به گزارش ایرنا ، با تدوام خشکسالی و افت محسوس سطح آبهای زیرزمینی، چشمه ها، قنات ها و رودخانه ها، براساس آمار وزارت نیروسمنان ششمین استان تشنه ایران است.
در طبقه‌بندی استان‌های کشور براساس شاخص پایش منابع آب در سال 96، هیچ استانی وضعیت مناسبی ندارد و وزارت نیرو استان‌های کشور را 6 دسته مرطوب، نرمال، قابل تحمل، دارای تنش آبی، دارای تنش آبی شدید و کمبود آب طبقه‌بندی کرده است که استان‌های بوشهر، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، ، کرمان، هرمزگان و سمنان در رده مناطق مواجه با کمبود آب قرار گرفته‌اند.
طبق اعلام مرکز ملی خشکسالی، در سال زراعی 96-97 کشور به میزان 52.3 درصد و استان سمنان به میزان 59.6 درصد کاهش بارش داشته است و سمنان در بین 9 استان ایران با وضعیت وخیم از نظر بارندگی قرار گرفته است.
بر اساس بررسی های شرکت آب منطقه ای سمنان از ابتدای سال آبی 96-97 تاکنون رودخانه های استان در مقایسه با بلندمدت با کاهش 43 درصدی و در مقایسه با مدت مشابه سال زراعی قبل با کاهش 37 درصدی آبدهی مواجه است.
نماینده مردم شهرستان های گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا گفت : آبدهی قنات های استان سمنان در سال زراعی 96-97مدت نسبت به بلندمدت 13 درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل یک درصد کاهش داشته است.
غلامرضا کاتب افزود: آبدهی چشمه های بررسی شده در سال زراعی جاری نسبت به بلندمدت 23 درصد و نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته 12 درصد کاهش آبدهی نشان می دهد.
وی اظهارداشت: وضعیت آبی کشور مطلوب نیست و براساس آمار وزارت نیرو سمنان در کنار استان های بوشهر، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، ، کرمان، هرمزگان شدیدترین کمبود آب در کشور را دارد.
وی خاطرنشان کرد: وضعیت کمبود آب در نقاط مختلف سمنان فرابحرانی است و اکنون در استان سمنان کسری مخزن 143 میلیون مترمکعبی برای تامین آب وجود دارد که باید با اتخاذ تدابیر پیشگیرانه از ادامه این روند جلوگیری شود.
کاتب ،آموزش و فرهنگ سازی را 2 رکن اساسی در صرفه جویی مصرف آب برشمرد و گفت : بیش از 25 درصد شبکه انتقال و توزیع آب در سمنان بر اساس آمار شرکت آب و فاضلاب شهری این استان، فرسوده است که باید برای رفع این چالش اقدام شود.
وی با بیان این که مصرف آب در بخش کشاورزی استان 87درصد است، تصریح کرد: با توجه به کمبود منابع آبی این مهم می‌طلبد تا به سمت تغییر الگوی کشت و مدیریت صحیح و افزایش بهره وری مصرف آب در بخش کشاورزی حرکت کنیم که خوشبختانه در این راستا اقدامات خوبی در استان انجام‌شده است.
وی بیان داشت : کاهش نزولات جوی، برداشت‌های غیرمجاز و حفر چاه بی‌رویه باعث شد تا امروز با پدیده خشکسالی دست و پنجه نرم کنیم و اگر برای حل آن چاره‌اندیشی صورت نگیرد به یقین در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد، بنابراین باید به سمت فرهنگ‌سازی و استفاده از نحوه مدیریت صحیح
آب گام برداریم.
میانگین بارندگی در استان سمنان حدود 120 میلی متر در سال و نصف میانگین کشوری و تبخیر آب در این استان 2 برابر میانگین کشور است.
استان بیش از 700 هزار نفری سمنان دارای یک میلیارد و 250 تا 300 میلیون متر مکعب آب تولیدی از منابع زیرزمینی و سطحی است که 87 درصد در حوزه کشاورزی، چهار درصد در بخش صنعت و 9 درصد در بخش آشامیدنی به مصرف می رسد.
استان سمنان 198 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.