در این مطلب آمده است : از نوسان بازار ارز و کالا از روزهای نخستین سال نو گرفته تا تشدید تهدیدهای مثلث شوم آمریکا، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی علیه ایران و برجام که نشان می‌دهد، باید در سال جدید که با نام سال حمایت از کالا و تولید داخلی است، کمربندها را محکم باید بست.
البته ناگفته نماندکه بهار97 در استان ما سمنان خیلی بد هم شروع نشده و از هر‌نظر با شروع سال هم‌راستایی و همزمانی داشت. از رونق استانگردی و گردشگری در تعطیلات نوروزی و افزایش سفرها علی‌رغم آمار بالای تصادفات می‌توان به این نتیجه رسید که حمایت از گردشگری داخلی می‌تواند یکی از مصادیق و از مفاهیم ایده‌ی حمایت از کالای ایرانی باشد، به شرطی که خطاهای گذشته را تکرار نکنیم. یکی از مولفه‌های مهم در زمینه‌ی مطرح شدن شعارهایی برای عناوین سال، دستیابی به ایده‌های مطلوب برای کسب دستاوردهای موثر است، بنابراین چه خوب است، امسال که یک ایده خوب مطرح شده، همه‌ی مسئولین و آحاد شهروندان هم‌استانی از تجربه سال‌های گذشته درس بگیریم و کمک کنیم که حداقل این ایده‌ی ممتاز، امسال منشاء خوبی برای تحرک و پویایی در برابر چالش‌ها و بحران‌ها باشد و ظرفیت امیدآفرینی همه‌ی مسئولین و مردم را بالا ببرد.واقعیت این است که سال جدید،که با نگرانی درروابط ایران باغرب و سرانجام برجام و حضور دل نگران تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی روسیه، اوضاع نابسامان اقتصادی و التهاب در بازار ارز، شروع گردیده پیش از گذشته ضرورت القای امید و انگیزه را در بین شهروندان هم‌استانی گوشزد می‌نماید و فرصت خدمتگزاری صادقانه‌ی مسئولین را پراهمیت‌تر جلوه می‌دهد. در عرصه‌ی سیاست خارجی با توجه به تشدید مواضع بی‌شرمانه برعلیه ایران، موضوع احیای دیپلماسی، یک اجماع ضروری را می‌طلبد.
اما در عرصه‌ی چشم‌انداز استان سمنان در سال جدید، ذکر این نکته خالی از لطف نیست که رویدادهای سال 96 هندسه‌ی مطلوبی از ظرفیت‌ها و چالش‌های پیش‌رو را برای رسیدن به افق آینده را ترسیم نمود، تا سال کهنه به عنوان چراغ راه با همه‌ی رنج‌آور بودنش، در دست مسئولین و آحاد شهروندان هم‌استانی باشد و چه سود و ثمری بهتر از این که مدیران استان دستگیرشان باشد،که امروز با موج و انبوهی از مشکلات و پتانسیل‌ها مواجه هستند که لزوم ایجاد وحدت استانی را از نان شب هم واجب‌تر می‌نماید. سال کهنه با همه‌ی فراز و فرودش نشان داد که بسیاری از شهروندان هم‌استانی و به ویژه جوانان از شرایط موجود مدیریت منابع اقتصادی، معیشت و رفاه اجتماعی، بیکاری و تورم و... چندان راضی نیستند و حرف‌های دکلماسیون برخی مسئولین نمی‌تواند مرحم زخم‌های آنان باشد. آنها این حق را برای خود محفوظ می‌دارند، که این نارضایتی را با مسئولین در میان بگذارند و انتظار دارند که اقدامی در جهت بهبود وضعیت موجود صورت گیرد. مسیرها و موضوعات گفت‌و‌شنود مردم و مسئولین نیز روشن‌تر از آفتاب است و تکرار آنها جز ملال نمی‌افزاید!حمایت از محیط‌زیست، گردشگری، تولید و اشتغال و در یک کلام سرمایه‌گذاری و پوشش از کالا و تولید ایرانی و داخلی در استانی که مهدتمدن، فرهنگ، گویش‌ها و سرشار از منابع خدادادی و طبیعی با تکیه برظرفیت‌ها بالقوه و منابع انسانی خلاق و دانش پژوه است، کمتر انتظار شهروندان هم‌استانی از مسئولین است. البته در این مسیر و راه نیز مشارکت اجتماعی شهروندان برای حل موانع پیش‌رو از الزامات اساسی است. هرچند که نباید از چالش جدی استان در رابطه با موضوع کمبود منابع آبی، جمعیت اندک استان، ضعف بدنه‌ی اجرایی و مدیریتی برخی از دستگاه‌ها، ضعف در توسعه‌ی گردشگری و کمبود منابع و اعتبارات دولتی، عدم جذب سرمایه‌گذار و... در استان سمنان غافل بود.لذا اگر گردانندگان عرصه‌ی مدیریتی استان، پیام و هندسه‌ی تازه نیازهای آحاد شهروندان را دریافت کرده باشند و در سال پیش‌رو، ملزومات رفتار و رفع نیازهای مردم را رعایت کنند و کارهای ضروری را بیش از این به بوته‌ی اهمال نیندازند، می‌شود از سالی که گذشت و بهاری که در حال سپری شدن است، پلی به سوی آتیه‌ای بهتر، زندگی آسوده‌تر و متمدنانه‌تر ساخت. در غیر این ‌صورت اگر رویدادها و تجربیات سال کهنه به بایگانی حافظه سپرده شود، آینده‌‌‌ای نامعلوم در انتظار استان سمنان خواهد بود و بر نگرانی‌ها و تشویش‌خاطر افزوده خواهد شد. امید که چنین نگردد و استان سمنان به عنوان یک استان ممتاز در عرصه‌های مختلف نه تنها در سال جدید، بلکه در همه‌ی ادوار مطرح باشد.
6026/7342
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.