به گزارش ایرنا، پدافند غیرعامل مجموعه اقدامات پیشگیرانه دفاعی و غیرنظامی است که به جنگ‌افزار نیاز ندارد و با اجرای اصول آن می‌توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تاسیسات حیاتی کشور در شرایط بحرانی جلوگیری کرد، اصول پدافند غیرعامل در سه حوزه تخصصی سایبری، زیستی و فنی تعریف شده است.
مبانی پدافند غیرعامل با هدف مصون سازی کشور در مقابل حملات و تهدیدهای سایبری، زیستی و رعایت اصول فنی در شهرسازی و جانمایی ساختمان ها، به توجه مسوولان در اجرای الزامات قانونی، فرهنگ سازی برای شهروندان و نهادینه شدن در تمام شئون جامعه نیازمند است، حفظ جان مردم، حفاظت از زیرساخت های حیاتی، استمرار خدمات ضروری به مردم، حفاظت از تاسیسات و تجهیزات، پایدارسازی مدیریت عالی، حفاظت سایبری، تامین نیازهای مردم، حفاظت شهر در جنگ ها، تداوم شبکه های اطلاع رسانی و تداوم اداره و مدیریت مردم، کارکردهای پدافند غیرعامل در کشور تعریف شده است.
علاوه بر ضرورت امنیتی رعایت اصول پدافند غیرعامل، رعایت برخی اصول دفاعی و پیشگیرانه ریشه دینی دارد و در بسیاری موارد مانند سوره انبی،ا ساخت تجهیزات دفاعی بر مسلمانان تاکید شده است و همواره در روایات تاریخی از زمان پیامبر اسلام(ص) برای مثال اختفا و استتار به عنوان ابزاری برای درامان ماندن از دشمنان مورد استفاده بوده است، در شرایط امروزی نیز پیشرفت های فناورانه، هم زمینه تهدید بیشتر و هم امکان دفاع هوشمندانه‌تر را فراهم کرده است؛ در کنار تمام این الزامات، توجه و آگاهی مسوولان و مردم به این مبانی فراتر از هر گونه هدفگذاری باید تبیین و فرهنگسازی شود.
تهدیدهای حوزه پدافند غیرعامل در حال حاضر در سه گروه تهدیدهای فنی، زیستی و سایبری تقسیم‌بندی می‌شود که متناسب با هر سه حوزه، مبانی و اصولی پیشگیرانه برای در امان بودن بخش های حیاتی کشور مانند دستگاه های اجرایی خدمات رسان در بخش های آب و برق، ایمن سازی ساخت و سازها و مراکز درمانی مانند بیمارستانها، تعریف شده که در طول سال های اخیر در دل قوانین و مقررات گنجانده شده و در حال حاضر فقط به رعایت آن از سوی دستگاه های نظراتی و اجرایی وابسته است.
رعایت اصول پدافند غیرعامل در ساخت و سازها به ویژه در طرح های دولتی بر عهده مسکن و شهرسازی، شهرداری‌ها و سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان ناظران ساخت و سازهاست، از سوی وزارت مسکن و شهرسازی رعایت 22 مبحث در ساخت و سازها الزامی شده است که اصول پدافند غیرعامل مبحث 21 است.
هشتم آبان 1382 به دستور مقام معظم رهبری کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور با هدف مصون ماندن کشور از حملات سایبری و زیستی تشکیل شد و تذکرهای مختلف رهبر انقلاب برای اجرای الزامات پدافند غیرعامل با هدف حفظ نظام و حیات مردم، اکنون حجت را بر تمام بخش های کشور تمام کرده است، وجود اسناد ، قوانین و مقررات بالادستی متعدد مانند اساسنامه سازمان پدافند غیرعامل مصوب فرماندهی معظم کل قوا ، اسناد راهبردی نظام در حوزه دفاعی، مصوبات مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام ، قوانین برنامه چهارم و پنجم و ششم توسعه ، مبحث 21 مقررات ملی ساختمان ، مصوبه اخیر شورای عالی معماری و شهرسازی کشور مبنی بر ضرورت رعایت پدافند غیرعامل در طرح های توسعه و عمران شهری، نقطه قوتی برای تحقق چشم‌انداز پدافند غیرعامل است که ضرورت دارد دستگاه‌های متولی برای اقدامات لازم به‌منظور اجرا و عملیاتی کردن آن‌ها تلاش کنند.
مبانی دفاعی در پدافند غیرعامل همواره بر اساس نوع تهدیدها تعریف می شود، امروزه نیز با پیشرفت فناوری در عزصه های مختلف، با دگرگونی های مداوم تهدیدها به ویژه در حوزه سایبری مواجه هستیم که ضرورت رعایت مبانی پدافند غیرعامل را به ویژه برای دستگاه های اجرایی مرتبط با فناوری اطلاعات ضروری‌تر جلوه می دهد.
با توجه به اینکه نوع تهدیدات به صورت سیال و به طور دائم در حال دگرگونی است و امروز متناسب با رشد روزافزون به ویژه در عرصه های زیستی و فناوری، نوع تهدیدها نیز متحول شده است و در حوزه زیستی بیولوژیکی، با ظهور تهدیدهای نوپدید، توجه بیشتر به دفاع غیرعامل و پدافند غیرعامل در جامعه احساس می شود.
بر همین اساس، در حوزه پدافند غیرعامل تهدیدها بر سه نوع فنی، سایبری و زیستی تعریف شده که متناسب با آن ضرورت هایی در این سه حوزه برای دستگاه ها و بخش های مختلف کشور تعریف شده، استان ها از لحاظ شرایط مورد تهدید نیز دراین سه تقسیم بندی لحاظ شده اند که در استان سمنان رعایت اصول زیستی و سایبری بیشتر مورد تاکید بوده است.
استان سمنان با وسعت 9.7 میلیون هکتار وسعت و بیش از 702 هزار نفر جمعیت، به عنوان محور ارتباطی شمال به جنوب و شرق به غرب، دارای تنوع گیاهی و آب و هوایی متفاوت و معین استان تهران در زمان بحران تعیین شده و بر همین اساس، حساسیت رعایت مبانی پدافند غیرعامل در این استان بیشتر به نظر می رسد.
توجه بر رعایت الزامات قانونی در ساخت و سازها و اصول فنی اجرایی به ویژه در طرح های دولتی، توجه به مبانی پدافندی در حوزه انرژی باایجاد مراکز تخصصی امنیتی آبفا با هدف آمادگی، پشتیبانی و امدادرسانی، اتصال سه دستگاه دولتی سمنان به سامانه «هانی پات» ‌که فناوری انعطاف پذیر امنیت داده هاست، و رصد تمام تراکنش ها و پیش بینی و پیشگیری از حملات سایبری در دستگا های اجرایی در استان سمنان تاکنون بخشی از اقدامات پدافند غیرعامل بوده است.
ششم تا دوازدهم آبان96 هفته پدافند غیرعامل نامگذاری شده است، از همین رو میزگرد «اهمیت و ضرورت پدافند غیرعامل در زندگی امروز» با حضور مدیران دستگاه های اجرایی در خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان سمنان برگزار شد که در آن ایرج کارخایی مدیرکل پدافندغیرعامل استان، سید مسعود میررضایی مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات استان، علی اکبر صباغ مدیرعامل شرکت برق منطقه ای استان، حسن شکریان مدیرکل دفترامور شهری و شوراهای استانداری و محمد حسن تجلی رابط و مسول دبیرخانه پدافند غیرعامل دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان حضور داشتند.

**پدافند غیرعامل گامی برای حفظ نظام و حیات مردم
مدیر کل پدافند غیرعامل استانداری سمنان گفت: طرح جامع پدافند غیرعامل به عنوان یک‌ چراغ راهنما برای شناخت وضعیت موجود استان در همه حوزه ها و ارائه راهکار با هدف ایجاد آمایش سرزمین و شناسایی و برطرف کردن تهدید ها تدوین می شود.
ایرج کارخایی افزود: 300 ‌دوره آموزشی در قالب 90 هزار نفر ساعت در سه سال اخیر، برگزاری یک دوره رزمایش و افزایش مولدهای برق دستگاه های اجرایی از 80 عدد به 100 از جمله اقدامات پدافند غیرعامل در استان سمنان در دولت تدبیر و امید بوده است.
وی با اشاره به این که در شهرستان ها در چهار فصل شورای پدافند غیرعامل برگزار می شود، خاطرنشان کرد: به دستور مقام معظم رهبری هشت آبان سال 82 دستور تشکیل کمیته دائمی پدافند غیرعامل با هدف مصون ماندن کشور از حملات سایبری و زیستی تشکیل شد.
وی بیان داشت: با توجه به این که ایمنی افراد جامعه، رعایت مسایل پدافندی، جانمایی شهری، نیاز به گفتمان سازی و فرهنگ دارد، تا کنون مقوله پدافند غیرعامل د بسیاری از حوزه های حساس به درستی رعایت نشده است.
مدیرکل پدافند غیرعامل استان سمنان با بیان اینکه جامعه هنوز به این باور نرسیده که پدافند سدی است در مقابل تهدید های سایبری، زیستی که باید بیش از پیش در دستور کار قرار گیرد، افزود: در بحث اجرایی هنوز انتظارها از دستگاه های اجرتیی خدماتی و زیرساختی، شهرداری ها در اجرایی اصول پد افند غیرعامل بر آورده نشده است.
وی بیان داشت: استکبار جهانی به علت این که انقلاب اسلامی را با حضور مقتدرانه نظام و مردم مانع دستیابی به اهداف خود می بیند که عامل بیداری دیگر جوامع شده است همچنان دسیسه هایی و تهدیدهایی را در مقابل ایران دارند که نیاز است تمهیدات و راهبرد اساسی کشور از جمله مصون سازی کشور پدافند غیرعامل اجرایی شود.
وی با اشاره به تاریخچه رعایت اصول پدافند غیرعامل در کشورهای پیشرو بر ضرورت همه جانبه به این مساله در کشور تاکید و خاطرنشان کرد: کشورهای قدرتمند در بُعد غیر نظامی در حوزه رعایت مبانی پدافند غیرعامل بسیار قدرتمند عمل کرده اند و ایران نیازمند افزایش قدرت غیرنظامی با اجرای پیوست های پدافند غیرعامل طرح های مختلف با هدف ارتقای امنیت زیستی، محیطی و سایبری است.
وی یادآور شد: در مراحل اجرایی ساخت و سازها در استان سمنان، اصول و دستورالعمل‌هایی که در مبانی پدافند غیرعامل در قانون الزام شده است باید جدی‌تر گرفته شود.
کارخایی، رعایت اصول پدافند غیرعامل به ویژه در طرح های عمرانی بخش دولتی را ضروری عنوان و خاطرنشان کرد: رعایت این اصول به نوعی پیشگیری و پیش‌بینی برای اصول دفاعی در شرایط بحرانی است تا دست کم دستگاه های اجرایی و خدماتی در زمان تهدید دشمنان در امان بمانند.
مدیرکل پدافند غیرعامل استان سمنان با اشاره به ماده 215 برنامه توسعه کشور مبنی بر ضرورت ارایه پیوست پدافند غیرعامل در کنار پیوست های زیست محیطی برای تمام طرح‌ها عمرانی دولتی، ادامه داد: بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در اردیبهشت 96 تمام استانداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی، موظف و مکلف به رعایت الزامات و ملاحظات پدافند غیرعامل در مراحل ساخت و توسعه عمرانی هستند.
کارخایی، درباره روند اجرایی الزام پیوست پدافند غیرعامل در ساخت و سازها ،گفت: سازمان برنامه و بودجه کشور در جریان تخصیص اعتبار به طرح‌های عمرانی در سطح بالا، به نحوه اجرای پیوست پدافند غیرعامل طرح‌ها نیز توجه دارد و تخصیص اعتبار متناسب با آن اجرا می‌شود و از این طریق، کارفرما ملزم به رعایت و اجرای این اصول در ساخت‌وسازهاست.
وی یادآور شد: در استان سمنان حدود 2 سال است پیوست پدافند غیرعامل در اجرای طرح های عمرانی بزرگ با نظارت اجرا می‌شود که طرح های آبرسانی مانند سد کالپوش، توسعه دانشگاه‌ها مانند دانشگاه گرمسار و شاهرود و نیروگاه های انرژی برق، مسایل و اصول پدافند غیرعامل مورد توجه بوده و بر اجرای آن نظارت شده است.
وی با اشاره به فعالیت 2 شرکت مشاور برای اجرای اصول پدافند غیرعامل در استان سمنان، گفت: 2 شرکت بومی استان در اجرای طرح های شهرسازی و راهسازی فعالیت دارند و به دستگاه های اجرایی مرتبط استان سمنان، مشاوره‌های تخصصی در زمینه اصول پدافند غیرعامل ارایه می‌دهند. کارخایی با اشاره به جایگاه و ماموریت‌های گسترده پدافند غیرعامل در حوزه های مختلف که رسالت اصلی آن حفظ و حراست از جان و مال مردم ، زیرساخت‌ها و سرمایه‌های کشور و کاهش آسیب‌پذیری و افزایش پایداری ملی و تداوم خدمات‌رسانی در زمان بحران است، افزود: حوزه پدافند کالبدی و فنی یکی از مهمترین بخش‌های کاری پدافند غیرعامل است که باید برای رعایت الزامات و ملاحظات پدافند غیرعامل در کلیه طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای و ساخت‌وسازها، تدابیر لازم را اتخاذ و نظارت عالی داشته باشد.
مدیرکل پدافند غیرعامل استان سمنان بیان کرد: وجود اسناد، قوانین و مقررات بالادستی متعدد مانند اساسنامه سازمان پدافند غیرعامل مصوب فرماندهی معظم کل قوا ، اسناد راهبردی نظام در حوزه دفاعی، مصوبات مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام ، قوانین برنامه چهارم و پنجم و ششم توسعه ، مبحث 21 مقررات ملی ساختمان ، مصوبه اخیر شورای عالی معماری و شهرسازی کشور مبنی بر ضرورت رعایت پدافند غیرعامل در طرح های توسعه و عمران شهری، نقطه قوتی برای تحقق چشم‌انداز پدافند غیرعامل است که ضرورت دارد دستگاه‌های متولی اقدامات لازم به‌منظور اجرا و عملیاتی کردن آن‌ها تلاش کنند.

**اتصال 16 دستگاه اجرایی سمنان به فناوری مراقبت از اطلاعات تا پایان امسال
مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سمنان گفت: ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان زیر ساخت اصلی و زمینه ارتباطات پیوسته و یکپارچه کشور و دنیا قلمداد می شود و به همین دلیل در سال های اخیر شاهد حملات زیاد هکرهای سایبری در نقاط مختلف دنیا بوده ایم.
مسعود میررضایی، با بیان اینکه کمیته پدافند سایبری غیرعامل باید با رویکرد حفظ اطلاعات فعال باشد، تصریح کرد: کارگاه های آموزش حوزه سایبری طی دورهای مختلف در سطح استان و کشور با هدف آشنایی با باج افزارها و تهدیدهای سایبری برگزار می شود.
وی با اشاره به زیر ساخت های مناسب فناوری اطلاعات و ارتباطات در استان سمنان اشاره کرد و گفت: در چند مدت گذشته باج افزارها به بخش های نرم افزاری هیچ دستگاه دولتی و خصوص استان سمنان حمله و آسیب نرسانده اند.
وی به ایجاد مراکز تخصصی امنیتی آبفای دانشگاه سمنان اشاره کرد افزود: در این مرکز آمادگی، پشتیبانی و امدادرسانی فضای سایبری در استان سمنان پوشش داده می شود.
مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سمنان با اشاره به اتصال سه دستگاه دولتی به سامانه «هانی پات» فناوری پویا و انعطاف پذیر برای مراقبت از اطلاعات ‌که وظیفه رصد تمام تراکنش های و پیش بینی و پیشگیری حملات را در دستگا های اجرایی بر عهده دارند، یادآور شد: پیش بینی شده تا پایان سال 96 نزدیک به 16 دستگاه دولتی به این سامانه مجهز شوند.

** پیش بینی برای تامین انرژی برق در شرایط بحرانی
مدیر عامل شرکت برق منطقه ای استان سمنان گفت: مجموعه مردم و متولیان امر پدافند غیرعامل تمام ارگان های نظام موظف هستند حوزه های پدافندی غیرعامل خود را با هدف هدایت و کاهش آسیب ها و تهدیدها اجرایی کنند.
سید علی اکبر صباغ با اشاره به این که انرژی برق امروزه یک نیاز ضروری مردم است که در شرایط بحرانی امکان بیشترین آسیب‌پذیری را دارد، خاطرنشان کرد: برای تغییر زیرساخت های موجود و توسعه آن با هدف کاهش آسیب پذیری، نیاز به اعتبارات زیادی است.
وی با اشاره به این که هدف از برگزاری مانورها در اوقات مختلف سال شبیه سازی اتفاقات و شرایط بحرانی برای دستگاه های خدمات رسان است، خاطرنشان کرد: با برگزاری این مانورها بسیاری از نقاط ضعف شناسایی، بررسی و بر طرف می شود.
وی، به تمرین استفاده از دیزل ژنراتورهای مولد برق برای زمان بحران و تهدید اشاره کرد و گفت: دو گانه سوز کردن برخی نانوایی ها و تامین منبع تغذیه سوخت در برخی دستگاه های اجرایی در شرایط بحرانی در این مسیر پیش بینی و اجرا شده است، به عنوان نمونه بیمارستان های استان سمنان به عنوان یکی از حیاتی ترین مراکز درمان و مورد نیاز در شرایط حمله و بحران، به مدت یک هفته ذخیره سوخت ژنراتورهای مولد برق دارند.
مدیر عامل شرکت برق منطقه ای استان سمنان گفت: در بسیاری از مانورها و به ویژه در هفته پدافند غیرعامل برق بسیاری از دستگاه های اجرایی و بیمارستان ها قطع می شود تا میزان آمادگی آنان در شرایط بحرانی سنجیده شود.

** لزوم رعایت مبانی پدافند غیرعامل و پیشگیرانه فنی در ساخت و سازها
مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری سمنان با تاکید بر اینکه رعایت اصول پدافند غیرعامل در ساخت و سازها به ویژه در طرح های دولتی بر عهده مسکن و شهرسازی، شهرداری‌ها و سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان ناظران ساخت و سازها تعیین شده اند، گفت: از سوی وزارت مسکن و شهرسازی رعایت 22 مبحث در ساخت و سازها الزامی شده است که اصول پدافند غیرعامل مبحث 21 است.
حسن شکریان افزود: جانمایی های شهری، شهرسازی، خیابان بندی ها از جمله مبحث 21 در رعایت اصولی پدافند غیرعامل است، این اصول و قوانین به شهرداری های استان سمنان که متولی صدور پروانه ساختمانی هستند ابلاغ شده و باید در طراحی ها و اجرای آن نظارت کنند.
وی با اشاره به این که وضعیت موجود زیر ساخت های شهری با تهیه طرح های جامع و تفصیلی حتی در خیابان بندی باید رعایت می شود، خاطرنشان کرد: توان مالی و اعتباری اجرایی کردن طرح ها از دیگر شرایط تاثیرگذار در اجرای پدافند غیرعامل است.
وی خاطرنشان کرد: حادثه پلاسکو یک تلنگر بزرگی بود که ظرفیت و توان و خطراتی که کشور را تهدید می کند را شناسایی و تبیین کنیم تا برای زمان بحران آمادگی کامل داشته باشیم تا کشور کمترین آسیب را در زمان تهدید دشمنان به خود ببیند.
مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری سمنان یادآور شد: در جریان ساخت و سازها، رعایت مسایلی مانند مکان‌یابی، بررسی و پیش‌بینی مخاطرات، پوشش طبیعی و دفاعی بنا، ملاحظات مصون‌سازی در برابر خطرات بیرونی و رعایت اصول حفاظتی به ویژه در روزنه‌های ورودی بنا برای خروج از دسترسی دشمن، از مباحث پیشگیرانه پدافند غیرعامل برای محافظت‌های بیشتر در زمان بحران است.

**جانمایی بیمارستان ها با رعایت اصول پدافندی
رابط و مسوول دبیرخانه پدافند غیرعامل دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: جانمایی بیمارستان در برخی مواقع بر اساس اصول پدافند غیرعامل به نفع سازمان های خصوصی رعایت نمی شود.
محمد حسن تجلی با اشاره به حساسیت حوزه سلامت و حیاتی بودن بسیاری از نکته‌های ریز در اجرای طرح ها، گفت: اگر 12 ثانیه خون به مغز نرسد منجر به فوت فرد بیمار می شود، پس جانمایی بیمارستان ها باید با اولویت پدافند تحقیقات و پژوهش انجام شود تا کمترین تلفات جانی را در بیمارستان ها شاهد باشیم، باید در تمام شهرستان ها یک بیمارستان مستحکم در شرایط ضروری و در هنگام حملات نظامی با پیوست رعایت اصول پدافندی ایجاد شود.
مسوول دبیرخانه پدافند غیرعامل دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، بر ضرورت آگاهی مردم نسبت به لزوم و آثار رعایت اصول پدافند غیرعامل تاکید کردو گفت: شهروندان از مبانی و ضرورت اصول پدافند غیرعامل آگاهی کاملی ندارند و پیشنهاد شده به عنوان یک واحد درسی در دانشگاه ها تدریس شود تا به ویژه جوانان به عنوان نیروهای موثر جامعه با این مسایل آشنایی پیداکنند.
وی با اشاره به این که وجود درخت ها در نقاط شهری علاوه بر جلوگیری از توسعه و ایجاد ریزگردها به عنوان یک مقوله پدافند غیرعامل است، افزود: خیلی از خیابان های شهرهای مختلف استان سمنان درخت ندارد، و رعایت این اصل باید در تمام شهرها رعایت شود.
وی به برخی از اصول پدافند غیرعامل در شهرسازی اشاره و تصریح کرد: ساخت ساختمان های 32 واحدی در کوچه های هشت و 6 متری در شرایط بحرانی مشکل ساز و غیر قابل کنترل می شود و شهرداری ها در ارایه چنین مجوزهایی باید به نکات مختلف توجه کنند.
رابط و مسوول دبیرخانه پدافند غیرعامل دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: بهترین روش برای اجرایی کردن پدافند غیرعامل گام برداشتن بر اساس استانداردهای تعیین شده است تا بهترین شکل مصون سازی برای شریان های حیاتی هر شهر به ویژه در مراکز درمانی و بهداشتی پیش بینی شود.
7344/6103 خبرنگار: امیرحسین کاشی منش ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.