به گزارش ایرنا، یکی از آیین نوروزی امروز که به اعتقاد صاحبنظران علوم اجتماعی بایستی آمیزه ای چند رسم متفاوت باشد ، آیین چهارشنبه سوری است که در برخی از شهرهای ایران آن را چهارشنبه آخر سال می گویند.
در باره چهارشنبه سوری ، در کتاب ها و سندهای تاریخی ، مطلبی یا اشاره ای نمی یابیم و تنها در این قرن اخیر ، یا دقیق تر ، در این نیم قرن اخیر که مقاله ها و پژوهش های متعدد در این باره منتشر شده و یا در نوشته های مربوط به نوروز به چهارشنبه سوری نیز پرداخته اند.
برگزاری چهارشنبه سوری ، که در همه شهرها و روستاهای ایران سراغ داریم بدین صورت است که شب آخرین چهارشنبه سال یعنی نزدیک غروب آفتاب روز سه شنبه، بیرون ازخانه ، جلو در، در فضایی مناسب ، آتشی می افروزند، و اهل خانه ، زن و مرد و کودک از روی آتش می پرند و با گفتن 'زدی من از تو ، سرخی تو از من' بیماری ها و ناراحتی ها و نگرانیهای سال کهنه را به آتش می سپارند تا سال نور را با آسودگی و شادی آغاز کنند.
در استان سمنان این جشن همچون دیگر نقاط کشور در شب چهارشنبه آخر سال طبق آیین خاصی انجام می شود.
در این شب خانواده ها و افراد فامیل دور هم گردهم جمع می شوند و بچه‌ها و بزرگترها در هر گوشه و کنار و کوی و برزن، آتش می افروزند و از روی آن می پرند و شعر 'زردی من از تو سرخی تو از من ' را می خوانند.
نکته مهم این است که متاسفانه در سالهای اخیر سبک برگزاری آیین چهارشنبه سوری تغییر یافته و استفاده از مواد آتش زا و ترقه در برگزاری این آیین بر اساس آمارهای ارایه شده خسارتها و آسیب های روحی و روانی زیادی به جامعه تحمیل کرده است که شایسته فرهنگ ایران و ایرانی نیست.
براساس گزارش های رسمی، تعداد مصدومین سرپایی کل کشور در آیین چهارشنبه سوری سال گذشته 2 هزار نفر بود که نسبت به سال ماقبل آن 50 درصد و تعداد مصدومین بستری 600 نفر در کشور بود که این تعداد نسبت به سال 95، 29 درصد کاهش داشت.
کارشناسان امر معتقدند که آموزش و فرهنگ سازی موجب می شود تا جلوی خسارتها و آسیبهای این روز که در واقع تحریف شده است ، گرفته شود.
استاد رشته جامعه شناسی دانشگاه سمنان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر ضرورت ارج نهادن به فرهنگ غنی ایران باستان در چهارشنبه آخرسال، گفت : فلسفه چهارشنبه‌سوری نماد حیات‌بخشی، سلامتی و جان‌بخشی و نه آسیب‌های روحی و روانی است.
محمد دهرویه در توصیف این فرهنگ که از گذشته تاکنون نسل به نسل به ما رسیده است، افزود : یکی از سنت‌هایی که پیش از نوروز در فرهنگ ایران وجود دارد مربوط به آخرین شب چهارشنبه ‌سال است.
دهرویه خاطرنشان کرد : بنابر سنت، هر سال بعدازظهر آخرین سه‌شنبه سال خانواده‌ها با احترام بدون اینکه برای خود، خانواده، اطرافیان و همسایه‌ها ایجاد مزاحمت کنند آتش آماده کرده و با پریدن از روی آن از خدای آفریننده آتش سلامتی، موفقیت، روی سرخی و دوری از بیماری را درخواست می‌کردند.
عضو هیات علمی دانشگاه سمنان ادامه داد : کسانی که دور هم جمع می‌شدند هدفشان کنار هم بودن، گرمای خانوادگی و حضور در شادی توام با سلامتی، تعاون و اخلاق، دعا و طلب شادی از آفریدگار بود.
دهرویه اضافه کرد : نیاکان ما با پایان زمستان و اتصال به بهار برای اینکه سرما و تنبلی را کنار بگذارند آتشی ایجاد می‌کردند تا کنار آن که نماد گرما، شور، شعف و جانبخشی است فصلی همراه با کار، تلاش، کشت و زراعت را آغاز کنند.
به گفته وی همراه با فرارسیدن بهار نوروز که نماد زندگی، کار و تلاش است جشن گرفته می‌شود به این معنی که طبیعت جان گرفته و حرکت و تلاش آغاز شده است این بدان معنی است که طبیعت جان می‌گیرد تا ما جان بگیریم نه اینکه به خود و اطرافیان آسیب بزنیم.
وی چهارشنبه‌ سوری را نماد شور، شادی و سرزندگی دانست و افزود : هیچ عقل سلیم و فرهنگ غنی نمی‌پذیرد که با اقدامات اشتباه و شادی‌های کاذب زمینه هرج و مرج و آسیب‌های روحی و روانی برای خود، خانواده و اجتماع فراهم کند.
دهرویه استفاده از ترقه و مواد آتش‌زا را اقدامات خلاف عقل، خرد، معنویت و مغایر با فرهنگ غنی ایرانی- اسلامی دانست و یادآور شد : باید با روشنگری و آگاهی دادن به خانواده‌های اصیل و فهیم ایرانی زمینه‌های بروز وقایع ناگوار را کاهش داد.
وی با بیان این که استفاده از مواد آتش‌زا در برپایی این آیین توهین به فرهنگ و آداب پیشینیان بوده و موجب تحریف تاریخ و فرهنگ غنی یک ملت اصیل و اسلامی است، گفت : برخی با سوء استفاده زمینه ایجاد رعب و وحشت را در این روز فراهم می‌کنند.
بر اساس آمار موجود، در برگزاری آیین چهارشنبه سوری سال گذشته در استان سمنان 10 نفر مصدوم شدند.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.