غلامرضا حسنی غربا روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به موج گرمای روزهای گذشته در استان، افزود: روز یکشنبه دمای هوا در شهر ایوانکی به 45 درجه سانتی‌گراد رسید که رکورد 20 ساله خود را به میزان 44 درجه سانتی‌گراد شکست.
وی یادآور شد: اولین موج گرمای تابستان 97 در استان سمنان در هفته اخیر بود که روز یکشنبه به اوج خود رسید به طوری که در بیشتر ایستگاه های هواشناسی دمای بالای 40 درجه سانتی‌گراد ثبت شد.
وی بیان کرد: در روز یکشنبه مردم شهرهای سمنان 41، دامغان 40، گرمسار 43، آرادان 44 ، حسینان 42، باغستان 41 و سرخه دمای 40 درجه سانتی‌گراد را تجربه کردند.
مدیرکل هواشناسی استان سمنان با اشاره به کاهش دمای هوا در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه این هفته به طور متوسط بین یک تا سه درجه سانتی‌گراد، تصریح کرد: بر اساس پیش بینی ها و مشاهدات تصاویر ماهواره ای، هفته آینده موج گرمای دیگری شهرهای استان را فراخواهد گرفت.
وی با بیان این که در تابستان امسال به جز موج گرمای دوره ای پیش بینی خاص دیگری برای استان وجود ندارد، گفت: تابستان 97 نسبت به بلندمدت به طور متوسط بین یک تا یک و نیم درجه سانتی‌گراد گرمتر خواهد بود.
حسنی غربا اضافه کرد: این رقم شاید کوچک باشد ولی به عنوان متوسط دمایی رقم قابل توجهی است که با همراهی پدیده ماندگاری دما در چند روز، می تواند روزهای سختی رقم بزند.
مدیرکل هواشناسی سمنان، افزایش مصرف آب و افزایش تبخیر را از تبعات افزایش دما و ماندگاری گرما ذکر و خاطر نشان کرد: مدیران و مردم باید برای این پدیده ها آمادگی لازم را داشته باشند.
وی تاکید کرد: شهروندان باید در مصرف آب نهایت صرفه جویی را داشته باشند و مسوولان راهبردهای کاهش مصرف و برنامه ریزی برای دوره های اوج مصرف را در دستور کار قرار دهند.
حسنی غربا ادامه دادد: مهمترین و بارزترین آثار تغییر اقلیم در این سال ها به صورت خشکسالی، افزایش دما، پایداری دما، افزایش پدیده های جوی و حدی مانند ثبات شدیدترین شرایط گرما و سرما و تغییرات ناگهانی دما خود را نشان داده است که رخداد سرمای شدید در زمستان و گرمای شدید و پایداری شدت گرما در تابستان در کشور تجربه شده است.
مدیرکل هواشناسی استان سمنان اضافه کرد: ادامه وضعیت خشکسالی، افزایش دما، پایداری چندروزه دما، افزایش تبخیر مهمترین پیش بینی هواشناسی در تابستان 97 است.
تاکنون بالاترین دمای استان سمنان در حسینان شهرستان دامغان با 48.6 درجه سانتی‌گراد در تابستان سال 1393 به ثبت رسید.
6103/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.