به گزارش ایرنا، در میزگرد «چالش‌های کم‌آبی در استان سمنان و راهکارها» محمد طاهری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان، منصور کشاورزیان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان، محمدرضا خاموشی معاون پشتیبانی و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان، خدابخش عرب معاون برنامه‌ریزی سازمان جهادکشاورزی استان، بهرامعلی ظاهری معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان و محمدهادی نوچه، معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان سمنان حضور داشتند.
کارشناسان و مسوولان در این میزگرد به مواردی مانند لزوم توجه به مساله آب در آمایش سرزمینی، نگاه به آب به عنوان کالای اقتصادی، لزوم سازگاری با منابع موجود، نبود آمایش سرزمینی در توسعه مناطق مختلف، لزوم نگاه یکپارچه و چندجانبه به مساله آب، توجه به مدیریت مصرف و پرهیز از نگاه مکانیکی به آب، برنامه‌ریزی برای استفاده از پساب‌ها، استقرار صنایع و کشاورزی با نیاز آبی کم در استان سمنان، بررسی موضوع فرونشست زمین به خاطر افت سطح آب‌های زیرزمینی، خطر کم‌آبی برای چرخه غذایی حیات وحش، خشک شدن خاک و افزایش کانون‌های فرسایش بادی در اثر کم‌آبی و لزوم ارایه طرح‌های لازم برای شرایط و سطوح مختلف تهدید کم‌آبی، اشاره کردند.
گزارش تکمیلی این میزگرد در روزهای آینده در سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان سمنان و حساب های شبکه های اجتماعی در توئیتر، اینستاگرام، سروش و تلگرام منتشر می‌شود.
در استان سمنان سالانه حدود یک میلیارد و250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود و این استان با کمبود حدود 150 میلیون مترمکعبی آب در سال مواجه است، از آب مصرفی در استان سمنان 87 درصد در بخش کشاورزی، حدود هشت درصد در بخش صنعت و خدمات و حدود پنج درصد در بخش آب آشامیدنی مصرف می شود.
میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان بیش از 700 هزار نفری سمنان 160 لیتر و کمتر از میانگین کشوری است.
متوسط میزان بارش های استان سمنان از ابتدای سال زراعی 96-97 تا روز چهارم اسفند 21.2 میلی‌متر بود که نسبت به بلند مدت به میزان 52.9 میلی‌متر، کاهش 60 درصدی و نسبت به سال گذشته در همین مدت به میزان 56.7 میلی‌متر، کاهش 62.7 درصدی داشته است، و بنا به اعلام هواشناسی، استان سمنان رکورد کم‌بارشی 30 ساله خود را در سال 96 شکست.
6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.