به گزارش ایرنا، مشکلات خشکسالی ، کم آبی ، کمبود علوفه ، امکانات آموزشی و بهداشتی، ادامه شرایط زندگی و تولیدات محصولات دامی را برای سه هزار خانوار عشایر سمنان سخت کرده است در حالی که آنان 50 درصد گوشت قرمز این استان را تامین می کنند.
عشایر ریشه‌دارترین و شاخص‌ترین گروه هستند که بر مبنای تلاش و ظرفیت‌های داخلی، مظهر اقتصاد مقاومتی در عرصه تولید بوده و هستند، ولی باید نیازهای آنان برای رونق تولیداتی که به تامین امنیت غذایی گره خورده است توجه شود.
درون‌زا بودن تولیدات عشایر آنان را به بسیاری از منابع و مسایل وابسته کرده است که این منابع تحت تاثیر شرایط آب و هوایی هستند، منابع آبی، مراتع و مناسب بودن مسیر کوچ از عمده‌ترین عوامل تاثیرگذار بر زندگی عشایر است که در سال‌های اخیر بر اثر خشکسالی باعث تاثیر بر زندگی و عملکرد آنان شده است و برای جبران این تاثیر دولت تدبیر و امید با تخصیص منابع مالی به دنبال رفع مشکلات عشایر بوده است.
مدیرکل امور عشایری استان سمنان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا خسارت خشکسالی در بخش مختلف به عشایر را
910 میلیارد ریال اعلام کرد.
حمیدرضا حسینی با اشاره به اینکه کل تسهیلات ماده های 10 و 12 برای کمک به عشایر در جبران خسارت خشکسالی 383 میلیارد ریال است، گفت: در استان سمنان 65 درصد این میزان جذب شده است.
وی با اشاره به خسارت افت وزن دام عشایر استان سمنان در اثر فقر مراتع ناشی از کاهش بارندگی و خشکسالی، گفت : افت وزن دام ها به طور متوسط در عشایر استان بین 15 تا 30 درصد برآورد می‌شود.
وی اضافه کرد : 40 میلیارد ریال برای تامین سرمایه در گردش و نقدینگی عشایر به منظور تهیه علوفه و سایر هزینه‌ها برای عشایر استان سمنان به تازگی ابلاغ شده که در شهرستانها توزیع شد و 27 میلیارد ریال نیز از ماه آینده ابلاغ می‌شود.
مدیرکل امور عشایری استان سمنان یادآور شد: برآورد می شود تا پایان سال 97 به میزان 25 میلیون لیتر آبرسانی به عشایر استان در نقاط مختلف انجام شود.
حسینی با اشاره به درحال تدوین بودن طرح‌های بهبود شرایط منابع آبی عشایر استان سمنان برای اجرا در سال 97، افزود: سال 96 حدود 40 میلیارد ریال طرح به منظور بهبود شرایط چشمه‌ها و قنات‌های مربوط به عشایر درنظر گرفته شده بود که 20 میلیارد ریال از آن تخصیص یافت.
مدیرکل امور عشایر استان سمنان با اشاره به وجود چهار هزار و 500 کیلومتر ایل‌راه در استان، بیان کرد: در طرح ثبت مرحله به مرحله ایل‌راه‌های استان فرآیند برداشت کلی انجام شده است.
مدیرکل امور عشایر استان سمنان گفت: ثبت ایل‌راه‌های 2 شهرستان شاهرود و میامی در استان کامل شده تا معارض مسیر کوچ عشایر به کمترین حد برسد.
عشایر استان سمنان 15 هزارنفر جمعیت در سه هزار و 181 خانوار هستند که با داشتن یک میلیون و 70 هزار راس دام سبک شامل 65 درصد از کل دام‌های سبک استان سمنان، سالانه 9 هزار و 330 تن گوشت قرمز به ارزش سه هزار و 600 میلیارد ریال و 6 هزار و 400 تن لبنیات به ارزش 330 میلیارد ریال تولید می‌کنند.
6103/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.