مصطفی شاه حسینی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : با توجه به محدودیت‌های منابع آبی در استان سمنان استفاده از بقایای کشاورزی در تغذیه دام باید در دستور کار قرار گیرد.
وی اظهارداشت : می توان از بقایای نیشکر به عنوان تفاله، بقایای ساقه گندم به عنوان سفالی، تفاله انگور ، پوست پسته و صیفی جات در جهت تامین غذای دام و کاهش هزینه تولید استفاده کرد.
وی با بیان این که کمبود و کسری علوفه موردنیاز دام در سال های خشک و کم آب در این استان به حدود 250 هزار کیلوگرم می‌رسد، تصریح کرد : با توجه به این که درصد بالایی از هزینه پرورش دام مربوط به هزینه‌ تامین خوراک می باشد که استفاده از بقایای بخش کشاورزی راهکار دارای توجیه اقتصادی است.
شاه ‌حسینی خاطرنشان کرد : در صورت استفاده درست و بهینه از پسماند‌ها و بقایای کشاورزی و صنعتی این استان میزان تولید محصولات فرعی برای تامین علوفه دام به بیش از 200 هزار تن در سال می رسد.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی سمنان تصریح کرد : جمع‌آوری، فرآوری، ذخیره‌سازی و مصرف هرکدام از بقایا و پسماندهای کشاورزی نیازمند ارائه ایده‌های نو در استفاده از دانش و تکنولوژی روز است.
شاه حسینی ادامه داد : بقایای پسته از جمله محصولات فرعی در استان است که تاکنون حدود 20 هزار کیلوگرم دور ریختنی پسته در دامغان سیلو شده و پس از طی فرآیند های خاص تحت نظارت کارشناسان تغذیه دام و طی سال جاری در جیره غذایی دام‌ها استفاده می شود.
به گزارش ایرنا، حدود 2.5 میلیون راس دام شامل بیش از یک میلیون و 600 راس دام سبک و حدود 100 هزار راس دام سنگین در استان سمنان وجود دارد.
6026/7342
*خبرنگار: الناز ملکی **انتشار دهنده: جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.