محمد طاهری روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : برای تامین آب آشامیدنی مرکز استان در سه سال گذشته بیش از 10 حلقه چاه با 300 میلیارد ریال اعتبار حفر شده است.
وی اظهارداشت : حفر این چهار حلقه چاه در اطراف پارک سوکان سمنان با نزدیک به 65 میلیارد ریال اعتبار در دستور کار قرار دارد و پیش بینی می شود طرح لوله گذاری و انتقال آب تا پایان تیر 97 اجرایی شود.
وی با بیان این که در سال‌های اخیر بهره برداری از آب چشمه گل رودبار بسیار کاهش‌یافته است، خاطرنشان کرد : درباره تأمین آب مرکز استان برنامه کوتاه‌مدت شامل لایروبی قنات، میان‌مدت مانند حفرچاه و بلندمدت شامل انتقال آب باید در دستور کار باشد که حفر چاه‌های آب از اقدامات میان‌مدت برای کنترل بحران خشکسالی در سمنان محسوب می‌شود.
طاهری ادامه داد : اکنون مرکز استان سمنان با کمبود آب 150 لیتر برثانیه مواجه است و اگر طرح های فرهنگ سازی و صرفه جویی در مصرف آب صورت نگیرد به یقین در تابستان امسال با قطعی آب در برخی مناطق سمنان مواجه خواهیم بود.
وی وضعیت تامین آب در دیگر شهرهای استان سمنان را مثبت ذکر کرد و گفت: 20 درصد صرفه جویی در مصرف و استفاده بهینه از آب می تواند در کوتاه مدت بخشی از مشکل کم آبی را در شهرستان های استان سمنان برطرف کند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان اضافه کرد : پیش بینی افزایش تدریجی دما در فصل تابستان امسال، چالش کمبود آب در مناطق شهری استان را بیش از پیش نمایان کرده و تمام سعی این شرکت بر جلوگیری از قطعی آب است.
وی ادامه داد : بخش قابل توجهی از مناطق شهری استان سمنان در ناحیه گرم و خشک قرار دارد و مدیریت مصرف برای جلوگیری از قطعی آب، از سوی مسوولان، صاحبان واحدهای صنعتی و کشاورزی و آحاد جامعه ضروری است.
طاهری بیان داشت : در سال 96 بیش از 18 کیلومتر از خطوط انتقال آب شهرستان سمنان عملیات توسعه ای و 30 کیلومتر عملیات اصلاح شبکه انجام شده است.
وی اضافه کرد : سالانه حدود 350 میلیون متر مکعب آب از سرچشمه های گل رودبار و 450 میلیون متر مکعب از قنوات سمنان آب بهربرداری می شود که احتمال کاهش بهره برداری از آن ها به دلیل خشکسالی متدوال در سال های اخیر وجود دارد.
میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 لیتر است، در این استان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود که هفت درصد از آن به مصارف خانگی اختصاص دارد.
شهرسمنان بیش از 190 هزار نفر جمعیت دارد.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.