به گزارش ایرنا، استان سمنان در بخش دولتی 682 مدرسه با چهار هزار و 470 کلاس درس دارد که بر اساس اعلام اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان 37 تخریبی است و بنا به گزارشی تا بیش از 50 درصد نیز نیازمند مقاوم‌سازی و بهسازی است.
در برخی حوزه ها نیازها به اندازه ای است که ثابت شده اعتبارات دولتی پاسخگوی بسیاری از بخش های حیاتی جامعه نیست، آموزش به عنوان یک حق عمومی در گام اول، نیازمند تامین زیرساخت است، درصد بالایی از مدارس استان سمنان تخریبی و نیازمند بازسازی است که فقط با مشارکت خیران این مساله به سرعت قابل انجام است.
استان سمنان البته خطه مردمان سخاوتمند، نیک اندیش و نوع دوست است که در بخش های مختلف آموزشی، درمانی، دستگیری از ایتام و کمک به رفع مشکلات مددجویان اجتماعی، اثرات مفید و ماندگاری از خود برجاگذاشته‌اند.
مدرسه سازی و کمک به نوسازی مدارس نیز در استان سمنان سابقه دیرینه دارد و از دیرباز مدنظر خیران بوده است، امروزه در این استان، تامین واحدهای آموزشی جدید و یا بهسازی مدارس موجود، یکی از اصلی‌ترین نیازهای نظام آموزشی برای تربیت نسلی آینده‍‌‌‌ساز و راهگشا برای کشور است، البته اعتبارات دولتی در سال های اخیر با تلاش مسوولان استانی، رشد قابل توجهی داشته است، ولی آنچه مشخص است، نیاز استان سمنان به نوسازی مدارس فراتر از این میزان است که فقط و فقط با کمک خیران قابل انجام است.
از اولین جشنواره خیران مدرسه ساز تا جشنواره نوزدهم در سال 1396 در استان سمنان خیران به میزان 116 میلیارد و 669 میلیون و 100 هزار تومان تعهد کمک ثبت کردند که از این میزان 65 میلیارد و 746 میلیون و 500 هزار تومان به همت خیران محقق شد.
این آمار نشان می دهد، دستاوردهای جشنواره خیران مدرسه ساز در استان سمنان موجب تحقق 56 درصدی تعهدات خیران شده است و سمنان با توجه به جمعیت، جزء استان‌های برتر کشور در زمینه میزان تحقق تعهد خیران مدرسه‌ساز محسوب می شود .
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: مجموع آمار خیران مرد از جشنواره اول خیران مدرسه‌ساز تا جشنواره نوزدهم در سال 96 به تعداد 257 نفر است که 236 نفر در قید حیات هستند و مجموع آمار خیران زن 83 نفر است که 73 نفر از آنان در قید حیاتند.
ابوالفضل دربانی با اشاره به اینکه مجموع آمار خیران حقوقی از جشنواره اول تا نوزدهم در استان سمنان 77 شخصیت حقوقی است، گفت: در حدود 30 درصد از مدارس استان با مشارکت خیران ساخته شده است که 23 درصد از زنان خیر مدرسه ساز استان غیربومی و 77 درصد بومی استان و 15 درصد مردان خیر مدرساز استان غیربومی و 85 درصد بومی استان هستند.
مدیرکل نوسازی مدارس استان سمنان با یادآوری اینکه در حال حاضر 28 طرح با مشارکت خیران در حال احداث و تکمیل است، بیان کرد: تعداد 21 طرح به صورت مشارکتی با میزان مشارکت هفت میلیارد و 20 میلیون و 200 هزار تومان و تعداد هفت طرح به‌صورت تمام خیری با میزان مشارکت 16 میلیارد و 150 میلیون تومان در حال ساخت است که در مجموع رقمی بالغ بر 23 میلیارد و 160 میلیون و 200 هزار تومان می‌شود.
دربانی با اشاره به نوع مشارکت خیران مدرسه ساز در استان سمنان گفت: مشارکت خیران بر چند نوع است که شامل احداث طرح‌ها به‌صورت مردمی- مشارکتی، واریز وجه نقد، کمک تجهیزاتی، اهدای خانه و زمین، و کمک به صورت تامین مصالح ساختمانی است، در این خصوص تعداد 686 تعهد به ثبت رسیده که حدود 494 مورد آن تحقق یافته است یعنی 72 درصد محقق شده است.
وی، درباره رویکرد برگزاری بیستمین جشنواره خیران مدرسه ساز استان سمنان با رویکرد مشارکت جوانان در ساخت مدارس در شهرستانهای مختلف استان در سال 1397، گفت: استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی سازمان‌های مردم‌نهاد و شرکت‍‌های خصوصی، جذب و مشارکت نهادهای انقلابی مانند بنیاد برکت و بنیاد 15 خرداد، جذب و مشارکت بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری، شناسایی و جذب افراد خیر و نیک‌اندیش دیگر عرصه‌های خیری، از رویکردهای جشنواره خیران مدرسه‌ساز برای سال آینده است.
مدیرکل نوسازی مدارس استان سمنان، ایجاد زیرمجموعه های خیران با مشارکت پزشکان، مهندسان و اصناف، استفاده از ظرفیت واحدهای تولیدی در‌ شهرک‌های صنعتی، مشارکت فرهنگیان و تقویت کانون فرهنگیان مدرسه ساز شهرستانها و مناطق، را دیگر رویکردها برای افزایش مشارکت خیران مدرسه ساز در جشنواره آینده عنوان کرد.
دربانی، اعتبار استانی سال 1395 اداره کل نوسازی مدارس سمنان را 2 میلیارد و 790 میلیون تومان عنوان و خاطرنشان کرد: این اعتبار در سال 96 با رشد 411 درصدی به 11 میلیارد و 485 میلیون تومان رسید.
به گزارش ایرنا، بیستمین جشنواره خیران مدرسه ساز استان سمنان تیر 97 برگزار می شود، استان سمنان بیش از 119 هزار دانش آموز و نوآموز و هشت هزار معلم دارد.
6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.