به گزارش ایرنا، استان سمنان با داشتن یکهزار و 700 پروانه بهره برداری در بخش صنعت و معدن و حدود 45 هزار بهره بردار بخش کشاورزی، تمرکز ویژه ای بر فعالیت بخش های صنعت و کشاورزی برای اشتغال و رونق اقتصادی دارد و از ابتدای سال 95 از سوی تولیدکنندگان از تسهیلات رونق و رفع موانع تولید در استان به خوبی استقبال شد و در سال 96 نیز دستاورد استان در جذب و ارایه این تسهیلات به بخش تولید چشمگیر بود.
سهم اشتغال استان در بخش‌های صنعت و معدن بیش از 38 درصد و در کشاورزی بیش از 14 درصد است و بخش صنعت سهم 22 درصدی در تولید ناخالص استان دارد که منشا مهمی برای اشتغالزایی به ویژه برای دانش آموختگان در استان دانشگاهی سمنان است.
پرداخت تسهیلات رونق تولید با اهداف بلندمدت و کوتاه مدت در سال 1395 از طریق ثبت نام واحدهای صنعتی و کشاورزی متقاضی در سامانه بهین یاب آغاز شد که در سال 1395 با پرداخت 240 هزار میلیارد ریال به 17 هزار واحد تولیدی صنعتی و کشاورزی محقق شد و دستاورد مهم دولت تدبیر و امید بود.
برای سال 1396 میزان تسهیلات بانکی قابل پرداخت به بنگاه‌های کوچک تا 10 میلیارد ریال، بنگاه‌های متوسط 30 میلیارد ریال و طرح‌های نیمه تمام بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی تا 20 میلیارد ریال در سال 1396 تعریف شد.
در سال گذشته در شاخص های تعیین شده، 281 واحد تولیدی دریافت‌کننده تسهیلات رونق تولید استان سمنان رتبه سوم کشور را از سوی کمیته پایش نظارت کسب کردند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سمنان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: سهمیه استان در تسهیلات رونق تولید و سامانه بهین یاب در سال جاری 9 هزار و 700 میلیارد ریال است.
بهروز اسودی افزود: در سال گذشته سهم استان از سامانه بهین یاب 9 هزار و 450 میلیارد ریال بود که این رقم در سال جاری مقداری افزایش یافته است.
وی بابیان این که سهم استان در سامانه بهین یاب در سال 95، چهار هزار و 400 میلیارد ریال بود، اظهارداشت: در 2 سال اخیر این سهم 2 برابر شده که خوشبختانه این افزایش توانسته بخش اعظمی از مشکلات واحدهای تولیدی استان در 2 بخش کشاورزی و دام‌پروری و صنعت و معدن را رفع کند.
وی ادامه داد: هفت هزار میلیارد ریال از سهم 9 هزار و 700 میلیارد ریالی استان در بهین یاب به تسهیلات طرح‌های رونق تولید ویژه واحدهای مشکل‌دار پرداخت و 2 هزار و 700 میلیارد ریال دیگر به نوسازی و بهسازی واحدهای تولیدی اختصاص خواهد یافت.
اسودی با بیان این که سمنان سال گذشته رتبه دوم استان‌های کشور را در زمینهٔ بهین یاب داشت، تصریح کرد: در مجموع یک هزار و 670 واحد تولیدی در استان برای دریافت تسهیلات بهین یاب به بانک‌های عامل معرفی شدند.
وی بیان داشت: مالیات، بدهی معوقه بانکی، تأمین اجتماعی، بدهی بخش انرژی، معوقات کارگری، فقدان بازار فروش، موانع صادرات و واردات از جمله مشکلات واحدهای تولیدی در استان سمنان است.
استان بیش از 700 هزار نفری سمنان یکهزار و 800 واحد تولیدی و صنعتی دارد.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.