به گزارش ایرنا، راه های ارتباطی استان سمنان با توجه به شرایط اقلیمی و سخت گذر بودن محورهای مواصلاتی آن همواره به عنوان یکی از زیرساخت های توسعه استان محسوب می شود.
یکی دیگر از ویژگی ها و نقش آفرینی راه های استان سمنان، نقش کریدوری از شمال به جنوب و شرق به غرب کشور است که بهسازی و روان سازی عبور و مرور وسایط نقلیه در محورهای سمنان علاوه بر جنبه های اقتصادی آن می تواند برای افزایش رفاه عمومی مردم و کاهش تصادفات جاده ای مهم باشد.
استان سمنان بیش از هشت هزار و 612 کیلومتر بزرگراه، آزادراه و جاده اصلی و فرعی و راه روستایی دارد، بیش از 600 کیلومتر از مسیر بیش از 900 کیلومتری محور تهران - مشهد از استان سمنان عبور می‌کند و به دلیل تردد سالانه بیش از 15 میلیون نفر از جاده های سمنان، یکی از محورهای پرترافیک کشور به شمار می رود.
یکی از مهمترین محورهای استان که نیاز به توسعه و تعریض دارد محور سمنان - فیروزکوه است، طول این محور اکنون 75 کیلومتر است که به دلیل تعریض نشدن سالانه حدود 30 درصد واژگونی خودروهای استان در این محور اتفاق می افتد.
تعریض راه سمنان - فیروزکوه از مطالبه های جدی شهروندان سمنانی است که باید مدیران دستگاه های اجرایی برای کاهش تلفات جاده ای طرح مهم ملی را به اتمام برسانند.
این طرح اکنون حدود 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اتمام آن به عنوان یکی از دستاوردهای ماندگار دولت تدبیر و امید در استان سمنان است.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی پلیس راه سمنان ، تنها در هفته گذشته 10 تَن بر اثر واژگونی و برخورد شاخ به شاخ با خودرو روبه رو مصدوم شدند.
سالانه در این محور حدود 500 تَن به خاطر 2 بانده بودن جاده و واژگونی و عبور خودروهای سنگین مصدوم می شوند.
در رابطه با مراحل تکمیل و ساخت محور سمنان - فیروزکوه، سید عبدالمجید نژاد صفوی مدیرکل راه و ترابری استان سمنان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به انجام مناقصه طرح ارتباطی فیروزکوه - سمنان گفت : گام آخراین طرح که شامل 20 کیلومتر از پاسگاه افتر سرخه تا سمنان است با اعتبار 900 میلیارد ریال به بخش خصوصی واگذار شد.
وی محور چهاربانده سمنان - فیروزکوه را از مهمترین طرح ‌های راهسازی این استان برشمرد و افزود: در سفر دکتر روحانی به استان سمنان اعتبارات خوبی به این طرح اختصاص یافته که در صورت تخصیص کار اجرایی آن به صورت مستمر ادامه می‌یابد.
مدیرکل راه و ترابری استان سمنان با بیان این که رییس‌جمهور در سفر به استان سمنان توجه خاصی به راه‌های ارتباطی داشتند، تصریح کرد: بخشی از این طرح با اجرایی شدن 10 کیلومتر پایانی آن از مرز مشترک با استان تهران در حال انجام است و به زودی به پایان می‌رسد.
وی با اشاره به مشارکت راه و ترابری 2 استان در اجرایی شدن این طرح گفت : اداره کل راه و ترابری استان‌های تهران و سمنان در عملیاتی کردن این طرح‌ها همکاری خوبی با همدیگر دارند.
وی ادامه داد: برای تکمیل تمامی این طرح حدود 2 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که تاکنون 50 درصد آن به پیمانکاران بخش خصوصی پرداخت شده است.
نژاد صفوی بهره برداری از این طرح را تا پایان سال 1396 اعلام کرد و گفت: تکمیل این طرح می تواند خسارت های مالی و جانی براثر واژگونی خودرو های سبک و سنگین را به میزان چشمگیری کاهش دهد.
بنا به اظهار برخی کارشناسان، گستره جاده های استان سمنان به اندازه جاده های 6 استان کشور است، این استان با 97 هزار و 491 کیلومتر مربع به لحاظ وسعت رتبه ششم کشوری را دارد و در هر 60 دقیقه حدود 300 تا 400 وسیله نقلیه از محورهای استان عبور می کنند، در زمان اوج سفرها در هر 60 دقیقه به طور متوسط بیش از یکهزار و 200 خودرو از محورهای استان سمنان عبور می کنند که با این حجم قابل توجه تردد، واژگونی خودرو یکی از رویدادهای تلخ در محورهای سمنان است.
7339/3026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.