به گزارش ایرنا، سید حسن حسینی شاهرودی روز یکشنبه در همایش یکروزه توسعه بیمه اجتماعی کشاورزان ، روستاییان و عشایر شهرستان شاهرود که در سرسرای ولایت فرمانداری ویژه این شهرستان برگزار شد، افزود : با توجه به محدودیت منابع مالی، پوشش بیمه ای در دولت قبل با رشد فزاینده ای همراه بوده و امید است این رشد در بیمه کشاورزان و روستاییان نیز انجام شود.
وی با اشاره به اصل 29 قانون اساسی در خصوص بیمه های اجتماعی برای همه اقشار جامعه، تاکید کرد: با این حال تا سال 83 و پیش از تشکیل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان، هیچ کاری در راستای بیمه این قشر از جامعه که امنیت غذایی کشور را تامین می کنند، صورت نگرفت.
وی با بیان اینکه در کنار توسعه شهرها از توسعه روستاها غفلت شده، افزود: در حالی که اوضاع کشاورزان با تغییر اقلیم و کاهش منابع آبی نامساعد شده، در عین حال برای اشتغال جایگزین آنان برنامه ای تدارک دیده نشده است.
نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه هنوز ساز و کار مناسب در ایجاد اشتغال در روستاها وجود ندارد، اضافه کرد: اعتباراتی برای ایجاد اشتغال در روستاها در نظر گرفته شده اما در این میان تنها به یک حلقه از زنجیره تولید توجه شده و پیش و پس از آن مورد توجه قرار نگرفته است.
حسینی شاهرودی تاکید کرد: باید برای فروش محصولات کشاورزان و دامداران در بازارهای داخلی و خارجی تدبیری اندیشیده شده و بخش های دیگری چون فرآوری محصولات را مورد توجه قرار داد.
وی ادامه داد: در قانون برنامه توسعه ششم و بودجه امسال ، 60 هزار میلیارد ریال برای ایجاد اشتغال در روستاها اختصاص داده شده و به دولت نیز تکلیف شد به همین میزان از طریق بانک ها، تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار دهد.
امام جمعه شاهرود هم گفت: از آنجایی که تولید در روستاها انجام می شود، خدمت دولت به روستاییان و عشایر، خدمت به شهرنشینان هم به شمار می رود.
حجت الاسلام عباس امینی در این همایش افزود: اگر به وضعیت روستاییان رسیدگی نشود، شهرها به شکل ناهمگون بزرگ شده و ارایه خدمات شهری نیز با مشکل روبرو می شود.
وی با تاکید بر لزوم توجه به تحقق مهاجرت معکوس، بیان کرد: امروز گام هایی در این راستا برداشته شده اما بیشتر مهاجرت به روستاها در قالب خوش نشینی انجام می شود و باید در خصوص رونق تولید در روستاها تلاش شود .
امام جمعه شاهرود همچنین با بیان اینکه انفاق تنها به فقرا اختصاص ندارد، یادآور شد: حاکمیت می تواند انفاق فراوان به مردم داشته باشد و یکی از نمونه های آن بیمه است.
شهرستان شاهرود 240 هزار نفر جمعیت دارد که 20 درصد از آن ها در روستاها زندگی می کنند.
همچنین جامعه عشایری این شهرستان حدود سه هزارتن است که بیش از 140هزار راس دام سبک و سنگین را پرورش می دهند.
7359/6167 خبرنگار: مهسا شانیان ** انتشار دهنده : محسن شاکری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.