رضا چمن شنبه در همایش پیشگیری و درمان اعتیاد در سرسرای پورسینای این دانشگاه، آمارهای جهانی تعداد مصرف کنندگان موادمخدر بین 2.5 تا پنج درصد است ، افزود: این آمار در ایران بین 2 میلیون و 800 هزار تا سه میلیون و 2 هزار تن است، یعنی بین 3 تا 3.5 درصد و به طور تقریبی مشابه متوسط جهانی است.
وی با بیان این که ، دستکم هفت هزار و 200 تن از جمعیت زیر پوشش این دانشگاه با داروی متادون در حال درمان هستند ، افزود: 46 مرکز درمان سوء مصرف مواد مخدردر شاهرود فعالیت می کنند.
وی تأکید کرد: به ازای هر پنج هزار و 500 تن یک مرکز درمان سوء مصرف مواد مخدر در شاهرود فعال است در حالی که این آمار در کشور به ازای هر 15 هزار نفر یک مرکز است. وجود تعداد زیاد این مراکز حتی بیشتر از استان های با جمعیت بالای 700 هزار نفر خود جای بحث و تأمل داشته و می تواند تیغی 2 لبه باشد.
چمن یادآور شد: شیوع اعتیاد در استان هایی مانند کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، خوزستان و فارس از استان سمنان بیشتر بوده و در چهارمحال و بختیاری، اردبیل، یزد و اصفهان وضعیت از استان ما بهتر است.
وی شایع ترین نوع ماده مخدر در منطقه و دنیا را نیز تریاک عنوان کرد و گفت: در ایران 60 درصد مواد مصرفی تریاک بوده و رویکرد به سمت مصرف مواد صنعتی همچون شیشه و پس از ان حشیش هم در حال افزایش است.
چمن همچنین با بیان اینکه در بیشتر محافل بیکاری ، تجرد و بی سوادی از مهم ترین عوامل ابتلا به اعتیاد عنوان می شود، تأکید کرد: این در حالی است که بیش از 60 درصد معتادان کشور متأهل، بیش از 50 درصد شاغل و بیشی از نیم از آن ها دارای مدرک تحصیلی دیپلم و بالاتر هستند.
وی ادامه داد: لذت جویی، کنجکاوی، اختلالات شخصیتی، قدرت نداشتن در نه گفتن، اختلافات خانوادگی، فقر، حاشیه نشینی، ناکامی های عشقی و شغلی و تحصیلی از دیگر عوامل اعتیاد به مصرف مواد مخدر است.
همایش پیشگیری و درمان اعتیاد روز شنبه به همت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود و با همکاری انجمن صنفی درمانگران اعتیاد برگزار شد.
حوزه فعالیت دانشگاه علوم پزشکی شاهرود شهرستان های شاهرود و میامی با 260 هزارتن جمعیت و حدود60هزارکیلومتر مربع مساحت است.
این دانشگاه از سال 52 با عنوان آموزشگاه بهیاری کار خود را آغاز کرد، در سال 61 به دانشکده مامایی و پرستاری و در سال 71 به دانشکده علوم پزشکی ارتقاء یافته است. مجموعه کنونی از اسفند 86 با عنوان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شاهرود در حال فعالیت است و اکنون دارای یکهزار و 700 دانشجو در 9 رشته کارشناسی، 6 رشته کارشناسی ارشد و پنج رشته دکترای تخصصی است.
7359/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.