علینقی حیدریان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : در سال 95 بیش از 34 هزار کیلوگرم چوب قاچاق تاغ در استان سمنان کشف شده بود که با برنامه ریزی های منسجم میزان کشف این گونه کمیاب در سال جاری کاهش یافت.
وی اظهارداشت : در 9 ماهه سال جاری بیش از یک تن و 900 کیلوگرم زغال چوب از قاچاقچیان کشف و ضبط شد در حالی این میزان کشفیات در مدت مشابه سال گذشته 220 کیلوگرم بوده است.
وی خاطرنشان کرد : حفظ و احیای عرصه های طبیعی بدون مشارکت مردم امکانپذیر نیست و باید برای کاهش تخریب عرصه های طبیعی برنامه مدونی را طراحی کرد.
حیدریان اضافه کرد : در سال جاری با برنامه ریزی های انجام شده بیش از 6 هزار هکتار از عرصه های بیابانی استان سمنان بوته تاغ کشت شد که با 2 سال مراقبت، این گونه ها در کاهش فرسایش بادی تاثیر بسزایی خواهند داشت.
حیدریان تصریح کرد : در هر هکتار از عرصه های بیابانی بیش از 100 نهال می توان کشت کرد و برای حفظ و نگهداری هر نهال تاغ بیش از 300 هزار ریال هزینه دارد.
مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان سمنان گفت : کشت تاغ یکی از ارزان ترین اقدامات در راستای مهار بیابانزایی است.
حیدریان با بیان این که استقبال سازمان های مردم نهاد برای احیای عرصه های طبیعی استان در چند سال گذشته بسیار مثبت بوده است، افزود: نیروهای مردمی کویرنورد درعرصه های بیابانی استان حضوری فعال دارند و چنانچه با قطع گونه های درختی مواجه شوند در کم ترین زمان ممکن به اداره کل منابع طبیعی استان اطلاع رسانی می کنند.
وی اضافه کرد : یک میلیون و 200 هزار هکتار از عرصه های بیابانی استان در کانون فرسایش بادی قرار دارند که از این مقدار در بیش از 470 هزار هکتار ازاین عرصه ها، شرایط فرسایش بادی فرابحرانی است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان تصریح کرد: برای افزایش پوشش گیاهی و حفظ و احیا عرصه های طبیعی باید به اندازه کافی اعتبار تخصیص یاید و درسال جاری میزان هزینه های حفاظت از عرصه های طبیعی بیشتر از اعتبار تخصیص یافته بوده است.
از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان 55 درصد بیش از پنج میلیون و 200 هزار هکتار نواحی بیابان و خشک است.
6026/7339
خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد ** انتشاردهنده: جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.