به گزارش ایرنا، برایندها نشان می دهد، کاهش بارش برف و باران و ادامه خشکسالی ها منابع آبی کشور را سال به سال با کمبود بیشتری مواجه می کند و تامین آب به ویژه در بخش آشامیدنی به دغدغه ای مهم برای مسوولان تبدیل شده است.
استان سمنان با تامین یک میلیارد و 250 میلیون مترمعکب آب در حدود 145 میلیون مترمکعب کمبود آب دارد که در فرآیند تامین آب، بخش آشامیدنی در اولویت قرار می گیرد.
از بین هشت شهرستان استان سمنان 2 شهر سمنان و شاهرود با کمبود جدی آب در بخش های آشامیدنی، کشاورزی و صنعتی مواجه شده است که این چالش در فصل تابستان نمود بیشتری دارد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: طبق برنامه ریزی برای تامین نیاز آب آشامیدنی مردم استان در فصل تابستان هفت حلقه چاه در شهرهای سمنان و شاهرود به منابع آبی اضافه می شود.
محمد طاهری افزود: برای تامین آب آشامیدنی در اوج زمان مصرف در سمنان چهار حلقه چاه از منطقه شرقی پارک سوکان این شهر حفر و خط انتقال آن به طول 10 کیلومتر تکمیل شده است.
وی ادامه داد: این چهار حلقه چاه در مرحله تجهیز و تکمیل خط برق است و به زودی قابلیت بهره برداری دارد.
وی با اشاره به اضافه شدن سه حلقه چاه به منابع آب آشامیدنی شهر شاهرود برای تامین آب در زمان اوج مصرف، بیان کرد: این چاه ها با کیفیت آب مطلوب مربوط به کشاورزان جنوب شاهرود است که در هم افزایی با کشاورزان و تامین آب برای آنان از چاه های منطقه باغداران در صحرای جلالی، این سه حلقه چاه به منابع آب آشامیدنی شاهرود اضافه می شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان با اشاره به نیاز آب آشامیدنی مردم شهر سمنان در زمان اوج مصرف، تصریح کرد: شهر سمنان در اوج زمان مصرف 980 لیتر در ثانیه آب نیاز دارد و با توجه به میزان تامین فعلی 680 لیتر در ثانیه ای، به میزان 300 لیتر بر ثانیه کمبود آب دارد.
طاهری ادامه داد: نیاز آبی شهر شاهرود در زمان اوج مصرف 746 لیتر بر ثانیه است که اکنون 590 لیتر بر ثانیه آب دارد و با کمبود 156 لیتر بر ثانیه ای مواجه است.
وی تاکید کرد: مهمترین شهرهای دارای کمبود آب آشامیدنی در زمان اوج مصرف در فصل تابستان شهرهای سمنان و شاهرود هستند که در مجموع 456 لیتر بر ثانیه کمبود آب دارند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان بیان داشت: تامین آب آشامیدنی مردم استان در این شرکت 80 درصد از چاه ها، 12 درصد از چشمه ها و هشت درصد از قنات ها تامین می شود.
وی با اشاره به پیش بینی شرکت آب و فاضلاب شهری استان ، گفت: بیشترین کمبود آب آشامیدنی در استان در ماه های تیر و مرداد 97 به میزان یک میلیون و 350 میلیون مترمکعب پیش بینی می شود.
طاهری اضافه کرد: کمبود آب آشامیدنی در استان سمنان در ماه فروردین 97 به میزان 300 هزار مترمکعب، در اردیبهشت 700 هزار مترمعکب، در خرداد یک میلیون و 200 هزار مترمکعب بود و بر اساس برآوردها در شهریور تا یک میلیون مترمکعب است.
وی کاهش بارندگی را اصلی ترین دلیل فقر منابع آب آشامیدنی در استان ذکر و بیان کرد: در سال زراعی جاری از ابتدای مهر 96 تاکنون استان به طور متوسط 76 میلی متر بارش دریافت کرده است در حالی که متوسط بارندگی استان سمنان 120 میلی متر است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان با بیان این که سمنان در کاهش بارش در کنار استان هایی مانند یزد و خراسان جنوبی قرار می گیرد، گفت: متوسط بارندگی سال زراعی جاری نسبت به بلند مدت 19.4 درصد کاهش و نسبت به سال گذشته در همین مدت 9.1 درصد کاهش یافته است.
شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان در قالب بیش از 241 هزار انشعاب به 636 هزار و 500 نفر در استان آبرسانی می کند.
استان سمنان بیش از 700 هزار نفر جمیعت، یکهزار و 800 واحد تولیدی و صنعتی و حدود 180 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد.
6103/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.