رستم سعداللهی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : حمایت از کالای ایرانی تنها تشویق به خرید کالای تولید داخلی نیست بلکه ابتدا باید در مرحله تولید از کالای ایرانی حمایت شود.
وی با اشاره به این که حدود 60 درصد هزینه تولید مربوط به مواد اولیه است، مهیا شدن زمینه تولید در بخش های مختلف را نیازمند توجه بیشتر دانست و اضافه کرد : تامین شرایط برای تهیه مواد اولیه برای تولید گام اول حمایت از تولیدکنندگان می تواند باشد.
رئیس انجمن مدیران صنایع سمنان با اشاره به این که نقدینگی دومین مساله مهم تولید کنندگان است، خاطرنشان کرد: به خاطر افزایش قیمت ناشی از نوسانات ارز، در بخش های مختلف قیمت مواد اولیه رشد تصاعدی داشته است که به سود تولید نیست.
وی اضافه کرد برنامه ریزان امیدوار به ساماندهی دسترسی به مواد اولیه از طریق راه اندازی بورس بودند ولی در بورس قیمت مواد اولیه به صورت لحظه تحویل به ارزش خلیج فارس است.
سعداللهی تصریح کرد : این نوع قیمت گذاری و فروش در تناژ بالا در بورس مواد اولیه باعث شده فقط برخی واحدهای بزرگ و تاثیرگذار قادر به خرید باشند و پس از آن به واحدهای کوچک تر با قیمت دیگری به فروش برسانند.
این فعال اقتصادی تاکید کرد : چند دست شدن روند تهیه مواد اولیه، سختی و افزایش قیمت برای خریدار که تولید کننده است به همراه دارد.
رئیس انجمن مدیران صنایع استان سمنان با اشاره به محروم ماندن واحدهای کوچک و متوسط تولیدی از تهیه مواد اولیه از بورس، گفت : این واحدها توان خرید در این روند فروش را ندارند.
وی تاکید کرد : دولت باید در این بخش وارد شود و در صورت نیاز، مواد اولیه را حتی به صورت کوپنی و سهمیه ای در اختیار واحدهای تولیدی کوچک شناسنامه دارد قرار دهد.
رئیس انجمن مدیران صنایع استان سمنان یادآور شد : بزرگترین کمک به بخش تولید در تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی ایجاد ثبات در قیمت ها به ویژه ارز است تا تولید کننده قادر به برنامه ریزی و حفظ تعادل بین نقدینگی موجود و میزان تولیدش باشد.
به گزارش ایرنا، بنا به اعلام مسوولان صنعت، معدن و تجارت سمنان، مشکل 66 درصد از 2 هزار و 10 واحد تولیدی استان درجه اول کمبود نقدینگی است، 20 درصد از واحدهای تولیدی استان با مشکل نبود بازار برای کالاهای تولیدی مواجه هستند و بین 45 تا 50 درصد به تامین اجتماعی، اداره امور مالیاتی و بانک ها بدهکارند.
از طریق کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید برای رفع این مشکلات گام های خوبی برداشته شده به طوری که با رفع معضلات تولید کنندگان، سال گذشته از پرداخت تسهیلات تولید در استان برای 848 نفر اشتغال ایجاد شد.
6103/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.