به گزارش ایرنا، سیدعباس صالحی روز سه‌ شنبه در حاشیه نشست فرهنگ عمومی استان سمنان در گفت و گو با خبرنگاران افزود : معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک می کند تا فرآیند تولید اثر روان‌تر و با مقررات روشن‌تر اتفاق بیفتد.
وی اظهارداشت : استقرار مشخص تر هیات های نظارتی موجب کاهش نگاه سلیقه ای به آثار و فرآیند نظارت بر فرهنگ مکتوب موجب رضایت ناشران و مولفان شده است و در همین فضا کاهش فاصله های مجوز نشر در حوزه ممیزی به بین 20 تا 25 روز و کمتر از یک ماه کاهش یافته است.
وی تاکید کرد : باید به حوزه ناشران و کتابفروشان به عنوان فعالان عرصه فرهنگ، تسهیلات حمایتی پرداخت شود و فضای کتاب خوانی چه به عنوان فضای مصرف کتاب چه از لحاظ خرید و چه از لحاظ خواندن باید ارتقا یابد تا فرهنگ مکتوب تغییر و تکامل جدی یابد.
وی یادآور شد : وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه تسهیلات ناشران و کتابفروشی ها اقدام های متعددی را انجام داد است به طوری که در حوزه کتابفروشی ها، معافیت آن ها از مالیات، کمک به بحث خرید مصرف کننده مستقیم از کتابفروشی ها از طریق یارانه کتاب و فروش کتاب به صورت طرح عیدانه و تابستانه کمک خوبی به این حوزه کرده است.
صالحی خاطرنشان کرد : امسال تسهیلات برای تاسیس و تجهیز کتابفروشی ها تا سقف 300 میلیون تومان و در موارد خاص تا سقف 500 میلیون تومان به صورت وام کم بهره هشت درصد و با مشارکت بانک شهر داده خواهد شد.
وی ترویج کتابخوانی را دارای اهمیت زیادی دانست و افزود: از این رو طرح های مختلفی مانند طرح پایتخت کتاب ایران برای ترویج این مهم در کشور برگزار می شود و شهرهای مختلف با نگاه تقویت زیرساخت حوزه فرهنگ مکتوب در این عرصه به رقابت می پردازند و امسال بوشهر به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شد.
وی برگزاری جام باشگاه های کتابخانی ایران که در بخش کودک و نوجوان تا پایان شهریور 96 و با شرکت 100 شهر و طرح روستاهای دوستدار کتاب را از دیگر برنامه های ترویج کتاب در کشور عنوان کرد.
وی یادآور شد: انجمن های ادبی با وجود این که رکن اصلی تولید آثار بودند در طول سالیان زیادی از هویتی صنفی برخوردار نبوده اند و قرار است که به این منظور سامانه انجم های ادبی راه اندازی شده است تا با شناسایی آن ها خانه انجمن ادبی در ایران شکل گیرد.
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دولت دوازدهم در ادامه سیاست فرهنگی دولت یازدهم باید به دنبال مشارکت بیشتر با اهالی فرهنگ و هنر در حوزه فرهنگ باشد.
وی ادامه داد : فرهنگ یک امر دستوری و بخش نامه ای نیست بلکه امری است که با توان اهالی فرهنگ می تواند شکل بگیرد و هر مقدار اهالی فرهنگ در حوزه تولیدات فرهنگی و ترویج مباحث فرهنگی حرمت ببینند و مشارکت کنند اتفاقات بهتری رقم می خورد و با این رویکرد دولت دوازدهم می تواند کمک کند تا از حمایت و مشارکت حداکثری اهالی فرهنگ برخوردار باشیم.
در نشست یاد شده سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان ناظر ثابت شورای فرهنگ عمومی استان سمنان انتخاب شد.
ه گزارش ایرنا، در سال های پس از روی کار آمدن دولت روحانی، 131 هزار و 183 عنوان کتاب چاپ اول و 91 هزار و 306 عنوان کتاب تجدید چاپی مجوز گرفته و منتشر شدند. در طول چهار سال گذشته متوسط رشد سالانه عناوین کتاب های منتشر شده 10.4درصد، تعداد ناشران 6.1 درصد، کتابخانه های عمومی 2.1 درصد و زیربنای کتابخانه ها عمومی کشور 0.6 درصد بوده است.
تعداد مجوزهای صادر شده برای نشر دیجیتال نیز رشد متوسط سالانه قابل توجهی برابر با 112.8 درصد را تجربه کرد و تعداد ناشران دیجیتال از 155 ناشر در سال 92 به 702 ناشر در سال 94 رسید.
دولت علاوه بر حمایت بیشتر از ناشران و کاهش ممیزی های سلیقه ای و غیر کارشناسی که موجب بهبود فرایند انتشار کتاب شد، با ایجاد روش هایی برای فروش کتاب، به عرضه تولیدات ناشران نیز توجه ویژه ای نشان داد.
7341/6026
*خبرنگار: خدیجه سلطانی پور ** انتشار دهنده: جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.