به گزارش ایرنا، هزینه گران کاشت ، داشت و برداشت و تاخت و تاز دلالان و واسطه ها بر سر خرید، هنوز به سراغمان نیامده بود که سوز برف و سرما ، بهار کشت و کارمان را غمگین کرد.
اگرچه این حقیقتی است تکرار شدنی اما مسوولان امر باید زخم عمیق خسارت باغداران را هر چه زودتر با اختصاص تسهیلات به موقع و کافی ترمیم کنند.
این بخشی از رنجنامه باغداران سمنانی است که در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مطرح شد.
هواشناسی درجه دما در اواخر ماه فروردین را 10 درجه زیر صفر و بارش برف در برخی نقاط استان را تا بیش از 20 سانتی متر گزارش کرده بود.
براساس آمار سازمان جهاد کشاورزی سمنان، سرما به 12 هزار و 300 هکتار باغ‌ استان خسارت وارد کرد که این قم بیش از چهار هزار و 500 میلیارد ریال برآورد شده است.
** محصولات یک شنبه نابود شدند
جلال اسماعیلی باغداران دامغانی در گفت و گو با ایرنا گفت : یک هکتار باغ میوه سیب و گیلاس و گردو ام بر اثر سرما نابود شد، امروز من ماندم و با هزینه های کمر شکن زندگی و مخارج اهل خانه.
وی افزود : غم بی آبی و دغدغه تابستان سوزان داشت عذاب مان می داد که ناگهان سوز سرمای شدید قامت سبز درختان را خشکاند و ما را در غم فرو برد.
وی با بیان این که کسی فکر نمی کرد که در ماه فروردین همه امیدها بر اثر سرما ناامید شود، گفت : کمتر باغ گردو و سیبی را در این شهرستان می توان دید که رنگی از زردی به رخسار نداشته باشد.
باغداری از مهدیشهر خاطرنشان کرد : بیشتر مردم این شهرستان باغدار و کشاورز هستند و از سوز و سرمای روزهای اخیر در امان نماندند.
محمد دلیری به ایرنا گفت : هزینه ها و زحمتهای زیادی برای بارور کردن درختان صرف شد ، چه کسی پاسخگوی مشکلات باغداران در چنین شرایطی غم انگیزی است تا آنان را تسکین دهد.
وی ادامه داد : ما باغداران سمنان از مسوولان تقاضا داریم به ما و همه باغداران خسارت دیده کشور به موقع کمک کنند تا سرگردان بانکها نشویم.
حشمت الله اکبری باغدار شاهرودی در گفت وگو با ایرنا گفت : در سرمای فروردین هر کشاورز به‌طور متوسط در هر هکتار 10 میلیون ریال ضرر کرده است و بعضی باغ‌ها یک‌سوم محصولاتشان برخی دوسوم و برخی کمتر را ازدست‌داده‌اند این یعنی درآمدشان کمتر و معاش سخت تر شده است.
وی خاطرنشان کرد : باغداران علاوه بر این ، مشکل بیمه هم دارند ، از سال 94 تاکنون ،مطالبات خساراتمان را دریافت نکرده‌ایم که بیمه‌ها فشار می‌آورند باغها را سال جدید بیمه کنید.؟ چرا خسارتهای سابق رفته بر ما هنوز پرداخت نشده است.
** 800 هکتار باغ گردو شهمیرزاد خسارت دید
فرماندار شهرستان مهدیشهر در گفت و گو با ایرنا گفت: سرمای بهاره به باغ های شهمیرزاد صدمات زیادی وارد کرده و به بیش از 800 هکتار از باغ های گردوی این بخش تا 90 درصد خسارت وارد شده است.
وی مقدار خسارت وارده به این باغها را بیش از 32 میلیارد ریال اعلام و اضافه کرد : این رقم خسارت برای کشاورزان غیرقابل جبران و یک فاجعه خواهد بود.
حسن ارگی خسارت سرمازدگی اخیر به باغ ها را در نوع خود بی‌سابقه دانست و افزود : برگزاری کارگاه‌های آموزشی به ویژه در مورد فواید بیمه محصولات کشاورزی برای کشاورزان ضرورت دارد.
وی بیمه نبودن محصولات و باغ های سمنان را یکی از مشکلات اساسی پیش رو برشمرد و گفت: با وجودی که در سال‌های گذشته خسارت بسیاری به باغ ها وارد شده بود، اما باغداران باز هم از سال‌های گذشته تجربه نگرفتند.
ارگی اضافه کرد : پرداخت غرامت به کسانی که بیمه نیستند، بستگی به کمک دولت دارد و در صورتی که دولت کمک کند، غرامت به آنان پرداخت خواهد شد.
**دولت به کمک کشاورزان بشتابد
نماینده مردم شهرستان های شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایرنا گفت: برآوردها نشان از خسارات میلیاردی باغات و مزارع سمنان به‌خصوص در شرق استان است که از دولتمردان می‌خواهیم برنامه مدونی درباره رفع و یا کاهش خسارات ناشی از این امر ارایه دهند.
سیدحسن حسینی شاهرودی افزود : از سوی دیگر مردم باید این مطالبه را از دولتمردان داشته باشند همچنین برای رفع این معضل اساسی که گریبان گیر کشاورزی شده، ‌باید از ظرفیت دانشگاهی، مرکز تحقیقات، جهاد، پارک علم و فناوری بهره برد.
وی تصریح کرد : سالانه در شاهرود 100 هزار تُن انگور تولید می‌شود که امسال پنج هزار هکتار آن با سرمازدگی روبرو شد که این به‌واقع معضلی برای شهرستان است که مشابه آن را در میامی دیدیم.
وی خاطرنشان کرد: بنا بر اعلام مسوولان امسال در شهرستان میامی 270 هکتار زمین زیر کشت کلزا رفته بود که 80 تا 90 هکتار آن سرمازده شد از سوی دیگر گندم میامی و بخش‌های دیگر استان چار این مشکل شدند که متأسفانه تدبیری برای رفع این معضلات اندیشیده نشده است.
**40 درصد باغ های زیتون دامغان از بین رفت
فرماندار دامغان در گفت و گو با ایرنا گفت : سیل به حدود 2 هزار هکتار از باغ های پسته، گیلاس و زردآلو این شهرستان خسارت وارد کرد و همچنین بیشترین سرمازدگی محصولات باغی منطقه در امیریه رخ‌داده و درنتیجه آن، باغ‌های زردآلو و گیلاس بین 45 تا 90 درصد خسارت ‌دیده‌اند.
علی اصغر مجد با بیان این که، 40 درصد باغات زیتون دامغان از بین رفته‌ است، افزود : از مجموع سه هزار و 500 هکتار باغ‌های میوه تابستانی، یکهزار هکتار تا حدود 50 درصد تحت تأثیر سرمای زودرس قرارگرفته است.
** 17 هزار هکتار جو در استان سرما زده شد
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در گفت و گو با ایرنا گفت : از 17 هزار و 650 هکتار سطح زیر کشت جو استان10 تا 15 درصد دچار سرمازدگی شده که از این مقدار 13 هزار و 791 هکتار کشت آبی و سه هزار و 859 هکتار کشت دیمی جو بوده است .
سیدحسن میرعماد افزود: از 770 هزار و 29 هکتار اراضی زیر کشت گندم استان 15 تا 20 درصد دچار آسیب سرمازدگی شده است که از این میزان 20 هزار و 820 هکتار اراضی زیر کشت گندم آبی و هشت هزار و 950 هکتار زیر کشت دیمی بوده که بیشتر این خسارات به دلیل موج سرمایی بود که از نیمه دوم زمستان 95 و ماه فروردین 96 گریبان گیر استان سمنان شد.
وی اظهارداشت: از هشت هزار و 618 هکتار کشت گلخانه‌ای 10 تا 15 درصد دچار آسیب سرمازدگی است همچنین از پنج هزار و 409 هکتار زمین زیر کشت کلزای سبز شده 50 درصد نابود و از چهار هزار و 611 هکتار باغ زیتون و 510 هکتار باغ انار 25 تا 30 درصد دچار سرمازدگی شده است که چاره جز نابودی آن وجود ندارد.
وی خاطرنشان کرد : 43 هزار بهره‌بردار در حوزه‌های مختلف کشاورزی و دام‌پروری استان فعالیت دارند که غالب آن‌ها با موضوع سرمازدگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و این پدیده به دلیل وسعت زمینی که زیر پوشش قرار می‌دهد ،بر زندگی همه اقشار از دامدارانی که نیازمند علوفه هستند تا شهرنشینانی که تورم کاهش تولیدات کشاورزی و افزایش تقاضا آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
به گفته وی به دلیل سرما شدید در فروردین امسال افزایش تولید محصولات کشاورزی در سمنان متوقف شد.
**بیمه خسارت سرمازدگی را پرداخت می کند
رییس اتحادیه باغداران استان سمنان گفت : برای جلوگیری از خسارت های دوباره ،حدود 40 هزار هکتار از محصولات باغی استان سمنان برای جبران خسارات سرمازدگی تاپایان سال جاری بیمه می‌شود.
محمد پروری افزود: حدود 30 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در سال 96 بیمه شدند که میزان خسارت سرمازدگی با برآورد کارشناسان به کشاورزان پرداخت می شود.
وی با بیان این که اگر کشاورزان به اهمیت بیمه محصولات پی ببرند دیگر دغدغه های مالی مختلف بعد از سیل و و سرمازدگی به سراغشان نخواهد آمد.
وی ادامه داد : البته تعدادی از نهادهای بیمه ای در پرداخت مطالبات کشاورزان کارشکنی می کنند و برای تعیین خسارت و برآورد اعتبار زمان زیادی صرف می شود که این امر باعث دلخوری کشاورزان شده است.
پروری گفت:بیمه شدن درختان و محصولات باغی سبب می‌شود تا خسارت وارده ناشی از سرمازدگی و خشکسالی به باغداران کاهش یابد و تعرفه بیمه‌ای ساقه و تنه درختان باغ های استان در طرح جدید تعریف شده، چرا که در سال‌های گذشته به دلیل تحت پوشش قرار نگرفتن بیمه در تنه درختان برخی خسارت‌های کشاورزان در این عرصه جبران نشد.
رییس اتحادیه باغداران استان سمنان با اشاره به این که برخی شهرستان‌های استان هرساله باغ های کشاورزان و باغداران دچار سرمازدگی می‌شود،ادامه داد: ایجاد بستر مناسب برای بیمه شدن تمام باغ ها در استان در دستور کار این کارگروه قرار دارد.
به گزارش ایرنا، استان سمنان بیش از 40 هزار بهره بردار کشاورزی دارد و حدود 87 درصد از آب تولیدی در این استان در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود.
این استان 198 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.