سیدحسن میرعماد روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : برداشت بی رویه و حفر غیرمجاز چاه باعث خشکسالی در برخی مناطق روستایی و اراضی کشاورزی استان شده است و بنابراین یکی از اساسی ‌ترین راهکار کاهش مشکلات کشاورزی در سمنان مدیریت بهینه مصرف آب است.
وی با بیان این که اجرای سامانه نوین آبیاری گامی بزرگ به منظور مدیریت مصرف آب است، ادامه داد: با اجرای این طرح ، تا 95 درصد بهره وری آب در بخش کشاورزی افزایش می‌یابد.
میرعماد اظهارداشت: در روش های غرقابی بهره‌برداری آب زیر 30 درصد، در حالی که در آبیاری بارانی 75 درصد و قطره‌ای 95 درصد کارایی آب افزایش می‌یابد.
وی با اشاره به اقدامات چهار سال اخیر دولت در بخش کشاورزی، خاطرنشان کرد: در دولت تدبیر و امید حدود 15 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به سامانه های نوین آبیاری مجهز شده است.
وی میزان یارانه اجرای سامانه نوین آبیاری در استان را به ازای هر هکتار، 100 میلیارد ریال کمک بلاعوض اعلام کرد.
وی تصریح کرد: به منظور مقابله با آثار سوء خشکسالی، توسعه آبیاری تحت‌فشار در استان بدون محدودیت انجام می‌شود و کشاورزان در صورت علاقه‌مندی می‌توانند از تسهیلات دولتی برای توسعه آبیاری نوین در باغات یا اراضی کشاورزی خود بهره‌مند شوند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی سمنان با بیان این که توسعه آبیاری نوین به‌ منظور صرفه‌جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی از سیاست‌های مهم و جدی دولت است، گفت: سمنان همواره از این سیاست مهم دولت تدبیر وامید بهره زیادی برده و تجهیز چندین هزار هکتار از اراضی کشاورزی و باغی به سامانه های نوین به دلیل استقبال کشاورزان این استان اتفاق افتاده است.
وی محدودیت آب را یکی از مهمترین مشکلات بخش کشاورزی در استان اعلام کرد و افزود: مصرف بهینه منابع آبی از مهمترین اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی است و طرح‌های زیادی مانند احداث استخرهای ذخیره آب، لایروبی قنات ها، انتقال آب کشاورزی به اراضی از طریق لوله‌های انتقال آب و ساماندهی آبیاری با همکاری کشاورزان این استان اجرایی شده است.
به گزارش ایرنا، تاکنون 45 هزار هکتار از 120 هزار هکتار اراضی کشاورزی مربوط استان سمنان به سامانه آبیاری نوین تجهیز شد.
استان سمنان بیش از 40 هزار بهره بردار کشاورزی دارد و حدود 87 درصد از آب تولیدی در این استان در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود.
استان سمنان حدود 180 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.