به گزارش ایرنا، منشا و علت اصلی طلاق در جوامع به اعتقاد کارشناسان حاضر در میزگرد ایرنا سمنان ، ناآگاهی در ابعاد مختلف زندگی اجتماعی و خانوادگی است.
جامعه امروز در حال گذار از زندگی سنتی به سوی مدرن است و سردرگمی بر سر دو راهی این دو ، سر منشا بسیاری از آسیب های اجتماعی از جمله پدیده طلاق است.
در بررسی های به عمل آمده بیشتر طلاق ها به دلیل تفاوت در فرهنگ، سطح تحصیلات، اختلاف سنی، نژاد و اختلاف در مذهب رخ می دهد که این عوامل به راحتی با آموزش و فرهنگ سازی بین جوانان در رابطه با چگونگی انتخاب و معیار های انتخاب می توان برطرف کرد.
به تاکید کارشناسان موارد یادشده با چند جلسه مشاوره قبل از ازدواج امکان پذیر نیست و آموزش کاربردی باید از دوران مدارس و خانواده شروع شود چرا که فرهنگ سازی یک شبه اتفاق نمی افتد زیرا نیازمند زمان است.
به گفته سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور میزان عمومی طلاق در کشور نسبت به کل جمعیت حدود 2 به ازای هر هزار نفر جمعیت است و سال گذشته اندکی بیش از این میزان یعنی حدود 174 هزار و 590 مورد طلاق و 608 هزار و 977 مورد ازدواج ثبت شده است.
بر اساس آمار موجود میزان عمومی و طلاق در پنج سال گذشته در سمنان روند نزولی داشته است، میزان عمومی ازدواج سال ٩٠ در استان 10.3 درصد بوده است و این میزان در سال 97 به 7.1 درصد رسید و نرخ طلاق در سمنان در سال 90 حدود 1.8 درصد بوده که در سال 97 به 1.6 درصد رسیده است.
یکی از شاخص های ساده و در عین حال مهم بیانگر وضعیت ازدواج و طلاق در جامعه 'نسبت ازدواج به طلاق' است که نشان می دهد در یک مدت زمان مشخص، به ازای چند ازدواج یک طلاق ثبت شده است؛این نسبت اکنون در کشور 3.5 ازدواج در مقابل یک طلاق است و در سمنان یه ازای هر چهار ازدواج یک طلاق ثبت شده است.
خبرگزای ایرنا مرکز سمنان در همین ارتباط میزگردی با عنوان ' طلاق آسیب اجتماعی بغرنج جامعه، چالشها و راهکارها' با حضور حجت الله یحیایی معاون دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، ساره امیر جان معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان سمنان، مجتبی سلطانی رییس اداره مشاوره دانشگاه علوم پزشکی سمنان، زینب سوری مشاور کاهش طلاق و رقیه عمرانی مشاور رفتاری دانشگاه علوم پزشکی سمنان برگزار کرد.

** ارایه خدمات مشاوره ای تخصصی شود
رییس اداره مشاوره دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت : جامعه امروز در حال پیش رفتن به سوی زندگی مدرن است و بیشتر شدن مسایل اجتماعی و خانوادگی به ویژه در حوزه عواطف و احساسات نیز از پیامدهای آنست.
مجتبی سلطانی افزود : تخصصی شدن یکی از ویژگی های زندگی مدرن است که امروز گریبان گیر جامعه شده است چرا که در گذشته وظایفی مانند آموزش ، تربیت و بهداشت به عهده خانواده بوده ولی در زمان حاضر و با مدرن شدن هر یک از وظایف تفکیک شده به عهده یکی از نهادهای اجرایی است و این موضوع موجب سردرگمی خانواده شد.
وی با بیان این که سردرگمی در وظایف و مسوولیت ها سرچشمه بروز بسیاری از مشکلات خانواده های امروز است، ادامه داد : جامعه امروز نه سنتی هست و نه مدرن بلکه در حال گذر به سمت زندگی مدرن است.
وی تصریح کرد : جمعیت شهر سمنان را بیشتر قشر تحصیل کرده و اداری تشکیل می دهد و به همین دلیل بیشتر به سمت مدرن شدن گام برداشته است.
به گفته سلطانی یکی از عوارض گذر از زندگی سنتی به سوی مدرن شدن پدیده اجتماعی طلاق است و سمنان به دلیل گذر به سوی مدرن شدن به نسبت جمعیت بیشتر در گیر موضوع طلاق شده است.
وی با اشاره به این که مجموعه ای از عوامل در طلاق دخیل هستند، گفت : ارایه خدمات مشاوره ای به وسیله نهادهای دولتی مانند آموزش و پرورش، شورای حل اختلاف، کمیته امداد ، هلال احمر، سپاه و نیروی انتظامی اقدامی نادرست است.
رییس اداره مشاوره دانشگاه علوم پزشکی سمنان بیان داشت : مشاوره باید به وسیله متخصص مشاوره خانواده و از سوی سازمان بهزیستی که وظیفه ذاتی این نهاد کمک به بهبود زندگی افراد جامعه است، انجام شود.
وی زمان تعیین شده برای مشاوره قبل از طلاق را مناسب ندانست و گفت : مشاوره طلاق باید در اولین فرصت بعد از اقدام به طلاق صورت گیرد اکنون مشاوره طلاق بعد از انجام شدن روند اداری و در آخرین مرحله برای زوجین در نظر گرفته می شود که این موضوع موجب کاهش اثر بخشی مشاوره می شود.
وی اظهارداشت : ارایه خدمات مشاوره به زوجین در سال های اول زندگی که دوران پرمخاطره را سپری می کنند و خانواده های در معرض خطر راهکاری مهمی برای کاهش طلاق است.
وی ادامه داد : مشاوره پیش از ازدواج در کنار آزمایش زنتیک پیش از ازدواج باید مهم و ضروری تلقی شود و مراکز بهداشت مشاوره با کیفیت و کاربردی برای مراجعان ارایه دهد.

**76 درصد طلاق بومی سمنان هستند
معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان سمنان گفت : براساس مراجعه خانواده های درگیر طلاق به واحد کاهش طلاق این اداره کل آماری تهیه شده که نشان دهنده آن است بر خلاف دیگر آسیب های اجتماعی که در بین افراد غیر بومی شیوع دارد اما متاسفانه 76 درصد طلاق بومی سمنان هستند.
ساره امیر جان افزود: 18 درصد طلاق ها در دوران عقد ، پنج درصد در کمتر از یکسال اول شروع زندگی، 27 درصد در پنج تا هفت سال اول شروع زندگی ، هشت درصد سه تا پنج سال و هشت درصد یک تا سه سال اول شروع زندگی خود به طلاق منجر شده است.

** تغییر نقش خانواده زمینه ساز طلاق شد
امیرجان اضافه کرد : طبق آمار موجود ، طلاق 50 درصد مراجعان به دلیل نداشتن فرزند بوده است و 41 درصد مردان متقاضی طلاق معتاد بودند‌.
به گفته وی در مراکز کاهش طلاق 10 درصد سازش اتفاق افتاده که این رقم با توجه به دشواری ایجاد سازش بین زوجین متقاضی طلاق قابل توجه است.
وی خاطرنشان کرد : بی وفایی و نبود تعهد زناشویی ، اعتیاد، عدم مسوولیت پذیری و بلد نبودن مهارت ارتباطی بین زن و شوهر سه عامل مهم و با درصد فراوانی بالا و علت مراجعه متقاضیان برای طلاق است.
به گفته امیرجان، تغییر نقش خانواده ها به دلیل گذر از زندگی سنتی به سوی زندگی نوین از عوامل زمینه ساز طلاق بوده است.
وی ازدواج براساس تعهد و تکلیف را از عوامل پایداری زندگی مشترک و پایین بودن آمار طلاق در گذشته و از عوامل افزایش آمار طلاق در زمان حاضر را ازدواج براساس محبت ، عشق احساسی و برآورده کردن نیازهای شخصی برشمرد.
به گفته وی شرایط اقتصادی و نیاز خانواده، سن ، نژاد ، تفاوت در فرهنگ ، مذهب و باورهای دینی از دیگر عوامل زمینه ساز طلاق هستند.

** قبح طلاق در جامعه از بین رفته است
امیرجان یادآور شد : در زمان حاضر قبح طلاق از بین رفته است و پدیده طلاق در اجتماع یک اتفاق ساده تلقی می شود و دیگر خانواده ها نه تنها مانند گذشته عامل بازدارنده از طلاق نیستند بلکه تسهیل کننده آن هستند.
وی ادامه داد : متاسفانه برخی از وکلا در استان سمنان تسهیل کننده طلاق هستند و باید برای حل این مشکل تمهیداتی اندیشیده شود.
معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی سمنان گفت : به زودی سامانه طلاق در استان و به مدت 6 ماه به صورت آزمایشی در شهر سمنان راه اندازی می شود و بعد از این مدت راه اندازی این سامانه در تمام شهرها در دستور کار قرار دارد.
امیرجان آموزش مهارت زندگی را مهمترین راهکار کاهش طلاق برشمرد.

**روشنگری در کاهش طلاق تاثیرگذار است
معاون دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گفت : آگاهی بخشی، آموزش و روشنگری نقش بسیار مهم و انکارناپذیری در کاهش آمار طلاق دارد.
حجت الله یحیایی افزود: در قرآن کریم آمده است زن و مرد را آفریدیم تا در کنار هم آرامش پیدا کنند اما در جوامع امروزی عده ای از زنان و مردان به گونه ای عمل می کنند تا منفورترین حلال خداوند را تجربه کنند.
وی علت افزایش آمار طلاق در جوامع امروزی را کم رنگ ‌شدن نقش رهبری و هدایت خانواده ها دانست و اضافه کرد : در هنگام بروز مشکل، بزرگان خانواده و همسایه ها برای رفع مشکل واسطه می شدند اما امروز دیگر این نقش از بین رفته است.
وی زندگی تجملاتی و کم شدن عاطفه و محبت، رقابت ناسالم و دراصطلاح چشم و هم چشمی ، الگوگیری از شخصیت های ماهواره ای ، نداشتن الگو را ازعوامل زمینه ساز طلاق برشمرد.
یحیایی اظهارداشت : الگوگیری و بهره گیری از تجربیات بزرگان از عوامل استحکام خانواده ها در گذشته بوده که در زمان حاضر دیگر این الگو گیری درست به چشم نمی خورد.
معاون دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تصریح کرد : به دلیل اعلام برخی رسانه ها مبنی بر این که استان سمنان به نسبت جمعیت بیشترین آمار طلاق را دارد استانداری با هدف بررسی و پایش طلاق در استان تحقیقاتی را انجام داد.
یحیایی اضافه کرد : براساس تحقیقات متوسط سن مردان در هنگام ازوداج 25 سال و در زنان 21 سال بوده و 43.8 درصد طلاق در مردان در بازه سنی 24 تا 29 سال و در زنان در بازه سنی 18 تا 23 سال رخ داده است.
وی خاطر نشان کرد : نتایج این تحقیقات در سمنان نشان دهنده آن است متاسفانه دوران جوانی اوج طلاق در این استان است.

**باورهای دینی در کاهش طلاق تاثیرگذار است
یحیایی یادآور شد : براساس تحقیقات بیشترین مخاطرات و مشکلات زوجین بین یک تا سه سال اول زندگی مشترک وجود دارد و ضروری است تمهیدات و اقدامات لازم با کمک کارشناسان اندیشیده شود تا به جوانان در این مدت حساس و پرمخاطره مورد آموزش قرار گیرند تا با برخورد درست از بسیاری طلاق ها و فروپاشی زندگانی جلوگیری کرد.
وی ازدواج زود هنگام در سن پایین و ناآگاهانه، نبود باورهای دینی و نقش ایمان، مسایل مالی و سطح تحصیلات را از عوامل طلاق در استان برشمرد و افزود : تحصیلات در کاهش آمار طلاق نقش مهمی دارد به گونه ای که هر چه ‌‌‌‌ تحصیلات بالاتر باشد میزان طلاق کمتر ا‌‌ست.
به گفته وی براساس ‌ بیشترین طلاق در استان سمنان در بین اقشار دارای مشاغل آزاد، کارمندان و زنان خانه دار و کمترین طلاق بر خلاف باور در بین بیکاران رخ داده است.
یحیایی تفاوت سنی، خیانت، طلاق والدین، ناسازگاری های جنسی ، اعتیاد ، مشکلات روحی و روانی ، اختلاف نظر در تربیت فرزندان ، رسانه های اجتماعی و فضای مجازی و الگوگیری ناصحیح را از دیگر عوامل ایجاد شکاف و طلاق در بین خانواده برشمرد.
به گفته وی تحقیقات انجام شده در استان حاکی از آن است یک سوم پرونده های طلاق دارای وکیل منجر به ثبت طلاق شده است و مسجل است وکلا نقش تسهیل کننده در طلاق دارند.

**آموزش در کاهش طلاق تاثیرگذار است
یحیایی اظهارداشت : متاسفانه مشاوران در مراکز آموزشی نقش ارایه مشاوره تحصیلی را ایفا می کنند و نقش اصلی مشاوره ای را ندارند و در برخی پایه های تحصیلی که نیاز به حضور مشاور تخصصی هست ضعف هایی وجود دارد.
وی ادامه داد : آموزش برای پیشگیری از طلاق و داشتن زندگی سالم باید از سنین پایین و از دوران مدارس آغاز شود و با چند جلسه آموزش پیش از ازدواج یا پیش از طلاق نمی توان راه به جایی برد چرا که فرهنگ سازی یک پروسه زمانبر هست.
معاون دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تصریح کرد : مشاوران در مدارس نقش مهمی در فرهنگ سازی دارند ولی در زمان حاضر مشاوره در مدارس کاربردی و متناسب با نسل امروز نیست و بیشتر یکسری صحبت های کلیشه ای و شعاری است.
وی توجیه مشاوران مدارس و برگزاری دوره آموزشی مددجویی برای مشاوران مدارس را راهکاری برای توجیه مشاوران مدارس برای ارایه مشاوره اثر گذار دانست.
وی ارایه مشاوره به وسیله افراد متخصص و کاربلد از دوران مدارس را راهکار فرهنگ سازی برای کاهش آسیب های اجتماعی و داشتن زندگی بهتر دانست و افزود: اگر مشاوره در مدارس به همین روال پیش رود وضعیت بهبود نخواهد یافت.

**طلاق عامل بسیاری از مشکلات روانی است
مشاور رفتاری دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت: طلاق چند ضلعی است که اضلاع این چند ضلعی تمام ابعاد جامعه مانند اقتصادی، سیاسی، اجتماعی ، فرهنگی و دینی را در برمی گیرد و زمانی که طلاق اتفاق می افتد تمام ابعاد تحت تاثیر قرار می گیرند.
رقیه عمرانی افزود : انزواطلبی ، مادی گرایی و عدم الگو پذیری درست از اثرات زندگی مدرنیته بوده و امتنای فرزندان طلاق بعد از طلاق والدین برای فرزند آوری ، ایجاد مشکلات اقتصادی و فقر از پیامدهای طلاق هست.
وی ارایه مشاوره به وسیله یک مشاور متبحر و با تجربه را عامل مهم و اثرگذار در کاهش طلاق ذکر و اضافه کرد: دولت برای کاهش پدیده طلاق در بین خانواده های هدف اقدام به ارایه مشاور رایگان کرده ولی بر خلاف باور در کاهش آمار طلاق تاثیر نداشت.
عمرانی اضافه کرد : براساس تحقیقات خودش که در استان سمنان و مازندران درباره تاثیر مشاوره در جلوگیری از طلاق انجام شده نشان دهنده آن است که مشاوره زمانی تاثیرگذار است که مشاوره به وسیله فرد متعهد ، متبحر و متخصص و باتجربه انجام شود.
وی گفت : فردی که 2 بار طلاق گرفته و زندگی ناموفق را در زندگی شخصی خود تجربه کرده و یا فردی که پس از چهل سال ازدواج نکرده تمایلی به تعهد نداشته است نمی تواند مشاوره پیش از طلاق بدهد و ضروری است وضعیت مشاورین و صلاحیت آنان برای مشاوره دادن در هر بخش بیش از بیش مورد نظارت و ارزیابی قرار بگیرد.
به گفته عمرانی، آموزش و پرورش و مشاوران حاضر در مدارس اگر به درستی به دانش آموزان مشاوره دهند نقش مهمی در کاهش آسیب های اجتماعی دارند.
وی ادامه داد : در زمان حاضر آموزش و پرورش سنتی رفتار می کند و در برخی مواقع از ورود مشاور به مدارس برای آگاه سازی و روشنگری دانش آموزان برای کاهش آسیب های اجتماعی ممانعت می کنند.

**مشاوره قبل از طلاق در سمنان وجود ندارد
کارشناس مشاور کاهش طلاق گفت : در استان سمنان متاسفانه مشاوره قبل از طلاق وجود ندارد.
زینب سوری در میزگرد ایرنا افزود : باید تمهیداتی اندیشیده شود تا مشاوره پیش از طلاق قبل از هرگونه اقدام قانونی انجام شود در زمان حاضر مراجعان خواستار طلاق بعد از ارایه دادخواست و سپری شدن تمام مراحل قانونی در قدم آخر برای مشاوره معرفی می شوند که دیگر دیر شده است.
وی با بیان این که زندگی ارزشمند است و باید همان گونه که برای یک شب و آیین خواستگاری دسته گل چهار میلیون ریالی خریده می شود برای تداوم زندگی از مشاوره کمک بگیرند و بالابودن هزینه مشاوره را برای عدم مراجعه بهانه نکنند تاکید کرد : باید مراجعه به مشاوره در جامعه فرهنگ سازی شود.
سوری تصریح کرد : به عنوان راهکار کاهش طلاق باید تدابیری اندیشیده شود تا همانند آزمایش ژنتیک که قبل از ازدواج یک الزام است برای مشاوره این گونه باشد و حتی گواهی صادر شود.
وی با بیان این که مشاوره کمک می کند تا زوجین آموزش لازم درباره چگونگی ارتباط با یکدیگر را یاد بگیرند خاطرنشان کرد : ریشه بسیاری از طلاق ها بلد نبودن مهارت ارتباطی بین زوجین است و به گفته وی در زمان حاضر متاسفانه پدر و مادر ها تسهیل گر امر طلاق هستند و همین پشتیبانی خانواده خود در افزایش طلاق اثرگذار است.
وی انتخاب والدین و فرزندان به صورت مشترک و تلفیقی از زندگی سنتی و به روز در کنار یکدیگر را بهترین حالت در و موثرترین روش برای شروع و داشتن یک زندگی و ازدواج موفق برشمرد.
سوری مشکلات مالی ، فشار اقتصادی و برآورده نشدن خواسته ها ،خیانت و ضعف مهارتی را از عوامل مهم طلاق برشمرد.
وی الزام مشاوره تخصصی قبل از ازدواج را راهکار کاهش طلاق دانست و بیان داشت : اگر مشاوره باشد مهارت عشق ورزی ، ارتباط با یکدیگر آموزش داده می شود و با این آموزش بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
سوری تصریح کرد : هزینه دادخواست طلاق یک میلیون و پانصد هزار ریال است که با این هزینه می توان سه جلسه منسجم و اثرگذار مشاوره برگزار کرد و نباید بحث هزینه مانع مراجعه به مشاور باشد.
وی اضافه کرد: در زمان حاضر برخی قضات به دلیل آنکه به تازگی مشغول به کار شده اند و به دلیل کم تجربه بودن خیلی سریع حکم طلاق را صادر می کنند درحالی که انتظار خود در التیام مشکلات و انصراف از طلاق موثر است.
وی یادآور شد : مشاوره در کلاس های مشاوره پیش از ازدواج باید کاربردی تر و متناسب با نسل امروز ارایه شود چرا که فرصت طلایی برای آموزش به زوجین است.
7443/6027/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.