به گزارش ایرنا، سیدشهاب الدین چاوشی روز چهارشنبه در نشست شورای حفاظت آب استان در سالن غدیر افزود: در تامین و حفاظت از منابع آب، باید منافع عموم بر منافع بخش های مختلف مقدم باشد.
وی با بیان این که هر گونه اقدامی مانند کنترل اضافه برداشت و مدیریت منابع آبی باید به سمت منافع عمومی جامعه هدفگذاری شود، اظهارداشت: شرایط آبی کنونی را نباید بحران آب قلمداد کنیم زیرا این وضعیت قابل مدیریت شدن است.
استاندار سمنان با تاکید بر این که این وضعیت کمبود آب در تاریخ منطقه کویری وجود داشته است، تصریح کرد: طبق شعار وزارت نیرو مبنی بر سازگاری با شرایط کم آبی، باید سبک زندگی خود را با شرایط کم آبی تغییر بدهیم.
وی با اشاره به بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی، اضافه کرد: کشاورزان خود باید مطالبه گر اصلاح مصرف آب باشند و به عنوان مردم در کنار دهیاران و شوراهای اسلامی روستا، به کاهش مصرف آب کمک کنند.
چاوشی با بیان این که در مسیر مدیریت مصرف آب کشاورزان نباید فقط مصلحت خود را مدنظر قرار دهند، گفت: رویکرد مدیران شرکت آب و برنامه ریزان استان برای مدیریت منابع آبی باید ابتدا آینده استان و در عین حال حفظ منافع کشاورزان باشد.
وی با تاکید بر این که برخی اضافه برداشت ها در بخش کشاورزی ناشی از بی دقتی و نبود ابزار اندازه گیری دقیق بوده است، افزود: با عملیاتی شدن روش های اصلاح الگوی کشت، استفاده از روش های نوین آبیاری و کنتورهای هوشمند، مصرف آب در بخش کشاورزی به بهترین شکل مدیریت شود.
استاندار سمنان، با تاکید بر این که پس از آب آشامیدنی بخش صنعت در اولویت تامین آب است، اظهارکرد: اقتصاد استان ارتباط مستقیم با فعال ماندن بخش صنعت دارد.
چاوشی با اشاره به این که اگر منابع فعلی آب استان سمنان را مدیریت نکنیم، هرگونه انتقال از خارج از حوضه نتیجه ‌بخش نخواهد بود، افزود: همانطور که انتقال آب اصفهان به یزد اکنون باعث مشکلاتی شده و پاسخگوی نیاز آنان نیست.
وی بیان کرد: برنامه هایی برای تامین آب در بلندمدت برای استان سمنان وجود دارد ولی ابتدا باید اثبات کنیم آب موجود را به درستی مدیریت می کنیم.
وی با تاکید بر اینکه هر گونه انتقال آب میان حوضه ای برای توسعه سمنان در برنامه قرار دارد، گفت: اگر استان سمنان باید برای تهران استان معین باشد، باید در مسیر توسعه آب به این استان انتقال یابد.
استاندار سمنان با اشاره به اینکه برنامه های میان مدت تامین آب در استان باید هر چه زودتر تعیین تکلیف شود، افزود: در کنار مدیریت مسایل اجتماعی، وزارت نیرو درباره سد فینسک و کالپوش باید به سرعت اقدام کند و با وجود هزینه شدن 300 میلیارد ریال برای انتقال آب چشمه قطری، مشکل تکمیل یکهزار متر برای این طرح عظیم باید به سرانجام برسد.
استاندار سمنان بر کنترل مشترکان پرمصرف، اجرای طرح های کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی، استفاده از پساب در بخش صنعت و مدیریت منابع آبی با اولویت تعیین شده تاکید کرد.
در استان سمنان یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب تامین می شود و کسری آب در این استان حدود 450 میلیون مترمکعب است.
بخش کشاورزی با 86 درصد پرمصرف ترین بخش آب در سمنان است، این استان رتبه اول کشور در تعیین تکلیف چاه های غیرمجاز را هم دارد.
6103/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.