به گزارش ایرنا ، دادستان عمومی و انقلاب شاهرود از 2 سال گذشته برنامه هایی را با محوریت مشارکت مردم برای جلوگیری از وقوع جرم آغاز کرده که جمع آوری سلاح های سردوگرم، ساماندهی اماکن عمومی و جمع آوری قلیان ها از قهوه خانه ها از جمله آنهاست.
یکی دیگر از برنامه ها حضور در میان مردم روستاها و محله های مختلف شهرستان و همچنین گفت و گو با دانش آموزان مدرسه ها و توجیه آن ها در باره برخی مشکلات است.
دادستان عمومی و انقلاب شاهرود روز پنجشنبه با حضور در مسجد جامع رودیان با مردم این شهر به گفت وگو نشست و با تشریح اقدامات دستگاه قضایی بر نقش مردم در جلوگیری از وقوع جرم تاکید کرد.
حسین رجبی گفت: با توجه به اینکه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی هرکجا مردم وارد صحنه شدند پیشرفت و توسعه چشمگیر را شاهد بودیم در مورد جرم هم پیشگیری مردم مداراولویت امسال دادستانی است.
وی افزود: دستگاه قضایی نیازمند کمک بی شائبه مردم در جست وجو ،شناسایی و برخورد قانونی با برهم زنندگان نظم و امنیت مرم است.
دادستان عمومی و انقلاب شاهرود با بیان اینکه همه مسوولان حوزه امنیت به صورت شبانه روزی برای تامین امنیت مردم تلاش می کنند، تاکید کرد: اگر کاستی در این حوزه به چشم می خورد از مردم عذرخواهیم.
وی با بیان این که ورودی زندان شاهرود در سال 1393 یکهزار و 299 تن بوده ، ادامه داد: با انجام اقدام های پیشگیرانه در سال 1396 این تعداد به حدود 880 تن رسید که کاهش 43 در صدی را شاهد هستیم.
دادستان شاهرود گفت: با تلاش قضات و کارکنان قضایی در شاهرود با اجرای طرح اصلاح ذات البین 2هزار و 500 پرونده کیفری در این شهرستان با کسب رضایت شاکیان مختومه شد.
رجبی گفت: مردم باید اقداماتی انجام دهند تا در معرض وقوع جرم قرار نگیرند، همان طورکه خود مراقبتی بهداشتی کاهش بیماری ها را به دنبال دارد، خود مراقبتی قضایی وقوع جرم را درجامعه کاهش می دهد.
وی افزود: ترویج فرهنگ خود ایمن سازی در جامعه که مردم از مال و جان خود مراقبت کنند و با اقدام های کوچک وبه ظاهر پیش پا افتاده جلوی سرقت را بگیرند ، موجب کاهش پرونده ها می شود.
رجبی گفت: صدوراحکام بازدارنده سنگین توسط قضات دستگاه قضایی در حوزه پیشگیری از وقوع جرم موجب می شود تا بزهکاران فکر انجام آن را هم نکنند.
وی تاکید کرد : صدور احکام سنگین حبس طولانی مدت و شلاق در ملاء عام درباره مرتکبان جرایم خشن و امنیتی هم موجب کاهش آسیب های اجتماعی و وقوع جرم است.
دادستان شاهرود از دستگاه های اجرایی این شهرستان خواست به گونه ای برنامه ریزی کنند تا امکان وقوع جرم در حوزه کاری آن ها از بین رفته و منجر به تشکیل پرونده قضایی نشود.
رجبی گفت: برای نخستین بار در کشور طرح حضورقاضی در مدرسه های شهرستان شاهرود در حال اجرا است.
به گفته وی حضوردر20 مدرسه دخترانه و پسرانه برای آگاهی بخشی حقوقی دانش آموزان و پاسخ به سوالات آن ها یکی از کارهای انجام شده در سال گذشته است.
دادستان شاهرود تاکید کرد:برای نخستین بار در استان سمنان با تلاش فرماندهی انتظامی و نیروهای خدوم پلیس طرح جمع آوری سلاح سرد در شاهرود انجام شد که کاهش جرایم خشن از دستاوردهای اجرای این طرح است.
دادستان شاهرود تاکید کرد:از هفته آینده طرح جمع آوری سلاح گرم غیر مجاز نیز در این شهرستان با همکاری مردم اجرا خواهد شد.
رجبی گفت : برای پیشگیری از وقوع سرقت دوباره از سوی سارقان سابقه دار به همه آن ها اعلام شده در صورت ارتکاب دزدی بدون کوچکترین چشم پوشی حکم شلاق در ملاء عام اجرا خواهد شد.
وی ادامه داد : در سال 96 تعداد50 برنامه پیشگیری از وقوع جرم در این شهرستان انجام شده است و در سال جاری نیز 30 برنامه در این حوزه انجام می شود.
وی از راه اندازی گشت های محله محور بسیج با مجوز دادستانی شاهرود در آینده نزدیک خبر داد که این امر در حوزه پیشگیری از وقوع جرم و شناسایی سارقان بسیار مهم است.
دادستان شاهرودگفت: ایجاد کارگاه مهارت آموزی و اشتغالزایی برای زندانیان این شهرستان با جدیت دنبال می شود تا مددجویان زندان پس از آزادی بیکار نباشند.
رجبی تاکید کرد : از 9 تن کشته شده پارسال، پنج تن مرد بودند که بیشتر آن ها باسلاح سرد و چاقو به قتل رسیدند.
وی از خانواده ها به ویژه مادران خواست تا وقت بیشتری را با فرزندان خود سپری کنند و با دوستی و نظارت بیشتر بر فرزندان خود از انحراف و انجام بزه آنان جلوگیری کنند تا صاحب پرونده در دستگاه قضایی نشوند.
در این دیدار مردمی ، تعدادی از اهالی شهر رودیان از سرقت احشام خود گلایه کرده و برخورد قاطع را خواستار شدند.
پارسال به 35 هزار و 84 فقره پرونده در دادگستری شاهرود رسیدگی شد، به طوری که هیچ پرونده معوقی وجود ندارد.
از این تعداد 12هزار و 803 فقره پرونده در دادگاه‌ها ، 11هزارو 801 پرونده در شوراهای حل اختلاف و 11 هزار و 701 پرونده هم در دادسرای شاهرود رسیدگی شد.
7358/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.