سعید ترکمان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، راه اندازی دوباره معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه را راهگشای بسیاری ازمشکلات صادرکنندگان دانست و یادآور شد: روابط دیپلماتیک تاثیر زیادی بر مبادلات اقتصادی دارد و سفر آخر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به ایران با هدف تقویت دیپلماسی اقتصادی بود تا دیپلماسی سیاسی و تاثیر قابل توجهی بر ارتباطات اقتصادی ایران و ترکیه داشت.
وی ادامه داد: به همین منظور، بهترین راهکار تقویت صادرات در شرایط کنونی، حمایت زیرساخت‌های سیاسی کشور از بخش صادرات به ویژه در بخش سیاستگذاری های خارجی است و از آنجا که بیشترین صادرات ایران به کشورهای همسایه است، زیرساخت‌های سیاسی در برقرارای ارتباط دوستانه و دوسویه با کشورهای خارجی می تواند بیشترین نقش را در تقویت صادرات ایفا کند.
رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی استان سمنان گفت: مناسبات سیاسی و دیپلماتیک ایران هر قدر با کشورهای دنیا بهتر باشد، می توان به کشف بازارهای جدید برای صادرات تولیدات ایرانی امیدوارتر بود، با توجه به اینکه صادرات حدود 60 درصد از کالاهای ایرانی به دو کشور عراق و افغانستان انجام می شود، دیپلماسی فعال می تواند به شناخت بازارهای جدید برای صادرکنندگان کشور کمک کند.
ترکمان با تاکید بر اینکه برقراری ارتباط در روابط دیپلماتیک باید به سود صادرات کالای ایرانی باشد تا واردات، خاطرنشان کرد: بازشدن برخی اعتبارهای اسنادی یا ال سی در دوران پسابرجام برای واردات کالا به کشور انجام شد ولی صادرکنندگان برای بازشدن این اعتبار برای امور صادراتی خود همچنان دچار مشکل هستند.
وی با بیان اینکه در تمام برنامه ریزی ها برای سود بیشتر به اقتصاد کشور اولویت باید بر صادرات باشد، یادآور شد: در سه ماه گذشته ارزش دلار بین پنج تا 10 درصد و تورم سالانه حدود 10 درصد افزایش می یابد و بقیه هزینه های تولید نیز به طور متوسط سالانه تا 30 درصد افزایش می یابد ولی صادرکنندگان با تمام این شرایط باید هزینه تولید خود را برای سود بیشتر ثابت نگهدارند.
رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی استان سمنان بیان کرد: با حمایت دولت از واحدهای صادرکننده، اشتغال پایدار دست یافتنی تر است و در تمام شاخص ها در بلندمدت به سود اقتصاد کشور خواهد بود.
وی، نامعلوم بودن عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی را به ضرر صادرات کشور دانست و گفت: به دلیل عضویت نداشتن ایران دراین سازمان، تعرفه برای صادرکنندگان ایران در دیگر کشورها یکسان نیست، از سویی اگر همراهی کشورهای عضو اکو محقق و تعرفه ها یکسان شود، با تعرفه های ترجیحی به این ترتیب می توان کشورهای بیشتری را هدف بازار صادرات قرارداد.
رئیس کمیسیون صادرات استان سمنان یادآور شد: در سال 95 واحدهای تولیدی استان سمنان از گمرک سمنان 140 میلیون دلار و از گمرک دیگر استان ها 160 میلیون دلار کالا به کشورهای دیگر صادر کردند.
در سال 95 در استان سمنان حدود 40 واحد تولیدی صادرکننده شناسنامه‌دار کالاهایی به ارزش حدود 300 میلیون دلار به خارج از کشور صادر کردند، طبق اعلام گمرک استان سمنان در نیمه نخست سال 96 نیز بیش از 220 هزار و 519 تن کالا به ارزش 91 میلیون و 664 هزار دلار از این گمرک صادر شده است که این میزان صادرات از نظر وزنی 31 درصد و از نظر ارزش 21 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش دارد.
عمده کالاهای صادراتی استان سمنان به کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان، هند، جمهوری کره، امارات متحده عربی، ترکیه، ایتالیا، ترکمنستان ، ارمنستان ، انگلستان، هنگ کنگ، ویتنام ، ازبکستان، آذر بایجان ، گرجستان، اندونزی ، اتیوپی و آلمان صادر می‌شود که شامل هیدرو کربن سبک، شمش سرب ، پودر لباسشویی ،کولر آبی، کرک بزی، سودپرک ، سیمان، فروسیلیسم ، قاشق وچنگال یکبار مصرف، کاشی ، انواع شیلنگ ، اجزا و قطعات از چدن و فولاد، سایر محصولات حیوانی غیر قابل مصرف خوراکی، آب ژاول، اسید کلریدریک، نمک ، پلاستک فریزر و پاکتهای پلاستکی ، اسید سولفونیک و کابل مسی است.
6103/6026 خبرنگار: مصطفی دهقان ** انتشاردهنده: جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.