به گزارش ایرنا ، ایرانیان از روزگاران کهن توانستند با تلاش و سخت کوشی ، طبیعت خشن را رام کرده و با حفر قنات هایی زندگی را در پهنه وسیع ایران مرکزی برای خون تضمین نمایند .
برهمین اساس مردم استان سمنان و بویژه شهرستان شاهرود نیز قنات های بسیار زیادی را حفر کرده و سالیان طولانی اقتصاد خود را با کشاورزی و باغداری پیش برده اند.
گسترش چاه های عمیق و نیمه عمیق در 50 سال گذشته نیز نتوانست رابطه مردم مناطق کویری را با قنات قطع کند و قنات همچنان یکی از منابع تامین آب آن ها به شمار می رود.
قنات امیریه شاهرود در کنار آبیاری باغ ها و زمین های کشاورزی ، منبع آب آشامیدنی اهالی این روستای 120 نفره نیز به شمار می رود.
برخی از گردشگران و اهالی این روستا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کردند، رفت و آمد خودروهای سنگین ،گود برداری و حفاری های گوناگون در اطراف قنات امیریه که تنها تامین کننده آب روستا می باشد ،آن را به نابودی کشانده است.
محمد اکبری یکی از کشاورزان روستای امیریه در گفت وگوبا خبرنگار ایرنا با بیان این که ،قنات در بالا دست روستا قرار گرفته ، افزود: چندسال است که فعالیت معدنکاران ، شرکت های تولیدی و رفت و آمد ماشین آلات سنگین موجب تخریب دهانه برخی چاه های قنات شده و آب شرب و کشاورزی اهالی این روستا را به خطر انداخته است.
وی با بیان این که آخرین لایروبی قنات چند سال پیش با همت اهالی انجام شده است، ادامه داد: از روزهای پایانی زمستان 95 تاکنون افت شدید آب دهی این قنات را شاهد هستیم.
وی با اشاره به اینکه در یکسال گذشته ماشین آلات حفاری ،لودر ،بولدوزر و کانال کن برای انجام امور معدنی در اطراف چاه های این قنات فعالیت های زیادی داشته و حفاری انجام داده اند ،گفت: بخش هایی از دهانه چاه های این قنات براثر لرزش و تکان های شدید تخریب شده است.
یکی دیگر از ساکنان این روستا گفت: حفظ حریم رودخانه ها و قنات ها برای انجام هر کاری از قبیل معادن و کشاورزی ضرورت دارد که این امر توسط برخی افراد و شرکت های صنعتی و معدنی حاضر در این منطقه رعایت نشده است.
او که خواست نامش فاش نشود افزود: حفاری و گود برداری در حریم رودخانه فصلی این منطقه ، مسیر آبشخور و رفت و آمد حیوانات حیات وحش را که از گونه های نادر هستند ، تغییر داده است .
وی ادامه داد: همه این اتفاق ها و صداهای بسیار بلند ماشین های حفاری حیوانات حیات وحش این منطقه را ترسانده و به دامنه های پایین دست قله شاهوار و منطقه حفاظت شده و شکار ممنوع تپال کوچ داده است.
این فرد ساکن روستای امیریه تاکید کرد: افت آب این قنات موجب مهاجرت و بیکاری برخی جوانان این روستای خوش آب و هوا شده است.
یکی دیگر از اهالی روستای امیریه با بیان اینکه بیشتر منطقه تفریحی مشهور به باغ بالا، و زمین های و مراتع کشاورزان این منطقه با پرداخت مبالغ اندک از سوی برخی تصرف شده ،افزود: تعدادی از کشاورزان به علت خشکسالی های متعدد و کاهش آب قنات زمین های کشاورزی خود را رها کرده و به شهر کوچ کرده اند .
رضا محمدی ادامه داد: گردو غبار ناشی از کار شرکت های معدنی تاثیر نامطلوبی بر روی گونه های نادر گیاهی و محصولات زراعی و باغی کشاورزان این منطقه و روستاهای اطراف گذاشته است.
محسن اکبری کشاورز دیگر این منطقه از مسئولان خواست به این موضوع توجه جدی کرده و با لایروبی قنات امیریه در رونق کشاورزی این منطقه گام بردارند.
مدیر منابع امور آب شهرستان شاهرود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تغییرات آب دهی قنات ها بسته به شرایط جوی و آب و هوایی تغییراتی دارد.
علیرضا نوری گفت: باتوجه به اینکه بیش از 10 سال است که تر سالی خوبی در کشور نداریم میزان آب دهی چشمه ها و قنات ها نیز تحت تاثیر این موضوع قرار دارند.
وی ادامه داد: لایروبی قنات ها پس از مطالعه کارشناسی هر چند سال یکبار باید انجام شود که با هماهنگی کارشناسان جهاد کشاورزی قابل پیگیری و انجام است.
وی تاکید کرد: براساس آخرین بازدید های میدانی کارشناسان این اداره هیچ گونه چاه جدید در این منطقه حفر نشده است که میزان آب دهی قنات امیریه را کاهش دهد.
براساس داده های بانک اطلاعاتی قنات های کشور طول قنات روستای امیریه شاهرود سه کیلومتر و دبی آب آن 60لیتر بر ثانیه است.
برهمین اساس در استان سمنان 715 قنات وجود دارد که 386 رشته قنات آن مربوط به شهرستان های شاهرود و میامی است.
7358/6167 خبرنگار سروش مولانا ** انتشاردهنده : محسن شاکری
( برای اطلاع از آخرین اخبار و گزارش های منطقه میامی و شاهرود به کانال اخبار شاهرود به آدرسirna_shahrood@ مراجعه فرمایید.)
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.