عبدالله دامغانیان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اجرای طرح یکپارچه سازی و هموارسازی اراضی کشاورزی موجب جلوگیری از هدر رفت آب و استفاده بهینه از آن با توجه به کم آبی در استان می شود.
وی اظهارداشت: در زمان حاضر از 71 هزار هکتار از اراضی استان ، در حدود 30 هزار هکتار عملیات تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی انجام شده و 41 هزار هکتار دیگر باقی مانده در برنامه ششم توسعه و در صورت تخصیص اعتبارات عملیاتی می شود.
دامغانیان هدررفت آب، فرسایش خاک ،کاهش محصولات کشاورزی و پایین بودن بازده آب در آبیاری به دلیل اراضی کشاورزی به دلیل ناهماهنگی رشد گیاه در سطح اراضی را از چالش های هموار نبودن اراضی کشاورزی برشمرد.
وی خاطر نشان کرد: هموار سازی و اجرای عملیات تسطیح در سطح اراضی موجب یکنواختی عمق آبیاری ، کاهش زمان آبیاری ،جلوگیری از هدر رفت آب ،افزایش کیفی عملیات زراعی ، کاهش نیروی انسانی ، افزایش سطح زیر کشت و افزایش بازدهی و ارزش افزوده می شود.
مسوول تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی گفت: 15 درصد اعتبار لازم برای اجرای عملیات تسطیح نسبی و اساسی در اراضی کشاورزی به صورت خودیاری و از سوی بهره بردار تأمین و 85 درصد آن هم از سوی سازمان جهاد کشاورزی پرداخت می‌شود
به گزارش ایرنا، استان سمنان بیش از 40 هزار بهره بردار کشاورزی دارد و سالانه یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب تولید می شود که 87 درصد به مصرف بخش کشاورزی اختصاص دارد و سالانه این استان با 143 میلیون متر مکعب کسری مواجه است.
استان سمنان 198 هزار هکتار اراضی باغی و زراعی دارد.
6026/7342
*خبرنگار: االناز ملکی **انتشار دهنده: جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.