محمد سعیدی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی حاد تب‌دار و خونریزی دهنده است که بین انسان و دام مشترک است و در آسیا، آفریقا و اروپا وجود دارد.
وی اضافه کرد: بسیاری از حیوانات اهلی و وحشی مانند گاو، گوسفند، بز، خرگوش، شترمرغ به عنوان منبع این ویروس عمل می کنند و همچنین نوعی کنه نیز به عنوان منبع و هم به عنوان ناقل بیماری تب کریمه کنگو عمل می کند.
وی بیان داشت: این بیماری موجب تب خفیف در دام شده و در انسان علایمی شبیه سرماخوردگی مانند تب و لرز، سردرد، درد عضلانی، درد مفاصل، دردهای شکمی و حالت تهوع، اسهال و استفراغ، گلو درد و پس از چندروزی خونریزی از معده، دهان، بینی، لثه و رحم مشاهده می شود که مرگ بیمار بیشتر به علت کم خونی و از دست رفتن آب بدن رخ می دهد.
سعیدی، راه های انتقال بیماری تب کریمه کنگو را گزیده شدن توسط کنه آلوده، تماس خون و مواد آلوده دامی که دچار عفونت خونی در هفته اول باشد و تماس با خون و ترشحات بیمار عنوان کرد و افزود: این بیماری بیشتر در کسانی بروز می کند که در صنعت و دام اشتغال دارند.
وی گفت: تردد دام و جلوگیری از عبور و مرور غیرمجاز دام، سمپاشی و حمام دام ها با سموم ضد کنه، بهداشتی کردن جایگاه های نگهداری دام با استفاده از مصالح مناسب به طوری که شرایط برای رشد و تکثیر کنه ها نامساعد باشد، از راه های کنترل و پیشگیری از انتقال این بیماری است.
وی تاکید کرد: مردم باید گوشت را از مراکز مجاز با بسته بندی بهداشتی و دارای مهر دامپزشکی تهیه کنند، گوشت تازه را 24 ساعت و جگر را 48 تا 72 ساعت در یخچال نگهداری و سپس استفاده کنند.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: برای پیشگیری از این بیماری، تیم‌های مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان برای مبارزه با عامل انتقال این بیماری اقداماتی مانند برگزاری 32 دوره آموزشی برای هزار و 437 نفر ساعت برای دامداران، زنان روستایی، ذبح کنندگان، قصابان، سمپاشی بدن و اماکن دامی در 987 هزار و 791 نوبت دام سبک و سنگین در یک میلیون و 811 هزار و 200 مترمربع محیط، تامین 15 هزار لیتر سم رایگان و ساماندهی و صدور شناسنه فعالیت بهداشتی حاملین دام و آموزش متصدیان حمل و نقل دام انجام شده است.
به گزارش ایرنا، براساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاکنون 33 نفر در کشور به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شده‌اند که سه نفر فوت کرده‌اند.
7341/6103 خبرنگار: خدیجه سلطانی پور ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.