به گزارش ایرنا ، شهرستان سرخه در استان سمنان به علت موقعیت جغرافیای خاص خود از یک طرف به کوهستان و از طرفی دیگر محدود به دشت کویر، دارای تنوع جاذبه های طبیعی و تاریخی است.
این شهرستان علاوه بر زیبایی طبیعی با سابقه تاریخی به دلیل واقع شدن در مسیر جاده ابریشم و درگذر حوادث ناشی از لشکر کشی ها و مهاجرت های بین شرق و غرب و مهم تر از همه داشتن تاریخی کهن با آثار باستانی متعدد، هر بیننده ای را به خود جذب می کند.
مساجد، کاروانسراها، قلعه ها، خانه ها و نوع معماری، زبان و گویش های خاص و آداب و رسوم، آبیاری سنتی و قنوات و چاه ها جاذبه ی دیگر از استعدادهای بالقوه گردشگری این شهرستان محسوب می شود.
منابع خدادادی، موقیعت جغرافیایی، راه های مواصلاتی دست به دست یکدیگر داده تا این شهرستان را به عنوان مرکز ثقل اقتصادی در استان مطرح شود و این شهرستان را در موقعیت ممتازی قرار دهد.
در بخش گردشگری نیز سرخه با دارا بودن اکوسیستمی بی نظیر در جای جای شهرستان از نظر منابع غنی آب های معدنی درمانی و در کنار آن جاذبه های تاریخی، از ظرفیت های بسیار بالایی در زمینه توسعه صنعت گردشگری، ایجاد مجتمع های توریستی ، تفریحی برخوردار است.
تلخاب: قبل از رسیدن به سرخه اگر قصد استفاده از چشمه آب معدنی با خواص درمانی را دارید سری به چشمه معدنی تلخاب بزنید، پس از طی شش کیلومتر از روستای لاسجرد به سمت شمال غربی این روستا وارد جاده آسفالته شوید و در ادامه مسیر تابلوی تلخاب مشاهده می شود، از اینجا تا چشمه پنج کیلومتر راه خاکی را باید طی کنید.
تلخاب شامل 2 چشمه است که محدوده ای استخری شکل را به وجود آورده است، به علت فراوانی گوگرد در آب این چشمه معدنی آب آن تلخ و غیر قابل آشامیدنی است.
از جمله خواص درمانی این چشمه درمان سردرد، درد چشم، یرقان، کهر، زردی و رفع گرمی بدن است.
کاروانسرای لاسجرد: چند جاذبه دیدنی در ادامه مسیر به سمت سرخه و در روستای لاسجرد قرار دارد، روستای لاسجرد با قدمتی چهار هزار ساله در 15 کیلومتری غرب مرکز شهرستان سرخه و در کنار جاده اصلی مشهد به تهران واقع شده است.
کاروانسرای لاسجرد از جمله دیدنی های لاسجرد است که در کنار جاده قرار دارد و در دوره شاه عباس صفوی ساخته شده است، کاروانسرای لاسجرد از نوع کاروانسراهای دو ایوانی و شامل حیاطی وسیع با 24 حجره است.
آستان مقدس امام زادگان سیدرضا(ع) و سید علی اکبر(ع) لاسجرد از جاذبه های اطراف کاروانسرای لاسجرد است که بر اساس اسناد و مدارک اخذ شده از آستان قدس رضوی این امامزادگان از نوادگان امام موسی بن جعفر(ع) می باشند.
خانه ساسانی: از این خانه که به خانه بادگیر لاسجرد معروف است در روستای لاسجرد می توانید دیدن کنید، خانه ساسانی در دوره قاجاریه ساخته شده و دارای یک حیاط، آب انبار، اندرونی و بیرونی است.
امامزاده شاه محمد زید: بقعه امامزاده شاه محمد زید (ع)در ادامه مسیر در دهستان لاسجرد و در روستای جوین قرار دارد، این امامزاده از فرزندان امام حسین مجتبی(ع) است.
مرکز شهر سرخه هم آثاری نظیری مسجد جامع و چهلستون، خانه حاج حشمت اللشکر پیوندی قراردارد.
مسجد جامع از جمله این آثار است، تاریخ ساخت اولیه این بنا به قرن اول هجری نسبت داده می شود،'مسجد چهلستون' سرخه متعلق به قرن اول هجری است که یکی از شبستان های الحاقی به مسجد جامع سرخه بوده، که در بافت قدیم شهر قرار گرفته است، از 40 ستون این بنا هم اینک 32 ستون آن باقی است، 'خانه حاج حشمت اللشکر(ابراهیم خان)' در مرکز شهر سرخه واقع شده است.
این بنا متعلق به دوره قاجاراست که به دست حاج معمار باشی سمنانی ساخته شده است، بادگیرهای دو قلو برفراز این بنا با تزئیناتی ناب از نمادهای شهر سرخه است.
آب انبار و یخچال بیابانک: در ادامه مسیر با انتخاب مسیر دسترسی به روستای بیابانک در هفت کیلومتری جنوب شهر سرخه، می توانید بازدید از آرامگاه دو عارف نامی استان را تجربه کنید، پیش از آن و در روستای بیابانک می توانید از 'آب انبار و یخچال بیابانک' بازدید کنید.
آرامگاه شیخ علاء الدوله سمنانی: پس از عبور از بیابانک و در ادامه مسیر به سمت روستای صوفی آباد ، بازدید از آرامگاه عارف نامی شبخ علاء الدوله سمنانی را از دست ندهید، بنای آرامگاه و خانقاه این عارف مشهور بازمانده معماری اواخر قرن هفتم و اوایل قرن هشتم هجری است.
آرامگاه شیخ محمود مزدقانی: این آرامگاه در روستای مومن آباد قرار دارد، شیخ محمود مزدقانی از شیوخ مسلمان و شیعه بوده که نقش مهمی در زمینه آموزش مردم در امور مذهبی داشته، بنای آرامگاه مربوط به دوره ایلخانان مغول است.
مغار افتر: یکی از روستاهای اطراف سرخه، افتر است، این روستا در فاصله 25 کیلومتری شمال غربی مرکز شهرستان سرخه و در جوار جاده اصلی و آسفالته سمنان - فیروزکوه(به طول 65 کیلومتر) واقع شده است.
امامزاده طاهر، خانه سلطان و امامزاده علی و غار آهکی(مغار افتر) از جاذبه های این روستاست.
مغار افتر یکی از بزرگترین غارهای آهکی شهرستان سرخه است، در این غار محصولات لبنی دامداران افتر نگهداری می شود،این غار از گذشته به عنوان یخچال طبیعی برای حفظ محصولات دامی مورد استفاده اهالی بوده و در بین اهالی به 'مغار افتر' معروف است.
چشمه معدنی آبگرم: این چشمه معدنی در 35 کیلومتری شمال شرقی شهر سرخه قرار دارد و شامل پنج چشمه است، آبگرم دارای خواص درمانی است.
مسجد امام هادی(ع)، محله کلان سرخه ، مسجد امام حسین(ع)، محله بیرون دژ ، حمام بیرون دژ ، مسجد امام صادق(ع) ، آسیاب چهارم (حاج وردی) ، یخچال سرخه(حاج اسدالله عزیزی ، مسجد روستای بیابانک ، تپه تاریخی لاسجرد ، محراب سلجوقی روستای جوین ، امامزاده چهارتن روستای ایج ، آرامگاه امامزاده علی بن جعفر(ع) بیابانک ، بقعه پیر غریب ، قلعه های تاریخی جهان آباد، بیابانک و لاسجرد ، چشمه های معدنی شورآب، چالدان، هواخورسو، نمک درّه ، دشت اَشنی ، اِسپی تپه و مرگ چمن ، کویر جنوب سرخه ، یخچال های طبیعی، قنات ها ، آسیاب ها از دیگر جاذبه های تاریخی و گردشگری شهرستان سرخه هستند.
سالانه بیش از 15 میلیون مسافر و گردشگر از محورهای ارتباطی استان سمنان عبور می کنند،
برنامه ریزی همه جانبه با محوریت ایجاد تنوع در محصولات گردشگری و ارایه هدفمند خدمات در تعطیلات نوروزی باعث افزایش 20 درصدی اقامت مسافران در استان سمنان شده است.
تا روز ششم فروردین دستکم 300 هزار نفر در استان سمنان اقامت داشتند.
6026/7339/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.