محمد سعیدی روز دوشنبه در حاشیه جلسه شورای پدافند غیرعامل استان سمنان در گفت و گو با ایرنا، افزود: آموزش، ترویج و اطلاع رسانی از جمله اقدامات اداره کل دامپزشکی استان سمنان برای پیشگیری این بیماری در استان بوده است و تاکنون 32 دوره آموزشی با حضور هزار و 437 نفر ساعت در استان برگزار و 45 هزار پیامک کوتاه آموزشی و اطلاع رسانی برای دامداران و قصاب ها ارسال شده است.
وی با بیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو در طی سالیان اخیر در استان های مختلف کشور مشاهده شده و بیشترین مورد مربوط به سیستان و بلوچستان است، گفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بیماری حاد و ویروسی خونریزی دهنده قابل انتقال از حیوان به انسان است.
وی عنوان کرد: این بیماری به صورت ناگهانی شروع شده و در صورت شناسایی و درمان نشدن، موجب مرگ و میر افراد مبتلا می شود.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با اشاره به اینکه بیماری تب کریمه کنگو در دام‌ها علائم قابل توجهی ندارد و پس از گزش کنه آلوده و ویروس کمتر از یک هفته در بدن دام می‌ماند، اضافه کرد: راههای انتقال بیماری شامل تماس با دام های آلوده، تماس با خون و ترشحات لاشه و دام آلوده در زمان ذبح، گزش کنه، تماس با خون، ترشحات و نمونه های بافتی بیمار آلوده است.
وی، با اعلام اینکه بیماری تب کریمه کنگو 4 مرحله دارد، بیان کرد: دوره کمون بیماری پس از گزش کنه از یک تا سه روز و حداکثر 9 روز است که پس از تماس با خون و ترشحات و بافت حیوان و انسان مبتلا پنج تا هفت روز و حداکثر 2 هفته است.
سعیدی با اشاره به مرحله قبل از خونریزی این بیماری، بیان کرد: در این مرحله بیمار ناگهانی دچار تب، سردرد و درد عضلانی می‌شود و ممکن است درد پشت چشم، دل درد، اسهال و استفراغ نیز ایجاد شود.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان ، به علائم مرحله خونریزی بیماری تب کریمه کنگو اشاره کرد و افزود: پس از چهار روز بیمار دچار پتشی، پور پورا یا خونریزی های زیرپوستی در بدن و مخاط می‌شود.
سعیدی ادامه داد: علاوه بر این ممکن است استفراغ خونی و مدفوع سیاه که نشان دهنده خونریزی گوارشی است و خلط خونی، خونریزی از لثه، خون در ادرار، خونریزی گوارشی در بیمار رخ دهد.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان افزود: در دوره نقاهت نیز چنانچه بیمار فوت نکند، پس از 10 روز به تدریج با کمرنگ شدن ضایعات پوستی علائم بیماری بر طرف شده و بیمار بهبود می‌یابد.
سعیدی، ذبح دام در کشتارگاه های مجاز، استفاده از وسایل ایمنی شامل کلاه، عینک، ماسک، روپوش، پیش بند پلاستیکی دستکش و چکمه در هنگام ذبح دام، حفاظت فردی برای جلوگیری از گزش کنه، تعویض لباس، چکمه و دستکش پس از تماس با دام و شستشوی آنها، استفاده از وسایل ایمنی در هنگام تماس با موارد مشکوک تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را به خصوص اگر بیمار دچار خونریزی شده باشد روش‌های پیشگیری از ابتلاء به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو اعلام کرد.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با بیان اینکه از ابتدای امسال تا کنون مورد مشکوک و محتمل به تب خونریزی دهده کریمه کنگو در استان سمنان مشاهده نشده، گفت: با توجه به فصل تکثیر کنه‌ها که در بهار و تابستان است،احتمال بروز موارد بیماری دور از انتظار نخواهد بود و باید اقدامات پیشگیرانه بیشتری انجام شود.
بنا بر گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال 96، بیماری تب کریمه کنگو در برخی استانها مشاهده شده که اقدامات پیشگیرانه در این استان ها به سرعت انجام شده است.
بیش از یک میلیون و 604 هزار راس دام سبک و 104 هزار و 970 راس دام سنگین در استان سمنان وجود دارد.
7470/6103 خبرنگار: علیرضا عربی ** انتشار دهنده: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.