشترین کاهش بارندگی را داشته و کمترین میزان کاهش هم مربوط به بسطام است.
7359/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.