ایرج حیدریان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : کاهش آب های زیرزمینی بیش از 80 درصد مناطق شهری و روستایی استان را تحت تاثیر قرار داده است که باید برای رفع این چالش تدابیر راهبردی اتخاذ شود.
وی اظهارداشت : دشت هایی موجود در شهرستان های سمنان، گرمسار و دامغان در شرایط نامطلوبی قرار دارند و بخش قابل توجه ای از گسترش ریزگردها در استان های همجوار سمنان ناشی از افزایش چشمگیر کانون فرسایش بادی در مناطق بیابانی استان است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان بر انسداد چاه های غیرمجاز و مهار آب های هرز در استان برای رفع بخشی از مشکل کم آبی تاکید و اضافه کرد : تعداد چاه آب کشاورزی غیرمجاز در چند سال گذشته در سمنان به حداقل رسیده است.
وی با بیان این که 9 درصد آب تولیدی سمنان در بخش آشامیدنی و سه درصد در بخش صنعت استفاده می شود، ادامه داد : در بخش های زیرزمینی در استان بیش از 850 میلیون لیتر در سال آب تولید می شود در حالی که تولید آب استان در بخش آب سطحی 350 میلیون لیتر است.
حیدریان اضافه کرد : در سال های نه چندان دور حجم بارندگی و تولید آب سطحی در کشور به 130 میلیارد متر مکعب در سال می رسید، در حالی که اکنون با تغییر اقلیم، این حجم از آب سطحی تولیدی به کمتر از 90 میلیارد متر مکعب در سال رسیده است.
حیدریان با اشاره به این که تغییرات اقلیمی و بهره برداری بی رویه از آب های زیرزمینی شرایط آب و هوایی کشور را با بحران روبه رو کرده است، تصریح کرد : شرکت آب منطقه ای سمنان به عنوان متولی تامین آب در نقاط روستایی و شهری تمام تلاش خود را برای بهبود و بهسازی زیرساخت ها برای جلوگیری از فرار جمعیتی در سمنان انجام می دهد.
وی اضافه کرد : 86 درصد آب تولیدی استان در بخش کشاورزی مصرف می شود که باید به دلیل اشتغالزایی قابل توجه در بخش صنعت، با اصلاح الگو کشت بخش قابل توجهی از این آب بخش کشاورزی به بخش صنعت اختصاص یابد.
میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 لیتر است، در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود.
استان سمنان بیش از 700 هزار نفر جمعیت دارد.
7339/6026
*خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد ** انتشار دهنده : جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.