به گزارش ایرنا، محمد خزاعی شنبه شب در نشست فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایران در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما در تهران اظهار داشت: این همایش فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های کشور است و از چند ماه پیش، مقدمات برگزاری این نشست فراهم شده بود و شخصیت‌هایی از سازمان‌ها و مجامع اقتصادی بین‌المللی یا چندملیتی در این جلسه حضور دارند.
وی خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری این نشست، معرفی فرصت‌های اقتصادی ایران در بخش‌های مختلف بوده و این نشست در سطح ملی برگزار شده تا همه نقاط کشور بتوانند از این فرصت استفاده کنند و نتیجه این کنفرانس، به توافق و تفاهم‌نامه‌هایی برای پروژه‌های کشور منجر شود.
خزاعی ادامه داد: دو حوزه باید در این نشست مورد توجه قرار گیرد؛ ایران یک کشور ثروتمند از جهات متعدد بوده و نیازی به تکرار مطالب ندارد و علی‌رغم این ثروت عظیم، این رسم تعامل سیاسی و اقتصادی بین‌المللی است که کشورها بتوانند از منابعی که خارج از کشور خودشان است برای توسعه اقتصادی بهره‌ ببرند و این امر یکی از سیاست‌های دولت است.
وی بهره برداری صحیح از منابع مالی در سطح بین المللی را یکی از راهبردهای اساسی در کشور دانست و گفت: دستگاه های مختلف نقش مهمی در این امر بازی می کنند و همکاری های اقتصادی و تجاری کشورمان باید بیش از گذشته افزایش یابد و تلاش گسترده در راستای ایجاد تعاملات بانکی در دست انجام است.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: خوشبختانه در این زمینه موفقیت‌های خوبی به ویژه پس از برجام در کشور رخ داده است و مراودات بانکی با بانک‌های دنیا از سر گرفته شد و هنوز هم البته بانک های بزرگی در دنیا منتظر هستند و فضا را رصد می کنند ولی آرام آرام جلو آمده اند و فضا با سال های قبل متفاوت شده است.
خزاعی اظهار داشت: در سال های اخیر، روابط کارگزاری و گشایش حساب ها در وزارت اقتصاد و بانک مرکزی بهبود یافته است و این تلاش ها به طور مستمر ادامه دارد و رایزنی و تعاملات با بانکهای خارجی همچنان ادامه دارد ولی این به معنای نداشتن نگرانی از سوی برخی بانک ها نیست.
وی تصریح کرد: اطلاعات ما حاکی از آن است که ورود و خروج منابع مالی به کشور روز به روز نسبت به گذشته وضع عادی‌تر و بهتری پیدا می‌کند.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: با جان‌فشانی سرداران رشید و مدافعان حیثیت نظام اسلامی، ایران امروز از امن‌ترین کشورهای جهان است و یک بعد کار، تامین منابع مالی به صورت خطوط اعتباری برای اجرای پروژه‌هاست و دهها میلیارد دلار موفق به انعقاد قرارداد خطوط اعتباری شده‌ایم.
خزاعی ادامه داد: با توجه به حضور میهمانانی از سازمان‌های خارجی، در وزارت اقتصاد و بانک مرکزی آمادگی گفت‌وگو و رایزنی برای خطوط اعتباری برای پروژه‌های خاص دارند و بانک ها برای صدور ضمانت های بانکی آمادگی دارند.
وی تصریح کرد: خطوط اعتباری از سیستم های بانکی خارج از کشور می تواند محل توجه باشد؛ جایگاه سرمایه‌هایی که امروز می‌توانیم در کشور بپذیریم، بسیار مهم و بالاست و هرگونه آمادگی در این زمینه وجود دارد.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در سازمان سرمایه‌گذاری ایران با همکاری سایر دستگاه‌ها، پروژه‌هایی که برای سرمایه‌گذاری خارجی پیشنهاد می‌شود، در هیات عالی سرمایه‌گذاری مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و طرح‌هایی که اشتغال ایجاد می‌کنند، به توسعه صادرات کمک خواهند کرد و بازارهای خوبی برای ایران ایجاد کنند، مورد توجه و تصویب و حمایت قرار می‌گیرند.
خزاعی ادامه داد: وقتی طرحی در هیات به تصویب رسید، براساس قانون سرمایه‌گذاری، دولت ایران این سرمایه‌گذاری را مقابل کلیه ریسک‌های غیرتجاری تضمین می‌کند؛ ریسک سرمایه‌گذاری بر عهده سرمایه‌گذار است اما این ضمانت‌نامه که صادر می‌شود، شامل خیلی از حمایت‌ها و حفاظت‌ها از سرمایه‌گذاران خارجی خواهد شد.
به گزارش ایرنا، این نشست چهار روزه با همکاری استانداری سمنان و فدراسیون جهانی مناطق آزاد (فموزا) و حضور مسئولان و سرمایه گذاران از 26 استان و بین الملل برگزار می شود.
در 6 ماه اول سال 96، نرخ بیکاری در استان سمنان 8.9 درصد و 3 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر بود و با تحقق کامل ارایه تسهیلات 9 هزار میلیارد ریالی رونق تولید و اجرای طرح‌های اقتصادی در قالب تفاهم‌نامه های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به تعداد 87 طرح با سرمایه گذاری 71 هزار و 510 میلیارد ریال در همایش‌های سرمایه‌گذاری این استان، انتظار می رود اشتغال افزایش و نرخ بیکاری در سمنان کاهش قابل توجهی یابد.
استان سمنان بیش از 700 هزار نفر جمعیت دارد.
7339/6026
*خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد **انتشار دهنده : جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.