به گزارش ایرنا، پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در 22 بهمن سال 1357، به دعوت امام خمینی(ره) همه پرسی حکومت جمهوری اسلامی در روزهای 10 و 11 فروردین 1358 برگزار شد و 98.2 درصد با دادن رای 'آری'، با برقراری جمهوری اسلامی موافقت کردند.
طبق اعلامیه دولت موقت، در این همه پرسی 20 میلیون و 288 هزار نفر معادل 98.2 درصد آرا شرکت کردند.
حضرت امام خمینی(ره) در تاریخ 12 فروردین 1358 در پیامی تلویزیونی فرمود: خداوند تعالی وعده فرموده است که مستضعفین ارض را به امید و توفیق خودش، به مستکبرین غلبه دهد و آن ها را امام و پیشوا قرار دهد.
نظام جمهوری اسلامی با اقدام های عملی و موثر خود برای رفع مشکل های محرومان جامعه برنامه های محرومیت زدایی را به گفتمان غالب خود در آورد که در این زمینه تاکنون موفق بوده است.
در جمهوری اسلامی توجه به محرومان در سیاستگذاری کشور به کلید واژه ای اساسی تبدیل شده است، هر دولتی این راهبرد را وظیفه ذاتی خود می داند که برای رفع محرومیتها بیش از پیش اقدام کند.
تاثیر مثبت انقلاب اسلامی روشن شدن شمع امید توسعه و پیشرفت و ترقی در دل اقشار فقیر و محروم جامعه بوده و باعث کاهش شدید مهاجرت بی رویه روستاییان و حاشیه‌سازی در شهرها شده است.
امام خمینی(ره) همواره بر امر محرومیت زدایی سفارش‌های فراوان داشتند، این محرومیت زدایی شامل سطح زندگی مردم، کاهش هزینه زندگی مردم در روستاها و مناطق محروم، فراهم کردن رفاه و آسایش بیشتر در روستا بوده است.
به باور کارشناسان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی مبارزه با بی سوادی و ریشه‌کن کردن آن بوده است و براساس آمار موجود در سال 1357 حدود 90 درصد جمعیت روستایی کشور بی سواد بودند که این رقم اکنون به کمتر از هشت درصد رسیده است.
بیکاری در تمام کشورها یک معضل جدی و اساسی به شمار می آید اما در مناطق محروم و روستانشینان کشور با تلاش کمیته امداد امام خمینی(ره) در 39 سال گذشته بیش از چهار میلیون شغل ایجاد شده است.
از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی در مناطق محروم ، می توان به آمار صددرصدی برخورداری روستاییان از نعمت برق، گاز، آب، آب آشامیدنی و خطوط تلفن ثابت اشاره کرد و در زمینه ارتباطات سیار و تقویت اپراتورهای تلفن‌های همراه اقدام‌های خوبی صورت گرفته و دسترسی راحت و آسان به اینترنت و انتقال شبکه گسترده بانکی پست بانک‌ها و دفاتر پیشخوان دولت خود می تواند نوید بخش روستاهای الکترونیکی در آینده نزدیک باشد.
براساس آمار، در سال 1357 حدود 70 درصد از مردم ایران در فقر مطلق به سر می بردند اما با درایت و تلاش شبانه روزی مسوولان خدوم نظام جمهوری اسلامی ایران این رقم اکنون به کمتر از پنج درصد رسیده از و براساس بودجه سال 1397 در دولت تدبیر و امید این رقم به صفر می رسد.
بیش از یک میلیون مدرسه و فضای آموزشی در چهار دهه اخیر در مناطق محروم و روستایی کشور ساخته شد که این امر در افزایش رفاه و عدالت اجتماعی در ایران اسلامی بسیار موثر بوده است.
در سال 1357 میزان امید به زندگی به دلیل تشدید روز افزون فقر و گرفتاری های اجتماعی کمتر از 40 سال بود در حالی که این رقم اکنون به 75 سال رسیده است.
اجرای طرح تحول سلامت و رایگان شدن هزینه های درمانی خانوارهای ایرانی و راه اندازی بیش از 10 هزار بیمارستان و مرکز درمانی در چهار دهه اخیر از افتخارات نظام جمهوری اسلامی است.
در سال 1357 بیش از 85 درصد مردم استان سمنان در فقر مطلق بسر می بردند اما با درایت و توانمندی های مسوولان جمهوری اسلامی ، اکنون رفاه و آبادانی در استان بسیار ارزشمند و قابل توجه است.
براساس آمار سرشماری نفوس و مسکن 1395، 141 هزار و 858 نفر در 284 روستای استان بیش از 700 هزار نفری سمنان سکونت دارند.
برخی از کارشناسان معتقدند علاوه بر این دستاوردها، برای ریشه کنی صددرصدی محرومیتها در کشور باید در دولت تدبیر و امید به صورت اساسی اقدام شود که این مهم از جمله برنامه های دولت اعلام شده است.
**12 فروردین نماد محرومیت زدایی در کشور است
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان در گفت و گو با ایرنا گفت: روز جمهوری اسلامی یک روز تاریخ ساز و نقطه عطف است که علاوه بر ملت ایران متعلق به همه مستضعفان و مظلومان جهان هم هست.
آیت الله سید محمد شاهچراغی افزود: روز 12 فروردین موج بزرگی در دنیا به راه انداخت و این روز ماندگار نماد ریشه کنی فقر و عقب ماندگی های تاریخی در کشور ایران است.
وی اظهارداشت : در سال 1357 بیش از 85 درصد از مردم استان سمنان در فقر مطلق بسر می بردند اما با درایت و توانمندی های نظام جمهوری اسلامی ایران، اکنون رفاه و آبادانی در استان سمنان بسیار ارزشمند و قابل توجه است.
وی خاطرنشان کرد: به گفته مسوولان قبل از انقلاب اسلامی فقط 10 درصد از جاده های کشور آسفالت بود اما در چهار دهه اخیر با همت و تلاش مسوولان نظام جمهوری اسلامی بیش از 95 درصد روستاهای بالای 20 خانوار کشور از جاده های دسترسی مطلوب برخوردار هستند.
شاهچراغی ادامه داد: عملکرد انقلاب اسلامی در رفع فقر و افزایش رفاه اجتماعی برکسی پوشیده نیست اما دشمنان و استکبار جهانی همواره درصدد کوچک کردن این دستاوردهاست.
امام جمعه سمنان تصریح کرد : بسیاری تصور می کردند همه چیز در دنیا تحت اراده چند کشور زورگو است و برای ماندن راهی جز تبعیت از آن ها وجود ندارد اما قیام ملت ایران آنان را شوکه کرد.
**اساس پایداری جمهوری اسلامی توجه به محرومان است
استاندار سمنان گفت : در چهار دهه اخیر دستاوردهای فاخر و قابل توجه ای، نظام جمهوری اسلامی ایران برای پایان دادن رنج فقرا و محرومان ازخود به یادگار گذاشت.
سید شهاب الدین چاوشی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : قبل از انقلاب اسلامی، حرکت رژیم شاهنشاهی در مسیر توجه به فرهنگ غربی بود و محرومان جامعه از یاد رفته بودند اما انقلاب اسلامی رفاه و آبادانی را در کشور دو چندان کرد.
وی خاطرنشان کرد : در دهه 50 فقط 10 درصد مناطق روستایی از نعمت آب آشامیدنی و یک درصد از نعمت برق برخودار بودند اما اکنون بیش از 65 هزار روستا بالای 20 خانوار کشور از نعمت گاز، برق، آب و تلفن برخوردار هستند.
چاوشی تصریح کرد : دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی برای آحاد مردم غیرقابل انکار است و این نظام سرافراز علاوه بر ریشه کنی فقر در طرح های مختلف دیگر اقتصادی و اجتماعی هم در جهان درخشیده است.
استاندار سمنان ادامه داد : البته در چهل سال گذشته مشکلات در بخش های کمبود آب و مشکلات زیست محیطی در ایران شاهد بوده ایم که باید با عزم و تلاش همگانی آن ها را یکی پس از دیگری برطرف کنیم.
وی با اشاره به رویکرد ضد ایرانی دولت جدید آمریکا بیان داشت: آمریکایی‌ها هزاران گرفتاری و مشکل در داخل و سایر نقاط دنیا دارند اما آنچنان برای مقابله با جمهوری اسلامی توان و وقت می‌گذارند که گویا اصلی‌ترین و تنها دغدغه آنان ایران است.
استاندار سمنان اضافه کرد : مشکلات کشور با همدلی و هم افزایی مردم و مسوولان قابل حل است و با توجه به منویات رهبر انقلاب دولت تدبیر و امید بیش از دولت های گذشته برای رفع مشکلات مردم قدم بر می دارد.
**12 فروردین تجلی عشق ملت به انقلاب است
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان در گفت و گو با ایرنا گفت: 12 فروردین تجلی عشق یک ملت به یک رویداد بزرگ تاریخی است، روزی که ملت ایران به یک انقلاب بزرگ، آری گفتند.
سعید ناجی افزود : ریشه کنی فقر همواره در اولویت مدیران دستگاه های اجرایی کشور در طول دوران نظام جمهوری اسلامی بوده است و خدمات ارزنده این نظام مقدس بر کسی پوشیده نیست.
معاون استانداری سمنان گفت : دستاوردهای انقلاب اسلامی در بحث آموزش و بهداشت بسیار چشمگیر است و اجرای طرح تحول سلامت و پرداخت بیش از 90 درصد هزینه های درمانی بیماران از سوی دولت مسیری هموار برای کاهش بزهکاری های اجتماعی در جامعه است.
ناجی اضافه کرد : در چهار دهه اخیر، هزاران موسسه آموزشی و مراکز درمانی در مناطق روستایی و محروم کشور راه اندازی شده است و براساس آمار امید به زندگی در مناطق روستایی کشور از 40 سالگی در سال 50 به حدود 70 در سال 1395 رسیده است.
**پیشرفت کشور مدیون شهدای انقلاب است
فرماندار شاهرود در گفت و گو با ایرنا گفت: ملت ایران آبادانی و پیشرفت میهن اسلامی خود را مدیون جانفشانی های شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هستند و این راه تا آخر ادامه می دهند.
سید محمدرضا هاشمی به ایرنا گفت : ایران اسلامی همواره برای پیشرفت و بالندگی به رای و اعتماد مردم تکیه کرده است و پیشرفت های حاصل شده در عرصه های مختلف مرهون اعتماد ملت به این نظام مقدس است.
وی خاطرنشان کرد: دستاوردهای جمهوری اسلامی برای ریشه کنی فقر در جامعه بسیار قابل توجه است و در هیچ نقطه از جهان توجه به اقشار کم درآمد مانند کشور ایران همتا ندارد.
وی گفت: این دستاوردها در کشور ماندگار بوده اما کافی نیست و باید در دولت تدبیر و امید برای رفع مشکلات محرومان جامعه به صورت صددرصدی اقدام شود.
**اولویت انقلاب ریشه کنی فقر است
عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه سمنان در گفت و گو با ایرنا گفت : رای مردم به جمهوری اسلامی رای به برپایی حاکمیت اسلام و تبعیت از ولایت فقیه بود که در قامت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی امام راحل تجلی یافت و امروز با رهنمودهای رهبری این حرکت ادامه یافته است.
محمود محتشمی، یوم الله 12 فروردین به عنوان نشانی از خلق حماسه دلدادگی ملت با آرمان بلند جمهوریت نظام یاد کرد و گفت : ملت ایران در 39 سال گذشته همواره خالق حماسه های بزرگ در دفاع از کیان نظام اسلامی بوده است.
وی خاطرنشان کرد: نظام جمهوری اسلامی با محرومیت زدایی و افزایش رفاه اجتماعی درصدد افزایش تحقق وعده های خود به مردم است.
** انقلاب اسلامی جهادی تلاش کرد
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایرنا گفت: در 12 فروردین1358 مردم ایران با حضور پرشور خود در پای صندوق رای و با انتخابی ارزشمند خون لاله های در خاک خفته خود را به ثمر رساندند.
ابوالفضل حسن بیگی با بیان این که، 12فروردین روز تجدید میثاق با آرمان های امام خمینی(ره) و رهبر گرانقدر انقلاب اسلامی است ، افزود: باید از این ودیعه الهی همواره به نیکی یاد شود.
وی خاطرنشان کرد: نظام جمهوری اسلامی در چهار دهه اخیر برای اعتلا و آبادانی کشور جهادی تلاش کرده است و ثمره آن از بین رفتن فقر مطلق در کشور است.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: عملکرد نظام مقدس برای رفع محرومیت های تاریخی که در چند قرن اخیر به کشور ایران وارد شده است بسیار شگفت انگیز بوده و انقلاب اسلامی با عزت و سربلندی برای کاهش روزافزون فقر در جامعه تلاش می کند.
**سمنان در محرومیت زدایی پیشرو است
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری سمنان گفت: در دهه پنجاه استان از محرومیت تاریخی رنج می برد به طوری که کمتر از 2 درصد روستاها از نعمت برق، گاز و آب آشامیدنی برخوردار بودند.
محمد همتیان به ایرنا گفت: با تلاش بنیاد برکت و کمیته امداد امام خمینی بیش از سه هزار آموزشگاه علمی در استان به بهره برداری رسید در حالی که در دهه پنجاه تعداد مراکز آموزشی استان کمتر از یکصد کلاس درس بود.
وی اظهارداشت: در چهل سال گذشته بیش از 100 هزار میلیارد ریال برای توسعه راه و مراکز بهداشتی و درمانی مناطق محروم استان هزینه شده است و اکنون روستاها از جاده های دسترسی امن و قابل تردد برخوردارند.
وی ادامه داد : تا قبل از دولت دولت تدبیر و امید فقط 150 مرکز بهداشتی در مناطق روستایی سمنان فعال بود که این رقم اکنون با تخصیص اعتبار 200 میلیارد ریالی ، به حدود 250 واحد بهداشتی رسیده است.
همتیان اضافه کرد: براساس آمار موجود 280 روستای استان از امکانات اولیه زندگی مانند آب، برق، تلفن و گاز برخوردار هستند در حالی که در دهه پنجاه محدود روستاهایی در سمنان تنها از آب آشامیدنی برخوردار بودند.
معاون استانداری سمنان تصریح کرد: اساس فعالیت ارایه خدمات به مردم است و بر اساس آمار وزارت کشور در چهار دهه اخیر، سمنان در رتبه پنجم کشور در بحث مهار محرومیت ها در مناطق روستایی قرار دارد.
همتیان گفت : اکنون در برخی روستانشینان شرق استان با معضل کمبود آب مواجه اند که تا 2 سال آینده این مشکل در بخش های از مناطق بیارجمند شاهرود برطرف می شود.
وی اضافه کرد : براساس آمار اداره کل کمیته امداد سمنان حدود سه هزار نفر از مناطق محروم که به طور عمده از مناطق شرق استان هستند از این نهاد مستمری می گیرند و فقر مطلق به طوری کلی در استان وجود ندارد.
12 فروردین روز جمهوری اسلامی نامگذاری شد.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.