به گزارش ایرنا، سید حسن حسینی شاهرودی چهارشنبه شب در نشست مشترک کارگروه تخصصی اشتغال استان و شهرستان شاهرود با بیان اینکه بیشتر مشکلات کشور نه در حوزه تولید بلکه در حوزه پساتولید است، افزود: با این روند کند کشور نمی توان در تولید و اشتغال به جایی رسید، باید همت کرد تا اشتغال رونق بگیرد.
وی با اشاره به شرایط حساس کشور در پی خروج امریکا از برجام، یادآور شد: اکنون فرصتی است که باید برای آینده برنامه ریزی کنیم؛ کم کم به توصیه های مقام معظم رهبری می رسیم که فرمودند باید به سراغ اقتصاد مقاومتی برویم.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر کارخانه ها و کارگاه های نیمه فعال و یا تعطیل کشور دوباره فعال شوند می توان بخش زیادی از مشکل اشتغال را برطرف کرد، ابراز داشت: مناطق ویژه و آزاد به این منظور ایجاد شده اند که الگویی برای دیگر مناطق باشند اما نه تنها چنین اتفاقی رخ نداد بلکه مانند دیگر نقاط کشور می شوند که برای انجام یک کار باید چندین مرتبه به مرکز استان مراجعه کنند، با این شیوه ها نمی توان شغل ایجاد کرد.
فرماندار شاهرود هم در این نشست آمار بیکاری این شهرستان را 11.8 درصد اعلام کرد و گفت: بر اساس سرشماری سال 95، شاهرود بیش از هشت هزار و 200 بیکار دارد.
سید محمدرضا هاشمی با اشاره به نام نویسی 2 هزار و 617 تن از جویندگان کار در سال گذشته، بیان کرد: از این تعداد، یکهزار و 400 تن دارای مدرک دیپلم و پایین تر از آن، 188 تن با مدرک فوق دیپلم و یکهزار و 28 تن با مدرک کارشناسی بودند.
وی با بیان اینکه به ازای هر هفت نفر در شاهرود یک دانشجو وجود دارد، اضافه کرد: در سال گذشته در مجموع 896 تن از متقاضیان بکار مشغول شدند.
معاون استاندار سمنان آمار نام نویسی فروردین جویندگان کار شاهرود را 171 تن عنوان کرد و گفت: بیشترین تعداد مربوط به گروه 25 تا 34 سال بوده است.
هاشمی همچنین یادآور شد: میزان تعهد اشتغال شهرستان 2 هزار و 276 تن بوده که بیش از این میزان اشتغال زایی شده است .
سهمیه استان سمنان در تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری924 میلیارد ریال است که حدود ۳۳ درصد متعلق به شاهرود است.
امسال دولت تدبیرو امید برای ایجاد اشتغال پایدار تسهیلات بسیار خوبی را در سه بخش اشتغال فراگیر، روستایی و عشایری و اشتغال خانگی پیش‌بینی کرده است .
براین اساس برای اشتغال فراگیر 200 هزار میلیارد ریال ، روستایی و عشایری 120هزار میلیارد ریال و در بخش مشاغل خانگی هم هشت هزار میلیاردریال تسهیلات داده می شود.
همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از پیشنهاد سازمان برنامه‌ وبودجه با برداشت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ارزی برای اشتغال پایدار روستایی و عشایری موافقت کرد که تحول بسیار خوبی را در این حوزه ایجاد خواهد کرد.
شهرستان شاهرود با 240 هزار تن جمعیت در شرق استان سمنان قرار دارد.
7359/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.