در این مطلب آمده است: بودجه سال 97 نسبت به سال گذشته شفاف‌تر شده و از نظر واقع بین بودن و میزان اطلاعات قابل رویت متفاوت است.
بودجه سالانه نشان داده که هر دستگاه و بخشی، چه مقدار هزینه دارد و مردم و کسانی که با بودجه سرو کار دارند متوجه می‌شوند چه کسانی سربار بودجه عمومی هستند. بودجه سال آینده نیز بخش‌های مثبت و منفی دارد که کارشناسان و نخبگان اهل فن باید به نقد دلسوزانه آن بپردازند و نظر اصلاحی خود را ارایه دهند، اما آن چه به عقل الکن من عوام می‌رسد این است که بخش مثبت بودجه به میزان اطلاعاتی که به عموم می‌دهد به شفاف شدن آن برمی‌گردد، جزئیات پرداخت‌ها از جمله نکات مثبتی است که در بودجه نویسی امسال لحاظ شده است. دولت‌های نهم و دهم این شفافیت بودجه را از بین برده و به صورت فله‌ای آن را در اختیار مجلس و مردم می‌گذاشتند.
اکنون در رابطه با بحث‌هایی که در جامعه مطرح می‌شود مانند بالا رفتن قیمت عوارض خروج از کشور و بنزین و سایر مسایل، تصور بر این است با توجه به نوع مصرف کنندگان و فاصله طبقاتی نگران کننده در جامعه ما – به هر حال باید به نوعی از طبقه پردرآمد مالیات و عوارض گرفت. هنگامی که امکان عملیاتی شدن نظام جامع مالیاتی فراهم نمی‌شود – تنها راهی که باقی می‌ماند باید به این وسیله فاصله طبقاتی را به نوعی جبران کرد، یعنی بخشی از این منابع درآمدی از بخش‌های پردرآمد برای اداره کشور وصول شود تا فشار کمتری به طبقات کم درآمد بیاید. به هر حال رئیس جمهور روحانی در چالش بر سر کمک به برخی نهادها با پوشش فرهنگی در قانون بودجه جانب مردم را گرفته و از جوانان خواسته این نقد را ادامه دهند. پیام روحانی روشن است، نمی‌توانسته بودجه آنها را حذف کند اما تا جایی که توانسته کم کرده و به نقطه‌های مبهم، نور تابانده و در معرض افکار عمومی قرار داده و چه بسا در تبصره‌ای گزارش دهی آن هم الزامی شود.
6026/7342
*خبرنگار: الناز ملکی **انتشار دهنده: جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.