به گزارش ایرنا، اگرچه به اعتقاد مسوولان میزان تلفات جاده ای در ایران در سال های اخیر تا حدی کاهش یافته است اما بر اساس تقسیم بندی سازمان بهداشت جهانی، ایران همچنان در زمره کشورهای منطقه قرمز خطرناک جاده ای در جهان قرار دارد.
براساس آمارهای پزشکی قانونی در سال گذشته قریب به 16 هزار نفر در کشورمان بر اثر تصادفات جان باختند که بیش از 340 هزار نفر در این حوادث مجروح و مصدوم شدند و در این میان سمنان یکی از استان های با بیشترین تلفات جاده ای شناخته شده است.
پرسش این است که چرا سوانح رانندگی در سمنان همچنان قربانی می گیرد، آیا راهی برای جلوگیری از این معضل فراگیر در کشور و استان وجود ندارد؟
آیا خسارتهای وارده این بخش بر اقتصاد ملی مورد بررسی قرار نمی گیرد؟
مسوولان پلیس راه استان سمنان معتقدند در سالهای اخیر تعداد قربانیان تلفات جاده ای در استان سیر نزولی و کاهش چشمگیری داشته است و این استان به لحاظ کاهش تلفات جاده ای در سطح کشور موفق عمل کرده است.
هم اکنون بیش از 2 هزار و 500 کیلومتر آزادراه و بیش از 15 هزار کیلومتر بزرگراه در کشور وجود دارد و در مجموع بیش از 75 درصد ترافیک عبوری در محورهای برون شهری در 34 هزار کیلومتر محورهای شریانی انجام می شود.
استان سمنان بیش از هشت هزار و 612 کیلومتر بزرگراه، آزادراه و جاده اصلی و فرعی و راه روستایی دارد، بیش از 600 کیلومتر از مسیر بیش از 900 کیلومتری محور تهران- مشهد از سمنان عبور می‌کند و به دلیل تردد سالانه بیش از 22 میلیون نفر از جاده های سمنان، یکی از محورهای پرترافیک کشور به شمار می رود.
بنا به نظر برخی کارشناسان، گستره جاده های سمنان به اندازه جاده های 6 استان کشور است، این استان با 97 هزار و 491 کیلومتر مربع به لحاظ وسعت رتبه ششم کشوری را دارد و در هر 60 دقیقه حدود 300 تا 400 وسیله نقلیه از محورهای استان عبور می کنند، در زمان اوج سفرها در هر 60 دقیقه به طور متوسط بیش از یکهزار و 200 خودرو از محورهای استان عبور می کنند که با این حجم قابل توجه تردد، واژگونی خودرو یکی از رویدادهای تلخ در محورهای سمنان است.
در اوج سفرها در محورهای کشور میزان واژگونی خودروها بیش از 35 درصد است اما در محورهای سمنان این رقم به طور متوسط سالانه 65 درصد است و این امر نقش اساسی در مرگ و میر ناشی از حوادث جاده ای دارد و واژگونی در رتبه پرشمارترین سانحه در محورهای مواصلاتی استان است.
براساس آمار پلیس راه استان سمنان بیشترین واژگونی خودرو در محورهای استان در ساعت های 6 تا 9 صبح، 11 تا 14 و 15 تا 19 اتفاق می افتد که عامل خستگی و خواب آلودگی اصلی‌ترین علت وقوع سوانح رانندگی است.
مدیرکل پزشک قانونی استان سمنان روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان این که نسبت به نوروز سال گذشته با افزایش فوتی‌ها در محورهای استان مواجه هستیم، گفت : 22 نفر در تصادفات جاده ای در تعطیلات نوروزی در جاده های سمنان جان باختند.
مهدی نوروزی بابیان این که سال گذشته در طرح نوروزی از 25 تا 15 فروردین، 26 نفر در سوانح جاده‌ای جان باختند، اظهارداشت: در نوروز گذشته تعداد 314 نفربر اثر جراحات ناشی از تصادفات به پزشک قانونی مراجعه کردند.
وی بابیان این که مسافران نوروزی در صورت بروز هرگونه مشکل می‌توانند به یکی از ادارات تابعه شهرهای استان مراجعه کنند، خاطرنشان کرد: با شروع موج دوم مسافرت‌های نوروزی از زائران تقاضا داریم با سرعت مطمئن در محورهای استان تردد کنند تا در هفته دوم شاهد کاهش تلفات جاده ای باشیم.
نوروزی با بیان این که احداث مجتمع های خدمات رفاهی بین راهی جدید به منظور امکان و توقف و استراحت رانندگان، در کاهش واژگونی خودروها در محورهای استان بسیار تاثیرگذار است، ادامه داد: ایمن سازی شانه و بستر جاده ها به منظور کاهش واژگونی خودروها و جلوگیری از خروج احتمالی باید مدنظر مسوولان امر قرار گیرد.
وی اضافه کرد : افزایش ایمنی بدنه وسایل نقلیه ، ایجاد جاذبه های مصنوعی در جاده ها، نصب تابلوها و احداث فضای سبز در حاشیه جاده و ایستگاه نماز از دیگر اقدامات برای کاهش واژگونی خودروها در جاده های استان است.
وی خاطرنشان کرد : فرهنگ سازی اصولی و کاربردی تاکنون به معنی واقعی برای کاهش تلفات جاده ای در محورهای استان صورت نگرفته است و با وجود تاکیدهای پلیس، بیش از 97 درصد علت تصادفات در محورهای کشور، عوامل انسانی است.
مدیرکل پزشکی قانونی استان سمنان بیان داشت : سبقت های غیرمجاز و توجه نکردن به جلو بیش از 50 درصد علت واژگونی خودرو در محورهای ارتباطی این استان را به خود اختصاص می دهد و باید با فرهنگ سازی اصولی برای رفع این چالش اقدام کرد.
پلیس راه با 40 دوربین سرعت سنج ثابت، بر تردد خودروها در محورهای ارسمنان تباطی استان نظارت دارد.
سالانه دست کم 15 میلیون مسافر و گردشگر از محورهای ارتباطی این استان تردد می کنند.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.