به گزارش ایرنا، اگرچه مسوولان ذیربط بافت فرسوده را یکی از چالشهای فراروی شهرها در نشست ها و همایش های خبری اعلام می کنند اما تاکنون اقدام اساسی برای رفع این مساله مهم صورت نگرفته است.
این در حالی است که دولت دوازدهم حل معضل بافت فرسوده و ناوگان فرسوده را یکی از راهبردی سال جاری خود اعلام کرده است ولی مدیران امر باید برای درمان این بیماری پیکره شهرهای کشور تدابیر ویژه و راهکار اصولی ارایه دهند.
کارشناسان امر معتقدند بافت های فرسوده دارای مزیت های فرهنگی و تاریخی و از سویی، نیازمند نوسازی و مقاوم‌سازی به منظور پیشگیری از وقوع حادثه‌های ناگوار در زمان‌های بحران هستند؛ بافت های قدیمی، فرسوده، گاهی تاریخی و بدون ایمنی بیشتر در نقاطی از شهرها قرار دارند که دارای حجم تردد، سکونت و شلوغی قابل توجهی است و به همین دلیل، این مکان ها یکی از بزرگترین تهدیدها در زمان بحران به حساب می‌آیند.
به گفته کارشناسان 19 میلیون نفر جمعیت کشور در بافت فرسوده ناکارآمد سکونت دارند که از بسیاری امکانات رفاهی مانند بهداشت و درمان بی بهره هستند.
همچنین در استان در شهرهای سمنان 450 هکتار، شاهرود 436 هکتار، دامغان 382 هکتار، گرمسار221 هکتار، شهمیرزاد 141 هکتار، مهدی شهر 108 هکتار، آرادان 98 هکتار، ایوانکی 97 هکتار ، مجن 96 هکتار، سرخه 64 هکتار، بسطام 58 هکتار، کلاته خیج 39 هکتار، درجزین 32 هکتار، بیارجمند 17 هکتار و امیریه 9 هکتار بافت فرسوده دارند.
ابوالفضل حسن بیگی نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه در رابطه با اهمیت احیا بافت های تاریخی و فرسوده در گفت وگو با ایرنا گفت: 32 درصد واحدهای مسکونی استان سمنان در بافت های فرسوده قرار دارند و فاقد امکانات رفاهی و بهداشتی مناسب است.
وی اتخاذ تدبیر ویژه برای رفع معضل واحدهای مسکونی و تجاری فرسوده استان را اجتناب ناپذیر دانست و افزود : مجلس شورای اسلامی برای بازسازی واحدهای مسکونی، مجتمع های تجاری فرسوده در کشور آماده همکاری با دولت است.
وی اظهارداشت : سالانه سه درصد به میزان واحدهای فرسوده استان سمنان افزوده می شود و دولت باید برای سال آینده اعتبارات قابل توجه ای را نوسازی این بافت ها برنامه ریزی کنند.
حسن بیگی ادامه داد : حدود 300 هزار واحد مسکونی در استان سمنان در بافت های فرسوده قرار دارد که اگر در کمترین زمان ممکن برای رفع این چالش اقدام نشود با وقوع حوادث طبیعی شاهد تلفات جانی و مالی جبران ناپذیری خواهیم بود.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اگر زلزله ای با شدت قابل توجه ای در استان سمنان رخ دهد، خسارت های مالی و جانی آن جبران ناپذیر است و مجلس شورای اسلامی و دولت باید تدابیری ویژه ای برای رفع این معضل اتخاذ کنند.
حسن بیگی گفت : زمین لرزه هر لحظه نقاط مختلف کشور را تهدید می کند و باید دستگاه های اجرایی برای نوسازی مجتمع و ساختمان های در معرض تهدید زلزله، چاره ای بیندیشند.
وی تصریح کرد: برای نوسازی واحدهای مسکونی استان سمنان در بافت های فرسوده به حدود 30 هزار میلیاردریال اعتبار نیاز است که وزارت راه و شهرسازی می تواند با واگذاری ساخت این واحدها به بخش خصوصی، هزینه نوسازی این واحدها را برنامه ریزی کند.
حسن بیگی با بیان این که دولت در بازسازی زیر ساخت واحدهای مسکونی و تجاری باید کلان نگر باشد ،افزود : تخصیص اعتبار اندک و غیرقابل توجه کاری را از پیش نمی برد و دولت باید تقدیم لایحه تاثیرگذار برای رفع این مشکلات جامعه گام بردارد.
وی با بیان این که بیش از 27 درصد واحدهای مسکونی و تجاری استان در نقاط شهری و 36 درصد در نقاط روستایی فرسوده است، اضافه کرد : سمنان هم همانند سایر استان های کشور از واحدهای مسکونی و تجاری فرسوده قابل توجهی رنج می برد و باید مسوولان دستگاه های اجرایی مربوط توجه ویژه ای به بازسازی این واحدها داشته باشد.
به گزارش ایرنا، 2 هزار و 200 هکتار بافت فرسوده در استان سمنان وجود دارد.
بیشترین میزان بافت فرسوده در استان در شهرستان های سمنان و شاهرود با 450 و 436 هکتار وجود داردکه باید با برنامه ریزی های مدون نسبت به بازسازی این مناطق در کمترین زمان ممکن اقدام شود.
استان سمنان بیش از 700 هزار تن جمعیت دارد.
7339/6026
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.