به گزارش ایرنا، اعتیاد یکی از مخرب ترین آسیب های اجتماعی است که خطرش متوجه همه اقشار جامعه و همین طور همه گروه های سنی می شود.
بیشتر خانواده های ایرانی با این پدیده آشنا بوده و به طور معمول یکی از اعضای دور و یا نزدیکشان درگیر چنین بیماری شده است. بنابراین آموزش به گروه های سنی پایین تر و پیشگیری از گسترش این آسیب، از اهمیت بسیاری برخوردار است.
آمارهای جهانی اعتیاد بین 2.5 تا پنج درصد است ، آمار معتادان ایران هم بین 2 میلیون و 800 هزار تا سه میلیون و 200 هزار تن اعلام شده ، یعنی نزدیک به میانگین جهانی است.
همچنین حدود 75 درصد مصرف کنندگان مواد مخدر کمتر از 40 سال بوده و هفت تا 10 درصد معتادان ایران را بانوان تشکیل می دهند.
شرق استان سمنان نیز به شدت با این چالش روبروست ، نگاهی به آمار افرادی که در حال متادون درمانی هستند
این موضوع را ثابت می کند، براساس آمار دانشگاه علوم پزشکی شاهرود هفت هزارو 200 تن یعنی حدود سه درصد جمعیت شاهرود ومیامی از این دارو برای ترک اعتیاد استفاده می کنند که این آمار اندکی از میانگین کشوری بالاتر است .
در سطح کشور بازای هر 15هزارتن یک مرکز ترک اعتیاد دایر است در حالی که در شاهرود 46 مرکز یعنی به ازای هرپنج هزارو500 تن یک مرکز فعالیت می کند.
با همه فعالیت هایی که می شود ، به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود کمتر از 10 درصد معتادان موفق به ترک مواد مخدرمی شوند ، بنابراین استمرار کنترل و پیشگیری از این آسیب باید در اولویت قرار گیرد.
مواد مخدر و آسیب های ناشی از آن یکی از مشکلات اجتماعی شرق استان سمنان و به ویژه شاهرود به شمار می رود.
بنابه گفته مسوولان قضایی و انتظامی شاهرود ، حدود 70 درصد مجرمان دستگیر شده سابقه مصرف مواد مخدر دارند و بین 70 تا 80 درصد سارقان دستگیر شده هم معتاد هستند.
در کنار همه اقدام های انتظامی ، قضایی و اجتماعی که برای مقابله با اعتیاد انجام می شود ، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود طرح ' پرستار جامعه ' را به همت معاونت درمان خود در دست اجرا دارد که پیشگیری از آسیب های اجتماعی بویژه اعتیاد را در شاهرود و میامی در دستور کار خود دارد.
برای نتیجه گیری مطلوب از این طرح ، آگاه سازی نوجوانان و جوانان به عنوان مهم ترین اقشار جامعه هدف گذاری شده است .
حسن مقدم کارشناس درمان سوء مصرف مواد مخدر این دانشگاه ، که یک سال گذشته به صورت داوطلبانه برای آگاه سازی دانش آموزان نسبت به این موضوع تلاش کرده است به خبرنگار ایرنا گفت: در این مدت در حدود 20 کلاس درس مدرسه های گوناگون حضور یافته و با دانش آموزان گفت وگو کردم .
وی بیان کرد: استقبال دانش آموزان آنقدر خوب بود که در ابتدا فکر می کردم به جای نشستن در کلاس های درس سخت تر مانند ریاضی، ترجیح می دهند پای صحبت های من بنشینند اما بعد متوجه شدم اینگونه نبوده و حتی از ساعت های ورزش خود می گذشتند.
مقدم با بیان اینکه حضور در مدارس را از پایه ششم ابتدایی آغاز کرده، افزود: دانش آموزان سوال های بسیاری دارند و گاه چیزهایی می پرسند که مناسب سنشان هم نیست ولی از آنجا که مواردی را شنیده و یا دیده اند، باید به آن ها آگاهی داد چون در غیر این صورت ممکن است از دوستان خود اطلاعات نادرست به دست آورند.
وی اضافه کرد: من 13 سال روان پرستار بوده و در شرایطی کار کردم که با ناهنجاری های اجتماعی زیادی روبرو می شدم ، اکنون باور اصلی من این است که باید کار را از پیشگیری شروع کرد.
حسین شیبانی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، درباره اهداف اجرای این طرح ابراز کرد: پرستار جامعه به منظور افزایش سطح آگاهی عمومی، تبیین وضع موجود و آینده نگری مردم نسبت به این پدیده خطرساز اجتماعی در کانون های جمعیتی مهم مانند مدارس، مساجد و بازار حضور می یابد.
وی با بیان اینکه از این پس پرستار جامعه به طور رسمی زیرمجموعه معاونت درمان این دانشگاه آغاز به کار می کند، افزود: پرستاران جامعه هرجایی که احساس کنند آسیبی اجتماعی بروز کرده و رفع آن نیاز به مداخله آنان دارد، وارد عمل می شوند.
شیبانی به همکاری مراکز درمان سوء مصرف مواد مخدر هم اشاره داشت و گفت: حدود 15 مدرسه با سه هزار دانش آموز زیر پوشش این مراکز بوده و از این طریق اطلاعات روان شناسی درخصوص مسائل اجتماعی بویژه اعتیاد به آن ها داده می شود.
شهرستان های شاهرود و میامی با 260 هزار نفر جمعیت و 60 هزار کیلومتر مربع مساحت در شرق استان سمنان قرار داشته و خدمات بهداشتی و درمانی مردم این منطقه از سوی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود ارایه می شود.
این دانشگاه از سال 52 با عنوان آموزشگاه بهیاری کار خود را آغاز کرد، در سال 61 به دانشکده مامایی و پرستاری و در سال 71 به دانشکده علوم پزشکی ارتقاء یافته است. مجموعه کنونی از اسفند 86 با عنوان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شاهرود در حال فعالیت است و اکنون دارای یکهزار و 700 دانشجو در 9 رشته کارشناسی، 6 رشته کارشناسی ارشد و پنج رشته دکترای تخصصی است.
7359/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.